DT tubeless velg & Barro marathon??

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
focus_wrc
Mountainbiker
Location: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

DT tubeless velg & Barro marathon??

Post by focus_wrc »

Ik zit precies met een probleem, ik heb deze winter mij een nieuw wielsetje aangeschaft, met DT ceramic velgen. Daarin heb ik een tubeless lintje ingelegd van DT. Tot hiertoe geen problemen. 2 maanden terug heb ik mij een setje geax barro marathon UST gekocht, en wilde deze op mijn velgen krijgen, na veel gezwoeg en gezweet ze er toch op gekregen.
Om ze een beetje te sparen, direct na de wedstrijden er terug af.
2 weken terug wilde ik ze weer monteren, maar dit bleek onmogelijk. Na 4 uren sleuren met 3 man zijn we er in geslaagd er toch 1 op te krijgen. De andere is er nooit meer opgeraakt.

Heeft er iemand goeie tips, maar echt voor extreme gevallen als deze ( ik rij al 3 jaar tubeless, ik weet heus wel hoe je een band oplegt ).
Heb al de band proberen in warm water te steken, heb hem al opgewarmt, vet onder gedaan, 6 plastic bandenlichters gekraakt (oja die nieuwe van BBB zijn niets waard). De laatste keer lagen mijn handen helemaal open van te wringen :cry:

ik ben ... hopeloos
zijn banden mss gemaakt om ze er niet op te krijgen?
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

Ik heb sinds deze week crossmaxen (voor de mudbike) en heb daar zonder problemen een 1.0 slick op gelegd. bij mijn set bontrager wielen moet ik nog niet proberen om een michelin of continental band erop te leggen zonder lichters! Vaak lukt het met veel wringen dan wel met gebruik van 2 lichters, die gele van pedro's vind ik enorm goed, ervoor ook al veel (oa tacx) gebroken. niet-ust banden krijg ik er wel vrij vlot op (maar zeker geen 1.0 zonder lichters)
Op mijn naven staat 'made by dt-swiss', mss is dit met de velgen ook zo en zijn dit dus dt velgen ? Dan zitten we met dezelfde kloterij.. :-?

Mijn ervaring met Geax was enkel de mezcal en deze ging er zonder lichters op.
focus_wrc
Mountainbiker

Post by focus_wrc »

de gewone barro mud 1.7 gaat er zonder problemen op...
fieldbiker
Mountainbiker

Re: DT tubeless velg & Barro marathon??

Post by fieldbiker »

focus_wrc wrote:Ik zit precies met een probleem, ik heb deze winter mij een nieuw wielsetje aangeschaft, met DT ceramic velgen. Daarin heb ik een tubeless lintje ingelegd van DT. Tot hiertoe geen problemen. 2 maanden terug heb ik mij een setje geax barro marathon UST gekocht, en wilde deze op mijn velgen krijgen, na veel gezwoeg en gezweet ze er toch op gekregen.
Om ze een beetje te sparen, direct na de wedstrijden er terug af.
2 weken terug wilde ik ze weer monteren, maar dit bleek onmogelijk. Na 4 uren sleuren met 3 man zijn we er in geslaagd er toch 1 op te krijgen. De andere is er nooit meer opgeraakt.

Heeft er iemand goeie tips, maar echt voor extreme gevallen als deze ( ik rij al 3 jaar tubeless, ik weet heus wel hoe je een band oplegt ).
Heb al de band proberen in warm water te steken, heb hem al opgewarmt, vet onder gedaan, 6 plastic bandenlichters gekraakt (oja die nieuwe van BBB zijn niets waard). De laatste keer lagen mijn handen helemaal open van te wringen :cry:

ik ben ... hopeloos
zijn banden mss gemaakt om ze er niet op te krijgen?
Bij mij was de eerste keer zo'n Barro Marathon ook wat wringen en zoeken ... zorg ervoor dat één kant volledig in het midden van je velg ligt (dus tussen de middenste ringetjes - waar ze dan later bij het opblazen over zullen springen) en dan de band bij het ventiel erop duwen en verder uitduwen langs beide kanten. In principe zou je genoeg over moeten hebben om ze nu zonder enig probleem over de velgrand te krijgen. Veel succes.

Field
focus_wrc
Mountainbiker

Post by focus_wrc »

thahaaaaaaaaaaaaaaaaaa ze liggen erop, 10 minuten werk, met tacx bandenlichters. Heb er wel al 1 van gebroken maar het kan me geen reet meer schelen ze liggen er op en komen er niet meer van :lol:
Vino
Mountainbiker

Post by Vino »

Inderdaad geen goede combinatie, ik probeer hier dezelfde banden op een setje crossmaxen te monteren. Eentje is gelukt met de schroevendraaier! #-o Om niet NOG meer bandenlichters te breken.. De andere lukt gewoon niet, en heb nochtans al heel wat ervaring met allerlei banden/tubes..
montenbaiker
Mountainbiker

Post by montenbaiker »

Ik denk dat het probleem is dat je UST banden op niet UST velgen probeert te krijgen. Deze banden zijn m.i. net iets kleiner om goed aan te sluiten (lees luchtdicht te zijn) op een UST velg.
Waarom koop je geen "gewone" banden om tubless te leggen op een gewone velg (met lint en no-tubes uiteraard)? Daar heb ik nooit problemen mee!
mtbgast
Mountainbiker

Post by mtbgast »

montenbaiker wrote:
Waarom koop je geen "gewone" banden om tubless te leggen op een gewone velg (met lint en no-tubes uiteraard)? Daar heb ik nooit problemen mee!
+1
El Baelos
Mountainbiker

Post by El Baelos »

Geax UST banden zijn bijna niet te monteren op gewone velgen.

Da's eigenlijk ook niet nodig, want de gewone banden zijn zeer makkelijk te leggen en zijn zeer makkelijk tubeless te maken met wat latex.
Vino
Mountainbiker

Post by Vino »

Ik wou wat "oude" spullen opruimen, daarom deze combinatie van tubeless banden met crossmax tubeless velgen. En omdat ik geen ventielen liggen had gewoon een binnenband erin. De set is voor mn pa en dat was goed genoeg voor hem. Maar ondertussen toch maar gewoon andere banden gekocht :bounce:
Post Reply