Marzocchi MX Comp ETA 2004
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- scelter
- Mountainbiker
Welke vork zat der eerst op uw fiets? Ook één van 105mm veerweg?EDJE wrote:Onder mijne cube ltd heb ik begin van het jaar een marzo comp eta 105mm gestoken en ben er vrij content van. Het enige minpunt vindt ik dat er geen volledige lock-out is,waardoor op de pedalen staan niet echt interresant is. Voor de rest geen klagen, ook niet over de geometrie.
Een Manitou Axel Elite 80mm.scelter wrote:Welke vork zat der eerst op uw fiets? Ook één van 105mm veerweg?EDJE wrote:Onder mijne cube ltd heb ik begin van het jaar een marzo comp eta 105mm gestoken en ben er vrij content van. Het enige minpunt vindt ik dat er geen volledige lock-out is,waardoor op de pedalen staan niet echt interresant is. Voor de rest geen klagen, ook niet over de geometrie.
Is zo een Marzocchi MX Comp dan degelijk een vooruitgang?
- jerommeken
- Mountainbiker
Post by jerommeken »
Pakt u alleszins een MS COMP ETA, dat werkt fantastisch.Monke wrote:Een Manitou Axel Elite 80mm.scelter wrote:Welke vork zat der eerst op uw fiets? Ook één van 105mm veerweg?EDJE wrote:Onder mijne cube ltd heb ik begin van het jaar een marzo comp eta 105mm gestoken en ben er vrij content van. Het enige minpunt vindt ik dat er geen volledige lock-out is,waardoor op de pedalen staan niet echt interresant is. Voor de rest geen klagen, ook niet over de geometrie.
Is zo een Marzocchi MX Comp dan degelijk een vooruitgang?
@Jack77 : dat hoog losbreekmoment heb ik bij mijn fourche toch niet hoor. Ik ondervind dat die ook op kleine oneffenheden meteen aanspreekt en dan progressief wordt.
Misschien moet je eens proberen je vorkpoten in te smeren met heel fijn vet, dat heb ik al vaker goed zien werken op stroeve vorken. Ik doe dat preventief bij de mijn na elke modderrit.
En qua instellingen : nog niet aan geprutst tenzij de druk eens verhoogd tot 65 en dan toch maar terug op 50 gezet wat de fabrieksinstelling is. Voor de rest ben ik er altijd af gebleven.
Wat ik wel ondervind is dat ik maar 70mm van de in principe 105mm gebruik. Zou het kunnen dat ze er bij Marzocchi inderdaad te veel olie op doen ?
Overigens ivm het hierboven geciteerde gewicht van de MX : 1920gr (uncut steerer) - recht uit de doos gewogen op een electronische weegschaal bij nen beenhouwer .
Belofte maakt schuld:
Volgens MountainBIKE:
* Manitou Axel Elite (!): Befriedigend
80 mm veerweg, 450 mm inbouwhoogte, gewicht 2070 gram (4*/5; alle vorken met 220 mm stuurbuis gewogen)
Handhabung (2*/5): Federn sind für Biker über 70 kg zu weich, ein ordentliches Setup ist ohne teure Nachrüstfedern nicht möglich. Gute Zugstufe.
Fahreindruck (2*/5): Ordentlicher Performance auf Schotterpisten folgt eine mäbige Leistung im Grenzbereich, wenn's durch Schlaglöcher oder über gr¨bere Wurzeltrails geht. Bergauf stört spürbares Wippen den runden Tritt.
Grafiek: vrij lineair verloop v.d. veerweg met enkel aan het eind sterke verstarring van de vork.
Fazit: Eine ordentliche Leistung liefert die Axel nur mit härteren Tuningfederen ab. Das kostet Geld, Mühe und die Sympathie von preisbewustten Bikern.
* Marz MX Comp 85: sehr gut
85 mm veerweg, 474 mm inbouwhoogte (fout, zijn afgegaan op de 105 mm versie zoals uit de grafiek blijkt) , gewicht 1970 gram (4*/5)
Handhabung (3*/5): individuell passendes Setup über die beiden Positivluchtkammers möglich.Zugstufe nur intern verstellbar - aufwendig, aber machbar.
Fahreindruck (4*/5): Erstaunlich sensibel geht die Marzocchi ans Werk und bügelt dan straff, aber komfortabel über den Trail. Selbst im Wiegetritt hält sich das Wippen im Rahmen. Lohnender Aufwand: die Justage der Zugstufe.
Grafiek: initieel iets strakker verloop v.d. veerweg, dan een zone waarin een klein beetje extra belasting duidelijk meer gebruik van de veerweg oplevert en een geleidelijke verharding van de vork naar de maximale veerweg toe.
Fazit: Die MX Comp ist nicht nur solide und haltbar. Sie bietet auch top Fahrleistungen und ist somit ein Tipp für sportliche Hardtail-Piloten.
Andere geteste toerenvorken: Point Top Gun 008 AD, RS Judy U-turn, RS Pilot SL 80 (sehr gut, testsieger!), RST Omega SL, SR Suntour XC-Pro-E-Tad.
Volgens MountainBIKE:
* Manitou Axel Elite (!): Befriedigend
80 mm veerweg, 450 mm inbouwhoogte, gewicht 2070 gram (4*/5; alle vorken met 220 mm stuurbuis gewogen)
Handhabung (2*/5): Federn sind für Biker über 70 kg zu weich, ein ordentliches Setup ist ohne teure Nachrüstfedern nicht möglich. Gute Zugstufe.
Fahreindruck (2*/5): Ordentlicher Performance auf Schotterpisten folgt eine mäbige Leistung im Grenzbereich, wenn's durch Schlaglöcher oder über gr¨bere Wurzeltrails geht. Bergauf stört spürbares Wippen den runden Tritt.
Grafiek: vrij lineair verloop v.d. veerweg met enkel aan het eind sterke verstarring van de vork.
Fazit: Eine ordentliche Leistung liefert die Axel nur mit härteren Tuningfederen ab. Das kostet Geld, Mühe und die Sympathie von preisbewustten Bikern.
* Marz MX Comp 85: sehr gut
85 mm veerweg, 474 mm inbouwhoogte (fout, zijn afgegaan op de 105 mm versie zoals uit de grafiek blijkt) , gewicht 1970 gram (4*/5)
Handhabung (3*/5): individuell passendes Setup über die beiden Positivluchtkammers möglich.Zugstufe nur intern verstellbar - aufwendig, aber machbar.
Fahreindruck (4*/5): Erstaunlich sensibel geht die Marzocchi ans Werk und bügelt dan straff, aber komfortabel über den Trail. Selbst im Wiegetritt hält sich das Wippen im Rahmen. Lohnender Aufwand: die Justage der Zugstufe.
Grafiek: initieel iets strakker verloop v.d. veerweg, dan een zone waarin een klein beetje extra belasting duidelijk meer gebruik van de veerweg oplevert en een geleidelijke verharding van de vork naar de maximale veerweg toe.
Fazit: Die MX Comp ist nicht nur solide und haltbar. Sie bietet auch top Fahrleistungen und ist somit ein Tipp für sportliche Hardtail-Piloten.
Andere geteste toerenvorken: Point Top Gun 008 AD, RS Judy U-turn, RS Pilot SL 80 (sehr gut, testsieger!), RST Omega SL, SR Suntour XC-Pro-E-Tad.
- jerommeken
- Mountainbiker
Post by jerommeken »
Als ge belooft van het niet verder te vertellen zal ik u een PM'ke sturen om te zeggen dat ik à peu près, bij benadering en grof geschat 63,547K weeg. En da is zonder trouwring.Jack77 wrote:@ Jerommeken: interessante vaststelling en tip. Mag ik ook ff weten hoeveel jij weegt?
- scelter
- Mountainbiker
Een bedenking over de marzocchi mx comp eta 85 mm die te koop staat op de site van http://www.bike-discount.de Ze hebben het daar om een 85mm versie van de vork. Kan dit wel? Want op de site van marzocchi staat dat de eta versie verkrijgbaar is in 105 en 120 mm. Ook de foto laat vermoeden dat het minstens om een 105mm gaat. Wel heb ik bij Van Eyck een gewone Mx comp zien staan (zonder ETA) en die had idd 85 mm veerweg.
Bovendien spreken ze op de site van bike discount hun eigen tegen. Ze schrijven:
Iemand die hier wat meer over kan vertellen. Zou het graag weten, want ik ben van zin deze voor per post te bestellen. En ik koop niet graag een kat in ne zak.
Bovendien spreken ze op de site van bike discount hun eigen tegen. Ze schrijven:
en een beetje verder staat danCross Country Federgabel mit ETA (Extension Travel Adjust) und SSVF (Speed Sensitive Valve Floating) Ventil.
Uit de manual van marzocchi blijkt dat SSV en SSVF duidelijk twee verschillende dingen zijn en dat enkel de pro versie met ssvf uitgerust is en dus niet de mx comp eta 85.Offenes Ölbad SSV Dämpfung
Iemand die hier wat meer over kan vertellen. Zou het graag weten, want ik ben van zin deze voor per post te bestellen. En ik koop niet graag een kat in ne zak.