kan iemand mij tips geven bij het wheely'en ?
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
- scelter
- Mountainbiker
Nog een paar tips. Zet uw zadel heel laag, op die manier kunt ge ook leren wheelien zonder uw achterrem te gebruiken. Om uw voorwiel te laten zakken, brengt ge dan uw bekken een beetje naar voor, en omgekeerd om uw wiel te laten stijgen, naar achter. Ook als ge het met rem doet, is het aan te raden het zadel niet te hoog te zetten. Als ge laat bij de grond zit, is uwen balans veel beter :)
-
Guest
Post by Guest »
ik ben al zo'n 2 weken aan het oefenen en kan al zo'n 5meter
wheelien.
vertrek van zo'n 4km/u , geef een harde trap gevolgd door een trek aan het stuur. (lukt heel goed!) voorblad op 1 en vannachter op 3.
kmoet nu nog goeie balans zoeken en reflex van achter rem te gebruiken aanleren.
TIP: armen gestrekt houden.
vertrek van zo'n 4km/u , geef een harde trap gevolgd door een trek aan het stuur. (lukt heel goed!) voorblad op 1 en vannachter op 3.
kmoet nu nog goeie balans zoeken en reflex van achter rem te gebruiken aanleren.
TIP: armen gestrekt houden.
voorste kettingblad op 1 is denk ik persoonlijk iets te laag om de fiets tegoei omhoog te houden. ik heb leren wheely'en op kettingblad 2 en vanachteren 4 dit gaat perfect als je tegen een snelheid van 8-9 km peruur rijd. nu gaat het met elke versnelling. na een tijd weet je in welke versnelling je je fiets goed in balans kan houde op een bepaalde versnelling.
Om uw voorwiel omhoog te krijgen is het beter om op het stuur te duwen. De voorveering veert dan in. De veer zal dan terug uitveren en juist op dat moment trek je aan het stuur. Hierdoor gaat het wiel gemakkelijker de hoogte in. Een ronddraaiend voorwiel brengt je sneller uit ballans. Dus nijp eventjes op de voorrem. Om in evenwicht te blijven moet je de knie naar buiten steken. Als je bijvoorbeeld naar rechts uitwijkt steek je de linker knie wat naar buiten tijdens het trappen hierdoor raak je terug in ballans. Als je de armen strekt dan is het voorwiel niet zo hoog van de grond. Als je het stuur tot tegen de borstkas trekt dan staat het voorwiel veel hoger van de grond. Dit oogt veel mooier. En landen met gestrekte armen doet geen deugt.
Voor de beginners, doe alle ballast van de fiets(drinkbus,verlichting). Het gaat gemakkelijker als je bergop oefent. Dit geeft meer zelfvertrouwen want de fiets zal mindersnel de neiging hebben om naar achter te slaan.
De gevorderden kunnen dan de berg afdalen zonder te trappen en door enkel de rem te gebruiken. Succes en weer enkele extra meters gewonnen.
Ik weet niet hoe het komt maar met een dubbel geveerde fiets kan je makkelijker op het achterwiel rijden. Je hebt minder snel het gevoel dat je gaat overslagen.
Voor de beginners, doe alle ballast van de fiets(drinkbus,verlichting). Het gaat gemakkelijker als je bergop oefent. Dit geeft meer zelfvertrouwen want de fiets zal mindersnel de neiging hebben om naar achter te slaan.
De gevorderden kunnen dan de berg afdalen zonder te trappen en door enkel de rem te gebruiken. Succes en weer enkele extra meters gewonnen.
Ik weet niet hoe het komt maar met een dubbel geveerde fiets kan je makkelijker op het achterwiel rijden. Je hebt minder snel het gevoel dat je gaat overslagen.
4 als je schuin gaat probeer je je evenwicht te behouden door met je stuur te draaien.
dit is dus zeker nie waar bij ik é
een keer ik naar links begin ga maggek nog zoveel met men bekken bewegen of sturen alsek wil naar links ga ik toch...
met fietsen op men vakantiejob (fietsenverhuur) gaat dit beter en kheb al gedacht dat dit komt om dat ik een erg lange stuurpen heb... zou dit één van de oorzaken kunnen zijn? Dat men fiets gewoon in één keer teveel afwijkt door de stuurpen?
dit is dus zeker nie waar bij ik é
een keer ik naar links begin ga maggek nog zoveel met men bekken bewegen of sturen alsek wil naar links ga ik toch...
met fietsen op men vakantiejob (fietsenverhuur) gaat dit beter en kheb al gedacht dat dit komt om dat ik een erg lange stuurpen heb... zou dit één van de oorzaken kunnen zijn? Dat men fiets gewoon in één keer teveel afwijkt door de stuurpen?
- black tragic
- Mountainbiker
- Location: GT pro line 24" / GT Fury 26" '12 / GT gtr 2.0 28" '12 / GT Xizang 29" '92
Post by black tragic »
Na het lezen van al de kennis hier wil ik graag mijn steentje bij dragen.
1) Probeer eerst op een straat die bergop loopt, zo begin je niet te versnellen.
2) Je trekt je fiets best omhoog aan een snelheid van +/- 10 a 15km/u, probeer maar eens zonder handen te rijden aan 2km/u of 20km/u.
Balans dus! HOU TWEE VINGERS BIJ DE ACHTERREM.
3) Om je voorwiel omhoog te brengen geef je uiteraard een trap op je pedalen. Zorg echter dat je een klein stukje achteruit geschoven zit op je zadel, breng je romp mee naar achter als je woorwiel stijgt. Als je je voorwiel enkel met je voorarmen optrekt ben je al uit balans voor je in positie bent.
4) Kijk naar een vast punt voor je, blokkeer onmiddelijk je voorwiel met de rem. Een draaiend woorwiel haalt je uit balans.
5) Controleer je zijdelingse balans door je knieën naar links of rechts te bewegen. Als je met je stuur beweegt beweeg je ook je bovenlichaam, dat is het bergin van het einde.
Veel succes.
1) Probeer eerst op een straat die bergop loopt, zo begin je niet te versnellen.
2) Je trekt je fiets best omhoog aan een snelheid van +/- 10 a 15km/u, probeer maar eens zonder handen te rijden aan 2km/u of 20km/u.
Balans dus! HOU TWEE VINGERS BIJ DE ACHTERREM.
3) Om je voorwiel omhoog te brengen geef je uiteraard een trap op je pedalen. Zorg echter dat je een klein stukje achteruit geschoven zit op je zadel, breng je romp mee naar achter als je woorwiel stijgt. Als je je voorwiel enkel met je voorarmen optrekt ben je al uit balans voor je in positie bent.
4) Kijk naar een vast punt voor je, blokkeer onmiddelijk je voorwiel met de rem. Een draaiend woorwiel haalt je uit balans.
5) Controleer je zijdelingse balans door je knieën naar links of rechts te bewegen. Als je met je stuur beweegt beweeg je ook je bovenlichaam, dat is het bergin van het einde.
Veel succes.
tips en tricks
ge moet eens proberen uw verzet op het buiten blad te leggen en achter opt3de dan moet ge iets meer kracht zetten om uw wiel omhoog te krijgen maar blijf je beter in balans en eens je goe bezig bent moe je zelfs ni konstant op de trappers duwen dan kun je met kleine hakjes du
wen en ga als het ware aan je stuur hangen metbijna gestrekte armen
(opt buiten blad ist wel ni te doen zondr handen)
wen en ga als het ware aan je stuur hangen metbijna gestrekte armen
(opt buiten blad ist wel ni te doen zondr handen)