Zo 09/10/2011 Watervliet :: 2de Winterkermistocht

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Emvi
Mountainbiker

Zo 09/10/2011 Watervliet :: 2de Winterkermistocht

Post by Emvi »

Beste bikers,

Na een jaartje overgeslagen te hebben organiseren wij dit najaar opnieuw onze Winterkermistocht in onze mooie en minder bekende streek, het uiterste noorden van Oost-Vlaanderen, grensgebied met Zeeuws-Vlaanderen, meerbepaald de polders in en rond Watervliet.

De eerste editie had nog met een aantal kinderziektes te kampen en we hebben dan ook geprobeerd om deze zo veel en goed als mogelijk weg te werken (geen ingewikkelde kruisingen meer, veel minder ploeteren door hoog gras).

De streek kan je natuurlijk niet veranderen: plat (hoewel toch gemiddeld zo'n 170 hoogtemeters), winderig, lange rechte banen, dijken en kreken, dit zijn de polders. Maar... We hebben getracht er zo veel mogelijk uit te halen en in vergelijking met twee jaar geleden is het parcours op vele punten aangepast en kunnen we nu ook het volgende aanbieden:
- bospaden en singletracks in de Braakmanbossen met toestemming van Staatsbosbeheer Zeeuws-Vlaanderen
- een nieuwe singletrack over een dijk in privé-bezit
- een singletrack voor de pro's of durvers op een privé-dijk met op- en afrit die zo steil is dat we denken dat je beter te voet erop en eraf gaat :lol:
- een "panoramische" lus op en rond de dijk in het provinciaal domein Sportcentrum de Boerekreek op de 50/65/80km

Te verwachten: veldwegen en singletracks langs oevers en dijken, korte klimmetjes en afdalingetjes, bospaden en op de langere afstanden brede grindpaden in Zeeuws-Vlaanderen in het tweede gedeelte, en uiteraard een onvermijdelijke portie asfalt en beton om de onverharde zones te verbinden. Een combinatie van een vlamparcours afgewisseld met hier en daar wat meer technische stukken.

Afstanden: 30 (in werkelijkheid 32), 35 (in werkelijkheid 36), 50 (in werkelijkheid 55), 65 (in werkelijkheid 66km) en 80km. Een bevoorrading op de 30, 35 en 50 en twee bevoorradingen op de 65 en 80km.

Inschrijving tussen 8h00 en 12h00 (en tussen 8h00 tot 10h00 voor de 65/80km). Bikewash, kleedkamers en douches voorzien. En een versnapering na de rit.

Hopelijk mogen we jullie volgende week verwelkomen in onze mooie streek (en houden de weergoden toch nog een beetje goed weer over :wink:
TaurineR
Mountainbiker

Post by TaurineR »

Mmm. Watervliet.
Dat is een streek waar ik nog niet geweest ben, dus bij een beetje deftig (=droog) weer kom ik voor de 80k...
wiene
Mountainbiker

Post by wiene »

:-) Eerste deelname, en de fotografe zal ook aanwezig zijn :-) hopen op niet te veel regen :-?
Emvi
Mountainbiker

Post by Emvi »

Kleine update:

- KIDSTOER AFGELAST. :( Door onverwachte omstandigheden zien we ons genoodzaakt om de begeleide kidstoer die om 9.30 van start zou gaan, te annuleren. Onze excuses.

- de 80km blijken er uiteindelijk 79, maar met een kleine lus erbij in de buurt van de Beoostereedepolderdijk (jawel) kunnen dat er 81 worden - we zien wel wat we doen in functie van het weer...

- aangezien de 50km er uiteindelijk ongeveer 55 zijn, zal men zich ook op deze afstand een 2e keer kunnen bevoorraden (ook al zal dat niet op uw inschrijvingsstrookje staan, want die waren al gedrukt...)

- hoogtemeters: hoewel onze streek zo plat is als een biljartlaken (want honderden jaren als zeebodem gefungeerd tot de inpolderingen begonnen in de 15e eeuw) kunnen we jullie een - bescheiden - aantal hoogtemeters serveren, en dit dank zij de dijken tussen de polders, en wel als volgt: ong. 125m op de 30/35km, 177 op de 50(55)km, 200 op de 65km en zo'n 230 op de 80km.

- we krijgen nog wat lelijk weer te verwerken morgen en zaterdag (en misschien ook zondag). Een parcours op een ondergrond van klei (ja, dat zijn de polders) heeft doorgaans minder last dan een zanderige ondergrond, dus qua bagger zou het moeten meevallen. De wind kunnen we echter niet tegenhouden. Hopelijk valt het uiteindelijke weerbericht alsnog mee... [-o< Morgen en zaterdag zijn we op het parcours en updates zullen volgen!

- enkele foto's van het parcours (o.m. genomen vorige zaterdag bij dat schitterende weer) volgen op onze site. Stay tuned!
Vuilbek
Mountainbiker

Post by Vuilbek »

Sjuust terug, het begon goed toen het nog redelijk droog was. In het eerste deel zaten stukken die ik niet kende, ik ben nochtans van de streek. Ook het stukje door het Braakmanbos (waarvoor betaald moest worden door de organisatie!?) rijdt altijd heerlijk snel. Daarna begon het steeds harder te regenen en werd het ook kouder, jammer de organisatie heeft zeer goed zijn best gedaan om alles te regelen. De bepijling was op het niveau van de grote VTT's eigenlijk nog beter dan die. Ook de bevoorrading was zeer goed, vanalles. Er werd ook gecontroleerd op betaalde deelname, prima. D'n afspuit en de apres was ook prima, nog wat weinig volk natuurlijk want we hadden volle bak gereden. Natuurlijk ook een vuil moddersmoel bij terugkomst maar na een half uur onder de douche kreeg ik de kleur weer terug.
Volgend jaar weer terug voor de langste uitvoering..
Biky
Mountainbiker

Post by Biky »

Ik bevestig al het goede van Vuilbek hiervoor. Nog eventjes met één van de organisatoren gesproken na de rit en hem gefeliciteerd. Met een beperkte groep zulke organisatie op poten zetten =D> =D>
volgend jaar ook de grote rit (ik hoop dat ze doorzetten!), deze keer de 55k gedaan (heen en terug naar huis met fiets). De regen stoorde mij niet: alles was heel goed berijdbaar, geen geploeter.
Het traject was heel goed gekozen: afwisseling singletracks, bos, veld, verharde paden was heel goed doordacht en de uitpijling perfect. Bevoorrading op aangename plaatsen en voldoende uitgebreid (fruit, sportdrank, cola, cake). Afspuitplaats thv de kerk op het dorpsplein: wat een kader! Wat betreft douches kan ik niets zeggen want met de fiets gekomen.
Mikele
Mountainbiker

Post by Mikele »

Echt genoten van deze tocht!!! Vuilbek en Biky's commentaar kan ik alleen maar bevestigen. Chapeau voor de medewerkers en hopelijk zetten jullie door volgend jaar. Zal zeker van de partij zijn =D> =D> =D>
Tiry
Mountainbiker

Post by Tiry »

begonnen aan de 80 km, na halverwege overgelopen op de 65 rit.
de wind en regen waren hiervan beetje de reden...
volgend jaar zowiezo de 80 en volledig!

douche's MET regelbare kranen waren uitstekend en PROPER!
mooie rit hier in de streek! eens iets anders dan de vlaamse ardennen...

Proficiat aan de organisatoren

ps aan de persoon aan de 2de bevoorrading...
volgende keer met het goede been uit het bed stappen!
en iets positiever ingesteld aan de dag beginnen zou ik zeggen!
sofeurken
Mountainbiker

watervliet

Post by sofeurken »

watervliet,toepasselijke naam alhoewel het nog meeviel met regenen,niet hard maar wel constant :wink:
samen met philspec van thuis uit de 50km afgehaspeld.het parcours was voor de streek nog redelijk afwisselend,enkel het natuurstuk net voor de 2de bevoorr vond ik een beetje eentonig maar met goed weer moet dat hier prachtig zijn en er is zelfs nog uitbreiding voorzien zag ik,over dat nieuwe brugje lagen nog paadjes :-?
bevoorr vond ik zeker ok,douches en afspuitstand niet gebruikt
een ritje om nog s te rijden
katrien.avalon
Mountainbiker

Post by katrien.avalon »

wiene wrote::-) Eerste deelname, en de fotografe zal ook aanwezig zijn :-) hopen op niet te veel regen :-?

Haha :P

Resultaat: https://picasaweb.google.com/katrien.av ... directlink

Zoals je zal zien lag er soms wat water op de lens, die foto's heb ik niet verwijderd omdat ze toch wel de sfeer van de dag weergeven :-D
Post Reply