graag advies aankoop nieuwe MTB

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Post Reply
Wim.Vnb.
Mountainbiker

graag advies aankoop nieuwe MTB

Post by Wim.Vnb. »

ik hoor het jullie al zeggen...nog iemand die er niets van kent en weer raad vraagt....
Maar ik veronderstel dat fora hiervoor een zeer nuttige tool kan zijn.
Ik heb jaren gesport, en door problemen aan de knie ga ik mij nu meer toeleggen op het fietsen. En ik fiets liever met een MTB dan met een racefiets.
Ik fiets liever op onverharde wegen, maar ik mijd zware modderstroken.
Ik ga mijn MTB ook gebruiken voor het vele woon-werk verkeer.
Dus zal ik veel verharde wegen gaan opzoeken, maar een MTB is handig om de schokken wat op te vangen, want onze wegen zijn er echt slecht aan toe.
Mijn huidige MTB is al bijna 10 jaar oud, en is aan vervanging toe.(scott tampico)
Ik zit graag comfortabel op een MTB, dus niet te veel voorover gebogen.
Een 29" lijkt mij wel een goede keus, of niet?

Welke fiets kunnen jullie mij aanraden?
Budget : ongeveer 1000 euro (iets meer mag ook, maar niet overdrijven..)

Ik ben 1m78, en weeg 87 kg, dit er info.

Bedankt alvast voor julie massale reacties ;-)
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Vragen staat vrij, daar dient een forum trouwens voor. :wink:

Een knievriendelijke fiets bestaat niet. Niemand gaat je zeggen "pak die fiets dan heb je geen last van je knieën".

Wat belangrijker is, is het voorkomen van je knieklachten. Dikwijls ontstaan knieklachten door een verkeerde houding op de fietsen, spieren rondom de knie die niet sterk genoeg zijn,... Belangrijker is om deze oorzaken aan te pakken. Ik raad je hiervoor aan om je te laten opmeten en men je nieuwe fiets zodanig af te laten stellen dat je er een goede houding op hebt. Ik heb me laten opmeten bij Body2Bike. Alé opmeten kan je het niet echt noemen. Ze laten je fietsen, filmen het en bekijken achteraf wat niet goed is. Dan passen ze je fiets aan, filmen het opnieuw en bekijken of de veranderingen goed zijn. Maar voor je op de fiets kruipt bekijken ze je lichaam. Nobody's perfect, dus fouten zal ze heus wel vinden. Omdat niet enkel een goede houding op de fietst belangrijk is, geven ze je ook tips om je lichaam wat aan te passen om delicatie plaatsen. Bvb mijn bekken staat scheef waardoor ik vlugger last heb van knieklachten. Men heeft dus mijn fiets aangepast en ik heb strectch- en verstevigingsoefeningen gekregen.

Investeer dus niet alleen in een fiets, maar ook in een goede houding en een gezond lichaam.
Wim.Vnb.
Mountainbiker

knieproblemen

Post by Wim.Vnb. »

SusXT wrote:Vragen staat vrij, daar dient een forum trouwens voor. :wink:

Een knievriendelijke fiets bestaat niet. Niemand gaat je zeggen "pak die fiets dan heb je geen last van je knieën".

Wat belangrijker is, is het voorkomen van je knieklachten. Dikwijls ontstaan knieklachten door een verkeerde houding op de fietsen, spieren rondom de knie die niet sterk genoeg zijn,... Belangrijker is om deze oorzaken aan te pakken. Ik raad je hiervoor aan om je te laten opmeten en men je nieuwe fiets zodanig af te laten stellen dat je er een goede houding op hebt. Ik heb me laten opmeten bij Body2Bike. Alé opmeten kan je het niet echt noemen. Ze laten je fietsen, filmen het en bekijken achteraf wat niet goed is. Dan passen ze je fiets aan, filmen het opnieuw en bekijken of de veranderingen goed zijn. Maar voor je op de fiets kruipt bekijken ze je lichaam. Nobody's perfect, dus fouten zal ze heus wel vinden. Omdat niet enkel een goede houding op de fietst belangrijk is, geven ze je ook tips om je lichaam wat aan te passen om delicatie plaatsen. Bvb mijn bekken staat scheef waardoor ik vlugger last heb van knieklachten. Men heeft dus mijn fiets aangepast en ik heb strectch- en verstevigingsoefeningen gekregen.

Investeer dus niet alleen in een fiets, maar ook in een goede houding en een gezond lichaam.
De knieproblemen kwamen er door het vele lopen en voetballen. Met de fiets heb ik nog geen klachten gehad, dus daarom ga ik meer fietsen.

mvg,

wim
SusXT
Mountainbiker

Re: knieproblemen

Post by SusXT »

Wim.Vnb. wrote:
De knieproblemen kwamen er door het vele lopen en voetballen. Met de fiets heb ik nog geen klachten gehad, dus daarom ga ik meer fietsen.

mvg,

wim
Lopen is idd meer belastende voor de knieën. Had ik geweten dat mijn gestel niet helemaal in orde was, dan had ik het eerder gedaan. . Beter voorkomen dan genezen.
Sidious
Mountainbiker

Post by Sidious »

Ik had hetzelfde in gedachten:woon werk verkeer op slechte wegen,iet meer rechtop dan op vorige fiets,...heb een scott scale 29er elite gekocht.door de hogere balhoofdbuis zit ik zeer comfortabel maar ook niet te recht waardoor je schokken in de rug voelt.fiets is licht voor een 29er en bolt ook goed vooruit door de grote wielen,zelfs op verhard bolt het goed met rocket ron banden.binnenkort eens smart sam of shwalbe marathon proberen
fiets heeft riserstuur en genoeg spacers om met je houding te spelen. Scale 29er comp is 1200 euro,elite 1599
JanC
Mountainbiker

Post by JanC »

Post Reply