Als Eric me niet voor is zal ik dat straks opmeten. Maar de grote wil ik niet vervangen (enfin, eigenlijk heb ik naar de slijtage ervan niet gekeken, heb zelfs niet gemerkt dat het geen rollager was), het is enkel de kleine.Qube wrote:in dat freewheel zit idd nog een kleintje, maar diene grote is een "sleeve" dus glijmateriaal (deze is bij mij ook aan het verslijten).
Als het goed is staat de serienummer altijd op de buitenring van het lager. Geef anders de afmetingen (buitenø/binnenø/breedte) en ik geef de ref.
Crossmax SL : SKF lager referenties
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- Captain Haddock
- Mountainbiker
Post by Captain Haddock »
- Captain Haddock
- Mountainbiker
meiskes § mannekes
ik geef u de zeer officiële bevestiging dat in de body van mijn crossmax ust uit het jaar 2000 geen kunststoflager zit maar wel degelijk een kogellager. (Ik kan steeds een foto plakken voor diegene die absoluut een bewijs willen zenne
). Ik heb die crossmaxen in okkazie gekocht van May, de mogelijkheid bestaat dus dat May die ring zelf heeft vervangen. Dat weet ik niet, want je hebt 2 versies, en bovenstaande versie die Qube toont is een FTS-L (gecheckt op de site van mavic). De mijne is een FTS, vergelijkbaarbaar met de crossmax xl (vanaf 2002 dacht ik). Anyway, ik ga binnenkort met de kapotte kogellager naar een skfverdeler. Dan ik jullie meteen verlossen van de onhoudbare spannende vraag welke die referentie nu toch is. Ik geef al een tipje van de sluier mee: de kleine lager van de body verschilt van de kleine van de wielas.
ik geef u de zeer officiële bevestiging dat in de body van mijn crossmax ust uit het jaar 2000 geen kunststoflager zit maar wel degelijk een kogellager. (Ik kan steeds een foto plakken voor diegene die absoluut een bewijs willen zenne
- Captain Haddock
- Mountainbiker
Ik heb de kleine lager van het freewheel eruitgewipt. Het is een lager met gewone metalen afdichting.
buitendiameter = 24 mm
binnendiameter = 9 mm
dikte = 7 mm
buitendiameter = 24 mm
binnendiameter = 9 mm
dikte = 7 mm
- Captain Haddock
- Mountainbiker
tnx Qube,Qube wrote:die maten zijn 609 en volgens mij zijn metale (RZ) afdichting langs beide kanten (2) (wrijvingsarme).
dus ref: 609 2RZ
ziehier een fototje van de lager van het freewheel waar soms een kunststoflager wordt gebruikt.

- Captain Haddock
- Mountainbiker
Ik denk dat het beste wat je kan doen, is die ring eruithalen en die opmeten, en een lager bestellen met die afmetingen, niet met mijn afmetingen, want die body dat je in je post toont, lijkt anders te zijn: het gedeelte waar de lager in past, is smaller. Of beter gezegd:Qube wrote:Zouden die Sleeve en die kogellager dezelfde afmetingen hebben, heb je die toevallig ook opgemeten?, anders vervang ik m'n uitgesleten ring door dat hoor.
Bij de stiftlager zijn de inkepingen breder

Bij de kogellager zijn de inkepingen smaller

Ik vermoed dat daarom mijn kogellager niet zal passen: het is alsof de kunststof ring de inkepingen ook heeft, waardoor die ring meteen ook geborgt is. Als je toch die afmetingen wilt, kan ik ze wel ns opmeten.
- Winno
- Mountainbiker
Hallo allemaal,
ik weet dat hier ooit ergens de site van de tech support van mavic is gepost maar ik vind het niet meer terug? Weet iemand de site?
Ik vraag dit omdat ik het achterwiel van mijn Crossmax XL's uit elkaar wil halen omdat één van de lagers vastzit denk ik en ik weet niet goed hoe eraan te beginnen?
De ref's van de SKF's die hier worden gezegd tellen deze ook voor de XL of alleen voor de SL wielen?
groeten
Erwin
ik weet dat hier ooit ergens de site van de tech support van mavic is gepost maar ik vind het niet meer terug? Weet iemand de site?
Ik vraag dit omdat ik het achterwiel van mijn Crossmax XL's uit elkaar wil halen omdat één van de lagers vastzit denk ik en ik weet niet goed hoe eraan te beginnen?
De ref's van de SKF's die hier worden gezegd tellen deze ook voor de XL of alleen voor de SL wielen?
groeten
Erwin