Grosso modo
zwart links=voordruk...... begin met+- 90psi ....vering te hard .....minder druk ....vering te laag ...meer druk
rood links is de druk van het spv systeem begin met +- 50 psi
rode stelschroef =kamervolume van spv vergroten of verkleinen experimenteren kwart slag in of uit.
Op de fiets springen en rijden en telkens andere setup nemen tot men de door u geliefde instelling gevonden heeft dit kan wel een tijdje duren.
manitou voorvorken
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- Serge R
- Mountainbiker
- Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch
Dat is de rebound en dient om de snelheid van het uit/terug-veren te regelen:knop naar rechts draaien=terugveringdemping verhogen
knop naar links=terugveringdemping verlagen
ook weer ter velde afregelen gaat het beste op een boomwortelpad.
instellen volgens eigen smaak hangt een beetje af van je gewicht en bandenspanning enz
rebound=negatieve veerweg snelheid waarmee het voorwiel terug tegen de grond duwd.
spv druk nooit onder 2 bar(30psi) en boven 6,8 bar(100psi)
dopsleutel van 16mm gebruiken voor spv luchtvolume te regelen
met uurwijzerzin mee=progressiever drukdempen harder veren tot volledig samendrukken
tegen wijzerzin links= meer lineare drukdempen softere afloop
met deze tips zal je wel verder kunnen denk ik.
niet te vlug wanhopen en te veel verschillende zaken ineens willen afregelen neem pen en papier mee op je tocht en noteer je instellingen en bevindigen en je zal merken dat na verloop van tijd je voorvering de perfectie benaderd nadien is het dan een kleintje om de zaak op juiste druk te houden.(regelmatig eens contoleren ivbm drukverlies)
Zelf heb ik sinds 7 maanden de minute 3 in gebruik en tot op heden nog niets moeten bijpompen
De spv regeling werkt schitterend!!!!!
knop naar links=terugveringdemping verlagen
ook weer ter velde afregelen gaat het beste op een boomwortelpad.
instellen volgens eigen smaak hangt een beetje af van je gewicht en bandenspanning enz
rebound=negatieve veerweg snelheid waarmee het voorwiel terug tegen de grond duwd.
spv druk nooit onder 2 bar(30psi) en boven 6,8 bar(100psi)
dopsleutel van 16mm gebruiken voor spv luchtvolume te regelen
met uurwijzerzin mee=progressiever drukdempen harder veren tot volledig samendrukken
tegen wijzerzin links= meer lineare drukdempen softere afloop
met deze tips zal je wel verder kunnen denk ik.
niet te vlug wanhopen en te veel verschillende zaken ineens willen afregelen neem pen en papier mee op je tocht en noteer je instellingen en bevindigen en je zal merken dat na verloop van tijd je voorvering de perfectie benaderd nadien is het dan een kleintje om de zaak op juiste druk te houden.(regelmatig eens contoleren ivbm drukverlies)
Zelf heb ik sinds 7 maanden de minute 3 in gebruik en tot op heden nog niets moeten bijpompen
De spv regeling werkt schitterend!!!!!
-
Guest
-
Guest
Post by Guest »
Inderdaad, dat laatste. Anders had er geen schroefdraad opgezeten.
Als je die doppen er nooit zou afdraaien hou zou je dan je vork onderhouden?
In de luchtkamer moet je ook regelmatig enkele mm olie doen (motorolie bv. 50W40 voldoet) om alles gesmeerd te houden.
En in de oliekamer moet je om de 6 maand (zeer regelmatig rijden) tot minstens 1 keer per maand, de olie verversen (met vorkolie!).
Pas nog de olie ververst in een Mars, de luchtkamer stond kurkdroog en de oliekamer leek wel gevuld met boter.
En dan zijn ze verwonderd dat hun vork niet werkt.
BTW, de specifieke dichtheid van de olie voor iedere vork staat in de gebruiksaanwijzing.
Als je die doppen er nooit zou afdraaien hou zou je dan je vork onderhouden?
In de luchtkamer moet je ook regelmatig enkele mm olie doen (motorolie bv. 50W40 voldoet) om alles gesmeerd te houden.
En in de oliekamer moet je om de 6 maand (zeer regelmatig rijden) tot minstens 1 keer per maand, de olie verversen (met vorkolie!).
Pas nog de olie ververst in een Mars, de luchtkamer stond kurkdroog en de oliekamer leek wel gevuld met boter.
En dan zijn ze verwonderd dat hun vork niet werkt.
BTW, de specifieke dichtheid van de olie voor iedere vork staat in de gebruiksaanwijzing.
- intruder
- Mountainbiker
- Location: B1 Replic, marzocchi EXR, alivio montage, pd-m520, kaloy+XLC-components "accessoires"
Ma, het gaat hier denkik over die accesoire die ge los kunt kopen en in u vorkpoot vijst in plaats van iets anders.
Ik ben daar eigelijk ook wel nieuwsgierig naar, mocht ik ooit nen black kopen zou ik da tooltje van 78$ mss ook wel willen kopen
tooltje ->
http://cambriabike.com/forks&shock/imag ... ck_out.jpg
bijvoorbeeld te koop bij http://cambriabike.com/forks&shock/fork ... es-pg1.htm
ge moet daar maar bekke na benede schuiven, bij manitou sta da
Ik ben daar eigelijk ook wel nieuwsgierig naar, mocht ik ooit nen black kopen zou ik da tooltje van 78$ mss ook wel willen kopen
tooltje ->
http://cambriabike.com/forks&shock/imag ... ck_out.jpg
bijvoorbeeld te koop bij http://cambriabike.com/forks&shock/fork ... es-pg1.htm
ge moet daar maar bekke na benede schuiven, bij manitou sta da
http://www.answerproducts.com/items.asp ... itemid=112
Dit is dus waar het over gaat. Ik heb mij intussen geinformeerd en het kan zonder probleem bijgeplaatst worden. Het systeempje wordt ook in eerste montage gebruikt op sommige van hun vorken
Dit is dus waar het over gaat. Ik heb mij intussen geinformeerd en het kan zonder probleem bijgeplaatst worden. Het systeempje wordt ook in eerste montage gebruikt op sommige van hun vorken