Docteur Dérailleur wrote:sportief - historisch en sporteconomisch kan ik objectief niet anders dan het jammer vinden, maar wel begrijpelijk:
- de Muur is 8 keer beslissend geweest in de laatste 20 jaar (<50%). Vergelijkingen met de Muur van Hoei, de Jaizkibel als onvermijdelijke, koersbepalende en onontbeerlijke scherprechters e.d. zijn dus irrelevant of zijn zelfs beledigend voor de Muur (iemand recent nog iets zien forceren op de Poggio?).
- de kroonjuwelen van RVV zijn de Vlaamse Ardennen waarvan Oudenaarde het regionale fiestmekka is met een lange sportieve en culturele verwantschap met de Ronde (voor Parijs-Roubaix zijn dat kasseien, voor de Tour Alpen en Pyreneeën). Hieraan wordt niet geraakt, ook al legt men een knappe helling met staat van dienst opzij.
- Tradities veranderen, zelfs in het wielrennen, zelfs in grote (zelfs internationaal meer bekende) klassiekers: op La Redoute wordt LBL niet meer beslist, wel op de Roche-au-dinges erachter; het Bos van Wallers werd niet altijd aangedaan, de Puys de Dome wegens de logistiek niet meer in de Tour, voor Poggio en Cipressa kwamen met de jaren hellingen erbij om de finale te kleuren, de Omloop het Nieuwsblad heette nog niet lang geleden Omloop het Volk, in die Giro willen ze soms dat ze offroad gaan fietsen,...
Mensen vergeten te snel in dit opzicht, verblind door emoties en nostalgie en met een gemis aan een historische kennis van de koers. Maar zelfs in de RVV is er veel veranderd: ooit kwam men bijv. aan in Gent en één van dé puisten bij uitstek heeft men er zelfs jarenlang (20, maar ik kan hier verkeerd zitten?) uit geweerd : de Koppenberg!
Paradoxaal kan de Muur hier zelfs zijn voordeel uit halen op lange termijn: hoe langer hij uit het beeld zal zijn, hoe "mythischer "hij misschien nog wordt bij een latere comeback...
Of 3x Paterberg-Kwaremont een goed idee is, dat zal ik wel zzeggen..na volgend jaar.
- de finale werd soms verlamd door de Muur, misschien dat het nu al veel eerder spektakel is. Misshcien ook niet, maar dan is het jaar erna snel de Muur met nog meer eer hersteld.
- al jaren bestaan en staan er VIP-tenten op het parcours en ook op en rond de Muur: zij die er jaren geld mee verdienden doen nu Wouterke af als een geldkabouterke. Hypocriet of niet?
- geldwolf of niet: het wielrennen hinkt sporteconomisch zwaar achterop t.o.v. bijv. voetbal bij gebrek aan buissnessmodel en de Protour is helaas geen Champions League geworden. Het internationale wielrennen wordt steeds professioneler en vraagt meer om investeringen en om een andere aanpak. Of Woenstijnvis hier een goede weg inslaat of niet, kan ik niet beoordelen, maar het is niettemin een poging (of moet rVV later ook van ASO worden?)
- een criterium zijn kleine, korte vlakke rondjes. Het gaat hier om een lus van 20 en één van 40 km.
(en ik ben van de Kempen hé,ik fiets elk jaar de Muur op en ik ken Wouter alleen uit de gazet)
+1
(behalve dat laatste want ben niet van de Kempen