Plaats hier alles met betrekking tot CUBE bikes

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
chris
Mountainbiker

Post by chris »

Attila wrote:Waar kan je ne Cube kopen? Woon in Antwerpen/Boechout
Ik denk dat lexpress - hessenbrug te a'pen ook cube verdeelt maar ga ook elders kijken... en vraag naar goede voorwaarden
JanMan
Mountainbiker

Post by JanMan »

die cube weegt zeker niet minder dan 11kg , bij cube "onder"drijve ze met hun gewichte. Mijn bike zou er standaard 9.6kg wegen. :drunk:

Maar ik zou als ik van u was voor de cube kiezen !
roveny
Mountainbiker

Post by roveny »

'K heb mijn Reaction Cube op de weegschaal gezet : :)
methode : mezelf met en zonder de fiets gewogen, dit 2 maal om zeker te zijn. Ik kwam steeds hetzelfde resultaat uit en mijn weegschaal geeft (vermoed ik) een vrij correct gewicht aan. ( 't was een duur spelleke)
:-?
eerst nog enkele gegevens : '04 maar 18 inch ( zwart geanodiseerd)
Cube Reaction Race :bounce:
voorvering : manitou skareb comp
Remmen : HS33
2 bidonhouders BBB, 2 (lege) bidons
BBB snakeskin
2 BBB end bars ( alu)
klikpedalen Shimano 520
Banden : racing Ralph 2.1 :oops:
Zadel : Fizik Nisene
Draadloos VDO systeem ( zonder computertje)

Gewicht : 11.9 kg :-?
Ps: 'kben er zeer zeer tevreden van ( na 300 km in 3 weken)
Ik zou zeker de reaction aanraden !
janzonderpet
Mountainbiker

Post by janzonderpet »

Als ik het dus begrepen heb dan is het echte gemeten gewichtsverschil ongeveer 2 kilo; Ik heb geïnformeerd bij de dealer. Wie de Réaction nu besteld heeft hem niet voor januari !! Ik stel me toch wat vragen bij deze manier van werken van Cube . Precies of ze niet weten dat er vorig jaar al veel vraag was naar hun vélookes. 'k Zal toch nog eens kijken naar bvb de Stumpjumper en de F600 of gewoon met mijn Trekske blijven verderrijden en 2 kilo vermageren. Als het manneke 2 kilo lichter is, zou dit equivalent zijn aan het velooke 2 kilo lichter ?
Last edited by janzonderpet on Tue 30 Nov 2004 19:16, edited 1 time in total.
Thorgal
Mountainbiker
Location: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d

Post by Thorgal »

geefmopulle wrote:Als het manneke 2 kilo lichter is, zou dit equivalent zijn aan het velooke 2 kilo lichter ?
nee, als je door vermageren hetzelfde effect/rendementswinst wil hebben als een fiets die 1kg minder weegt, dan moet je ongeveer 7kg vermageren. Dus: 1kg fiets ~ 7kg lichaamsgewicht. Gebruik de zoekfunctie eens, ik heb het ook her en der maar gelezen, der is al 't één en 't ander over gezegd!

Héél belangrijk is de "roterende massa". Dus alles wat "ronddraait" aan een fiets (wielen, pedalen, banden,....) Hoe meer je daar op gewicht spaart, hoe groter de toename van het rendement.

Nu, en dit is een persoonlijke mening, al dat gedoe over gewicht moet je ook enigszins nuanceren. Ik ben enkele weken geleden met een groepje gaan biken in La Roche. Daar waren 2 mannen bij, rond de 55j, nen ouwen bike met een slag in het wiel, het licht stond er nog op en hun spatbord stond scheef. Awel, die mannen konden der iets van zunne. Ik heb op sommige momenten serieus moeten doorpezen om ze te kunnen volgen. Wat wil ik daar meer zeggen? Zoals eerder al aangegeven, 't zijn de benen die het em doen zunne!

En ja, ik ga verder met m'n persoonlijke mening, gewicht is wél belangrijk, als je tot de top-rijders van België behoort, zal ik maar zeggen. Als je enkel daar nog een half procentje rendementswinst kan uithalen, doen zou ik zeggen!

Als ik een nieuw onderdeel koop, dan kijk ik ook naar het gewicht. Maar, de prijs moet in verhouding zijn met "de winst". bv. Ik ging onlangs een nieuwe ketting kopen, een PC69 van SRAM, kostte 19,5€ in de desbetreffende winkel. Komt die gast van de winkel af met een PC99 Hollowtech voor 35€. Ik vraag aan hem, wat heb ik daar méér aan, aaaaaah zegt hij, 30gram minder gewicht!!!!! Zoiets vind IK (persoonlijke mening!!!!!) dus absurd, bijna het dubbele geven voor 30gram gewichtswinst.

juridische voetnoot: deze post bevat mijn persoonlijke visie, ik heb alle respect voor mensen die er een sport/hobby/uitdaging van maken om hun bike zo licht mogelijk te maken.
Thorgal
Mountainbiker
Location: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d

Post by Thorgal »

roveny wrote:'K heb mijn Reaction Cube op de weegschaal gezet : :)
methode : mezelf met en zonder de fiets gewogen, dit 2 maal om zeker te zijn. Gewicht : 11.9 kg :-?
De hypocrisie ivm het gewicht, opgegeven door fabrikant, tov het echte gewicht is volgens mij in het volgende te zoeken:

1. zoals ook al eerder gezegd, fabrikanten rijden blijkbaar op bikes zonder pedalen!

2. wanneer de fabrikant het gewicht bepaald, maken ze gewoon een optelsom van de gewichten van de onderdelen. Nu de gewichten van de onderdelen, gaan ze dan opzoeken bij de desbetreffende onderdelen-leverancier. En deze geeft, voor zijn onderdeel, natuurlijk steeds het meest optimistische gewicht op. Dikwijls staat bij zo onderdelen ook, vanaf ....gram. Dus uiteindelijk krijg je zo een compleet vertekend beeld, een soort Best Case Scenario.

Zou er iemand zijn wiens bike, zonder modificatie achteraf, evenveel of minder weegt dan door de fabrikant opgegeven????
blubberduck
Mountainbiker

Post by blubberduck »

@ Casper,
Ik heb ook mijne bike gewogen met de methode zoals roveny
resultaat: 11,4kgr?!? #-o =D>

gegevens:
LTD 5 ('03)
velgen Mavic XM 719, naven XT, spaken Sapim Race
banden IRC Mythos 1.95
Crank LX (binnenkort XT '04)
cassette XT 11-32 ('04)
ketting XTR('04)
pedalen Shimano 540 ('04)
één bidonhouder BBB
Barends oversided BBB
remmen HS 33
VDO 12.6 draadloos
zadel Selle Italia

greetz
roveny
Mountainbiker

Post by roveny »

Ik ga hier efkes muggeziften :
een zeer groot deel van de weegschalen waar we met zijn allen gebruik van maken zijn qua prestaties ondermaats :
kalibratie is hier een toverwoord, maw je zou aan een gekalibreerd gewicht ( van bvb 10kg) moeten geraken om je weegschaal te controleren. ( en daarna hopen dat de afwijking constant in tijd is)
:-?
( ps als je in een winkel van weegschalen bent, probeer er dan zo'n 5 tal uit, je krijgt dan een breed spectrum van waarden en uiteindelijk weet je niets, want ze kunnen/zullen allemaal afwijken). :-?

Dit om aan te geven dat de 'gramjagers' het beste een goede weegschaal in huis halen vooraleer ze van start gaan. :roll:
Aan mij is de hobby 'grammenjagen' niet besteed, ik zit liever op de bike dan in de winkel. Is ook goedkoper. :wink:
R 8)
bollekebubbelbad
Mountainbiker

LT5

Post by bollekebubbelbad »

Ik rijd sinds vorige week dus op op zo een 20 "LTD5 . Voordien reed ik op een TREK 7000 (1999) 19" die op de Roc d'Azur werd gestolen (bastards!! :evil: !!). Met die TREK heb ik bij wijze van spreken de halve wereld gezien en vond het best een leuke bike. Had nu in het tijdschrift FIETS een vergelijkende test gelezen en die CUBE kwam er schitterend uit. Na twee tourtochten heb ik toch mijn twijfels. Da fietske rijdt op z'n zachtst gezegd toch heel anders. De BLACK Elite vork heeft een veerweg van 100 en t.o.v. mijn oude MANITOU SX vorkske (eenvoudig maar degelijk) zit er toch wel wat verschil op : pompen man! Heb ook het gevoel dat dat stuur echt een stuk hoger staat. Kan zo'n vork trouwens omgevormd worden tot een veerweg van 80? Ook qua vinnigheid (wielbasis TREK 106cm cfr wielbasis CUBE 110!!) lukt het me niet. Optrekken na iedere bocht en het gevoel hebben nooit op snelheid te komen dus. De XT schijfremmen (voordien HS 33 perfect -nooit problemen mee gehad)zijn geweldig doseerbaar maar slepen toch een beetje. Het schakelen met die dual control? Begrijp echt niet waarom ze dat gewone systeem ooit vervangen hebben. De wielen voelen erg zwaar (en dus ook niet vinnig) aan. Dit forum gaat blijkbaar vooral over de prijs maar... heb ik mij qua rijplezier en vooral vinnigheid nu miskocht of ga ik nog effe moeten wennen? Whatever ik doe er nog 200 km mee en dan zal ik jullie laten weten of ik 'm houd of van de hand doe.

Greetzzzz............

Bolle
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

Hij is toch niet te groot? (20" versus 19")

Nu, elke fiets is anders en ik heb nog nooit met een Cube gereden, maar het merk haalt doorgaans wel erg positieve commentaren en biedt een stevige prijs/kwaliteitsverhouding.

Fiets, hoe een bedenkelijk blad het ook is, verkondigt met zijn oordeel dus niks nieuws, al kan je hier lezen dat een 100 mm vork onder een LTD3 van het "goede" te veel is. Dus mss dat het kan helpen om die vork tot 80 mm te reduceren (of een andere vork steken en de originele verkopen, aan ondergetekende bvb. ;) ). A propos, heeft die vork geen lock-out?
Post Reply