Met de fiets naar het werk
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
- Mr. Stitchen
- Mountainbiker
Post by Mr. Stitchen »
Vandaag bij het naar huis rijden aangereden door een bestelwagen. Hier een schets van situatie:
bij een fietsoversteekplaats, waar de wagens voorrang hebben op de fietsers, stopt een bestelwagen om 2 fietsers over te laten, ik sluit me als 3e hierbij aan. Ik maak oogcontact met de bestuurder om zeker te zijn dat hij ook mij gezien heeft (althans dat dacht ik toch). Op het moment dat ik voor de wagen kom, geeft deze gas, en komt op me af. Ik zie een lach op het gezicht van de chauffeur en zn collega's. Hierop roep ik zodat de chauffeur niet anders kan dan schrikken of me alsnog opmerken. Hij komt tot stilstand na licht contact tegen mn achterwiel.
Hij beweerde bij hoog en bij laag dat hij me niet gezien had, al leek het mij dat hij eens stoer wou doen. Een koersfiets brengt sommige mensen op rare ideeën.
Het leek mij een heel ingewikkelde situatie om te bepalen wie in recht was en wie niet. Ik vrees, ongeacht het feit dat de wagen stil stond en andere mensen voorrang verleende, dat deze alsnog in zn recht was.
Het feit dat hij het met opzet zou volgens mij moeilijk aan te tonen geweest zijn.
Aan de hand van deze gedachtegang, en mede doordat er geen letsels waren, heb ik de politie er niet bij gehaald.
De man zelf gaf me uiteindelijk nog wat geld om een deel van de schade te compenseren. (Volgens mij kreeg hij wat wroeging)
Resultaat: Mijn derailleur hing achteraan tot tegen mijn spaken: derailleurpad gebogen, derailleur lijkt me ongeschonden, wiel ongeschonden, frame ongeschonden en vooral geen lichamelijk letsel.
Wat denken jullie van deze situatie ivm wie in fout zou zijn?
bij een fietsoversteekplaats, waar de wagens voorrang hebben op de fietsers, stopt een bestelwagen om 2 fietsers over te laten, ik sluit me als 3e hierbij aan. Ik maak oogcontact met de bestuurder om zeker te zijn dat hij ook mij gezien heeft (althans dat dacht ik toch). Op het moment dat ik voor de wagen kom, geeft deze gas, en komt op me af. Ik zie een lach op het gezicht van de chauffeur en zn collega's. Hierop roep ik zodat de chauffeur niet anders kan dan schrikken of me alsnog opmerken. Hij komt tot stilstand na licht contact tegen mn achterwiel.
Hij beweerde bij hoog en bij laag dat hij me niet gezien had, al leek het mij dat hij eens stoer wou doen. Een koersfiets brengt sommige mensen op rare ideeën.
Het leek mij een heel ingewikkelde situatie om te bepalen wie in recht was en wie niet. Ik vrees, ongeacht het feit dat de wagen stil stond en andere mensen voorrang verleende, dat deze alsnog in zn recht was.
Het feit dat hij het met opzet zou volgens mij moeilijk aan te tonen geweest zijn.
Aan de hand van deze gedachtegang, en mede doordat er geen letsels waren, heb ik de politie er niet bij gehaald.
De man zelf gaf me uiteindelijk nog wat geld om een deel van de schade te compenseren. (Volgens mij kreeg hij wat wroeging)
Resultaat: Mijn derailleur hing achteraan tot tegen mijn spaken: derailleurpad gebogen, derailleur lijkt me ongeschonden, wiel ongeschonden, frame ongeschonden en vooral geen lichamelijk letsel.
Wat denken jullie van deze situatie ivm wie in fout zou zijn?
- Mr. Stitchen
- Mountainbiker
Post by Mr. Stitchen »
ik denk inderdaad dat ik voor de beste oplossing gekozen heb. Uiteindelijk is enkel de derailleurpad vervangen, en draait de boel weer als tevoren.
Mijn kosten zijn alleszins gedekt.
Volgens mij zal de kwestie wie in zn recht was afhankelijk zijn van interpretaties en woord tegen wederwoord.
Mijn kosten zijn alleszins gedekt.
Volgens mij zal de kwestie wie in zn recht was afhankelijk zijn van interpretaties en woord tegen wederwoord.
- Mr. Stitchen
- Mountainbiker
Post by Mr. Stitchen »
heeft dat dan enige juridische waarde? Geeft dat recht op voorrang?BASSMAN wrote:maar anderzijds is een fietser een zwakke weg gebruiker.
Ik vrees dat dit een gevaarlijke interpretatie is van het feit dat een fietser gewoonweg een zwakke weggebruiker is ivm bv een auto.
- Phille81
- Mountainbiker
- Location: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Als een wagen stopt aan een fietsoversteekplaats om fietsers voorrang te geven, dan wordt de bestuurder verondersteld om te controleren of zijn rijweg volledig vrij is alvorens te vertrekken.Mr. Stitchen wrote:Ik vrees, ongeacht het feit dat de wagen stil stond en andere mensen voorrang verleende, dat deze alsnog in zn recht was.
Als de bestuurder (fatsoenlijk) moeite zou gedaan hebben om links en rechts te kijken alvorens te vertrekken, dan had hij u ongetwijfeld wel gezien... Volgens mij zou je in je recht geweest zijn, maar da's natuurlijk te laat nu.
Belangrijkste is dat je niet gewond was en dat uw schade vergoed is.
Ikzelf heb ooit ook een fietser aangereden
Korte situatieschets :
ik kom van uit een (relatief kleine) straat aan een grote baan (haaietanden) en ik wil rechtsaf slaan. Aan beide kanten van de grote baan is een fietspad. Ik stop volledig, kijk naar links en zie dat ik kan oprijden. Ik vertrek en op het moment dat ik het fietspad over rij, komt er van de rechterkant een oudere vrouw op de fiets mijn richting uit. Ik heb ze aangereden tegen zeer lage snelheid. De vrouw was op haar heup gevallen en de fiets was licht beschadigd. Ik heb de vrouw naar huis gebracht (niet ver daarvandaan) en haar man heeft politie gebeld om alles netjes af te handelen (politie bijhalen is in principe verplicht van het moment er gewonden zijn, ook al licht gewond).
Na de formaliteiten vroeg ik de politieagent wie in fout was en officieel mocht hij niets zeggen (enkel vaststellingen doen) maar hij liet toch duidelijk horen dat ik als automobilist op dat moment een zwakke weggebruiker had aangereden... (ook al reed de vrouw aan de verkeerde kant van de rijweg
Met deze anekdote wil ik uiteraard absoluut niet de boodschap geven dat ge als fietser eender waar moogt rijden en toch uw gelijk zult halen omdat ge zwakke weggebruiker zijt...
Uiteindelijk heb ik van mijn ongeval niets meer gehoord (verzekeringswestie omdat ik op dat moment met een firmawagen reed).