Houffamarathon 2011
Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Vandaag gestart voor mijn zevende deelname op rij. Gekozen voor de Xl.
Gisteren aangekomen op de camping waar we een appartementje geboekt hadden. Het was er zompig en met momenten viel de regen met bakken uit de hemel.
Vandaag was het beter weer en idiaal om te biken. Wel regelmatig modderstroken en aan de tweede bevoorrading wist ik hoe laat het was. Een zuiger van mijn achterrem wilde niet meer teruggaan met als gevolg een slepend wiel. 4 keer alles proper gemaakt en veel tijd verloren.
van XL overgeschakeld 65 km op de L om uiteindelijk aan de camping langs de weg terug naar Houffa te rijden. De eerste keer dat ik de streep niet haal maar zelfs bergaf bolde het voor geen meter meer. Ik heb onderweg nog veel bikers in panne zien staan, kettingbreuk, platte banden.
Langs de andere kant blij dat het slechts mechanische panne was. Toen ik in Houffa aankwam vertrok net een helicopter met een gewonde en dat is pas eg.
Gisteren aangekomen op de camping waar we een appartementje geboekt hadden. Het was er zompig en met momenten viel de regen met bakken uit de hemel.
Vandaag was het beter weer en idiaal om te biken. Wel regelmatig modderstroken en aan de tweede bevoorrading wist ik hoe laat het was. Een zuiger van mijn achterrem wilde niet meer teruggaan met als gevolg een slepend wiel. 4 keer alles proper gemaakt en veel tijd verloren.
van XL overgeschakeld 65 km op de L om uiteindelijk aan de camping langs de weg terug naar Houffa te rijden. De eerste keer dat ik de streep niet haal maar zelfs bergaf bolde het voor geen meter meer. Ik heb onderweg nog veel bikers in panne zien staan, kettingbreuk, platte banden.
Langs de andere kant blij dat het slechts mechanische panne was. Toen ik in Houffa aankwam vertrok net een helicopter met een gewonde en dat is pas eg.
-
wasbeer2006
- Mountainbiker
- Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest
Post by wasbeer2006 »
Gisteren de L gereden, maar met deze omstandigheden ga ik niet meer.
Wat een modderpoel zeg.
Ik heb daar echt geen zin meer in. Ging best goed, bij bevoorrading 1 lag ik 50ste, daar maar op een maat gewacht en verder gereden.
Doe mij het weer van twee jaar geleden maar 28 graden en kurkdroog.
Waar moest je het stuurbord inleveren? Vond de organisatie een beetje afwezig ander jaren was het groter opgezet. Heb het idee dat er ook veel minder inschrijvingen waren als pakweg 2/3 jaar geleden.
Wat een modderpoel zeg.
Ik heb daar echt geen zin meer in. Ging best goed, bij bevoorrading 1 lag ik 50ste, daar maar op een maat gewacht en verder gereden.
Doe mij het weer van twee jaar geleden maar 28 graden en kurkdroog.
Waar moest je het stuurbord inleveren? Vond de organisatie een beetje afwezig ander jaren was het groter opgezet. Heb het idee dat er ook veel minder inschrijvingen waren als pakweg 2/3 jaar geleden.
Wel, dat vond ik nu ook zie. Illustratie: vorige edities hadden we nog recht op een DJ, die goeie housemuziek syncroniseerde met het startschot, nu mocht de organsiator zelf wat onverstaanbaars moemelen door de micro, dan snelsnel naar het startlint lopen om het startschot te geven, en dan snel weer achter de draaitafel om Wat aan te moedigen.... magertjes.wasbeer2006 wrote: Vond de organisatie een beetje afwezig ander jaren was het groter opgezet..
Ook de mensen die de linten tussen de startboxen moesten wegnemen, wilden eerst de box nog tegenhouden...
Aankomst idem, wat magerder als vorig jaar.
Kwam allemaal wat amateuristischer over, niet echt de 'geoliede machine' die je zou kunnen verwachten na al de vorige edities. Maar misschien werden ze ook wel ingeperkt door de gemeente...
Anderzijds vond ik de modder niet overdreven (toch niet als je weet wat eruit gevallen is), overal goed berijdbaar, en de spuit/olie op de bevoorradingen werd geapprecieerd. Parcours 100% identiek als vorige keer, maar blijft wel OK.
Was van plan de xxl te doen. Ferme tik van de hamer gekregen en ergens afgeslagen , had 70km op te teller en was content dak aan de auto was. Op sommige plaatsen was het spekglad door de modder ofwel had ik verkeerde banden. RaRa voor en achter, iets te min voor dat parcour. Die plassen voor de eerste bevoorading deden er ook geen goed aan, kreeg ijskoude voeten pfff. Misschien tot volgend jaar 
Gisteren de XL gereden en genoten van het parcours. Wat 2j geleden nog een autostrade was met veel dreven en snellopende schotterpaden was nu omgetoverd tot een ferm lastige aftakeling. De bepijling zorgde op een aantal plaatsen voor verwarring, doch zelf niet verloren gereden. De beentjes waren op het einde leeg (krampen) maar vooral vuil, de velo 2kg zwaarder en tventje derop bijna onherkenbaar. Doch geen enkele keer chainsuck of schakelproblemen gehad. Bij deze omstandigheden had ik toch liever een camelback gehad om uit te drinken, brrrrr vieze bidons
De opkomst was idd lager dan andere jaren denk ik, want de eerste 2km trok ik het peloton in ware Cancellara style
Bemerkingen en punten voor verbetering:
- Waarom zoveel verschillende afstanden aanbieden? Dit zorgt voor hopeloos veel wir war aan pijlen, splitsingen, etc...
- De XXL en XL waren slechts gescheiden door 15mins qua starttijd --> veel te weinig!!!
- Zonder pasta bonnetje geen gratis pasta! Jammer voor de mensen die enkel hun stuurbord (incl noodnr) uit de enveloppe haalden en die bon niet gezien hebben.
- Geen controle qua startnummers / boxverdeling!
- Gebrek aan sfeer!!
De opkomst was idd lager dan andere jaren denk ik, want de eerste 2km trok ik het peloton in ware Cancellara style
Bemerkingen en punten voor verbetering:
- Waarom zoveel verschillende afstanden aanbieden? Dit zorgt voor hopeloos veel wir war aan pijlen, splitsingen, etc...
- De XXL en XL waren slechts gescheiden door 15mins qua starttijd --> veel te weinig!!!
- Zonder pasta bonnetje geen gratis pasta! Jammer voor de mensen die enkel hun stuurbord (incl noodnr) uit de enveloppe haalden en die bon niet gezien hebben.
- Geen controle qua startnummers / boxverdeling!
- Gebrek aan sfeer!!
Was mijn eerste maal dat ik meedeed en het zal de laatste maal niet zijn. Heb mij ferm geamuseerd. Was wat ontgoocheld in de sfeer in houffalize aan het podium. Als ik dit dan vergelijk met de roc azur.
Wat ik echt wel jammer vond is dat op de bevoorrading geen deftige mecaniciens waren. Ik had schakelproblemen en die gast op de 1e bevoorrading kon het niet oplossen zei hij. Hij heeft zelfs nooit een schroevendraaier uitgehaald.Heb dan zelf maar een schroevendraaier genomen en zelf bij geregeld.
Wat ik echt wel jammer vond is dat op de bevoorrading geen deftige mecaniciens waren. Ik had schakelproblemen en die gast op de 1e bevoorrading kon het niet oplossen zei hij. Hij heeft zelfs nooit een schroevendraaier uitgehaald.Heb dan zelf maar een schroevendraaier genomen en zelf bij geregeld.