mountainbike op lichaamsmaat

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Epic
Mountainbiker

Re: 19 of 21 inch??????

Post by Epic »

Gé Planéé wrote:Welke kaderhoogte zou bij mijn lengte van 1,78cm passen een 19 of een 21 inch??? Ikzelf dacht aan de 19 maar de verkoper wou eerder een 21 aansmeren, bij deze heb ik nog bedenktijd.
Uw verkoper kent er niets van, zoek je maar een andere fietsenboer.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Ik zou zelfs eens proberen op een 17.5/18 inch model.
Als je graag technisch rijdt is dat zeker geen verkeerde maat voor jouw lengte.
Maar blijf in ieder geval van die 21inch af!
Alivio is denk ik iets te licht voor het zwaardere werk. Meestal wordt er deore als basis genoemd.

grtz
roveny
Mountainbiker

Post by roveny »

Om je een idee te geven : ik ben zelf 1.84 en ik rij met een 18'
( Cube maat). Prima maat voor mij.
'K heb lang met LX gereden, nu met XT - die LX is aan te raden, die XT nog meer. 8)
Veelal wordt LX als goede minimum voor MBT genomen, kwalitatieve koop voor niet te veel geld.
R 8)
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

Verkoopt die handelaar vooral dames- en herenfietsen, wat hybrides en een paar kommunie-mountainbikes? Betrof de 21" mss een model dat hij nog op stock had en de 19" niet?

Doe jezelf in ieder geval een plezier en ga hooguit voor een 19".

Op Viper zijn site staat onder techniek een handig toolke om de juiste framegrootte (ook qua lengte!!!) te bepalen.

Deore wordt idd algemeen aanzien als de basis groep voor ietwat terrein-werk in gevarieerde omstandigheden. Lagere groepen zullen sneller slijten en veel onderhoud vragen wanneer je ook biket in slijkerige omstandigheden.
Stefke
Mountainbiker

Post by Stefke »

Het is soms moeilijk om maten door te geven op basis van je lengte omdat de verhoudingen (benen/romp) niet voor iedereen gelijk zijn. Ikzelf ben 1.83 en heb een 20". Normaal moet je fietsenmaker je maat nemen.
Maar is het normaal geen regel dat je +- 3cm moet overhebben (boven de buis) als je met beide voeten plat op de grond staat.
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

Stefke wrote:Maar is het normaal geen regel dat je +- 3cm moet overhebben (boven de buis) als je met beide voeten plat op de grond staat.
Da's toch een minimum. Maar de lengte van de bovenbuis is minstens even belangrijk.
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Stefke wrote:Het is soms moeilijk om maten door te geven op basis van je lengte omdat de verhoudingen (benen/romp) niet voor iedereen gelijk zijn.

Yep, je lengte is van niet meer belang dan andere maten

Ikzelf ben 1.83 en heb een 20". Normaal moet je fietsenmaker je maat nemen.
Maar is het normaal geen regel dat je +- 3cm moet overhebben (boven de buis) als je met beide voeten plat op de grond staat.

Dat zegt weinig tot niets. We spreken over bikes met sloping en andere constructies, niet over een koersfiers van een klassiek ontwerp. Ik beklaag die buis die maar 3 cm onder... :oops:
Laat die fietsenmaker voor wat hij is. Er bestaan plenty programma's om de juiste maat te berekenen. Een methode kan je idd. zo van mijn site plukken.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Als je regelmatig wilt gaan biken is een deore idd meer aangewezen dan de alivio. Maar de alivio marcheert ook hoor.

Over de framemaat, de 21" is te vergeten, waar je aan kan twijfelen is 17,5 tot 19 ".

Een programma kan je veel vertellen, maar het beste is eens op een fiets met de juiste maat gaan zitten. (beter nog een testrit).
Als je fietsenmaker de juiste maat niet binnenheeft kan je altijd nog in een grotere zaak binnenspringen en wel op het model met jouw maat plaatsnemen.
Je kiest dan nog waar je koopt!
Stefke
Mountainbiker

Post by Stefke »

viper wrote:
Stefke wrote:Het is soms moeilijk om maten door te geven op basis van je lengte omdat de verhoudingen (benen/romp) niet voor iedereen gelijk zijn.

Yep, je lengte is van niet meer belang dan andere maten

Ikzelf ben 1.83 en heb een 20". Normaal moet je fietsenmaker je maat nemen.

Dat zegt weinig tot niets. We spreken over bikes met sloping en andere constructies, niet over een koersfiers van een klassiek ontwerp. Ik beklaag die buis die maar 3 cm onder... :oops:
Laat die fietsenmaker voor wat hij is. Er bestaan plenty programma's om de juiste maat te berekenen. Een methode kan je idd. zo van mijn site plukken.
Hoi Viper
Je moet er misschien ook rekening mee houden dat niet iedereen zo een freak is (pas op, zeker geen kritiek). Maar je zal ook wel begrijpen dat je toch soms wel raad aan je fietsenmaker kan vragen, vooral als die zelf rijdt. En die programma's kunnen dan wel bestaan maar als je er niet bijzet hoe je die maten (vb voet-kruis) moet nemen kan je soms ook wel een raar resultaat krijgen.
Ideaal is inderdaad om hem uit te testen maar dan nog, 500m op nen bike is nog iets anders dan er een marathon mee rijden.
En hoeveel cm zou het dan wel moeten zijn? Als je graag je zadel 30 cm boven je buis zet, ja dan is 3 cm iets te weinig :D
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

@Stefke: de rest is uit te vechten met Viper, maar die cms speling tussen je kruis en je bovenbuis als je over je fiets staat zijn o.a. handig als je in de problemen komt, voet aan grond moet zetten, maar die "grond" lager is dan de grond onder je wielen. In dat geval is een cm meer of minder het verschil tussen masochisme of niet. Ik kies voor het laatste. ;)
Post Reply