Zo 14/08/2011 Opoeteren :: Oeterdal Marathon

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
zevon
Mountainbiker

Post by zevon »

Vandaag de 100 km gedaan. Niets dan lof gekregen van de organisatie
en zelfs een aanmoedigend applaus van een groepje wandelaars want ja die waren er ook. Het was om ter vettigst vandaag en af en toe loodzwaar, vooral de baggerstrook aan de kiezelgroeve. Al bij al een prima voormiddag, en een dikke pluim voor de mensen van de organisatie. Tot volgend jaar maar dan liever iets droger.
=D>
nero
Mountainbiker

Post by nero »

8) Ik was speciaal zaterdagavond thuis gebleven en was van plan om de 75 km te doen, maar op buienradar werd het stilaan duidelijk dat er veel regen zou passeren. Ik hoopte dat het s'nachts allemaal zou overwaaien maar niks ervan. Alles stond klaar in de garage dus toch maar vertrokken met een gewijzigd plan: de 40km doen.
Om 8.30u daar. Weinig tot géén volk aan de inschrijving. Ik was goe ingepakt tegen de regen. met plastiek zakjes en Duck-tape kan je heel wa water buitenhouden aan je voeten.
Het parcours viel eigenlijk wel mee. Nat nat en nog eens nat maar te doen. Wel mijn achterste remblokken opgereden. Aan de bevoorrading op 28 km stond er maar een 5-tal man en hierna heb ik tot aan het einde niemand meer gezien. Alle gevaarlijke afdalingen en oversteken werden met een bord aangegeven. De pijltjes volgen is wel moeilijk met modderogen maar niet veel verkeerd gereden. Je zag aan de organisatie dat ze baalden van het weer. Het was een mooi parcours met 75% bos. Totaal 41 km gereden. In dit weer tellen de kilometers dubbel... :wink:
Last edited by nero on Sun 14 Aug 2011 19:37, edited 1 time in total.
SkippyFIETST
Mountainbiker

Post by SkippyFIETST »

het was baggeren vandaag. Sommige diepe plassen maakten het soms erg spannend; sommige leken wel kleine zwembaden. Mijn fietst kraakte langs alle kanten en zoals meerderen heb ik mijn tocht moeten inkorten naar 75 km. Zonder achterrem was het me veel te gevaarlijk. Maar wel genoten van de tocht. Er waren grote verschillen met verleden jaar; proficiat aan de organisatie.
Phille81
Mountainbiker
Location: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)

Post by Phille81 »

Deze morgen ook een uurtje in de auto gezeten naar Opoeteren om te starten voor de 75 km.

Man man... wat een pech voor de organisatie dat de weergoden niet mee wilden werken :-( Zoveel modder, grote plassen, diepe plassen, gladde stroken, ... en daarna... nog eens modder en grote, diepe plassen, ... enz...

Bepaalde plassen waren zo diep dat mijn schijfremmen + 2 voeten volledig onder het water/modder ging... met het nodige gekraak tot gevolg aan de remmen, tandwielen en ketting... Ik had (in tegenstelling tot sommige anderen) nog remkracht maar remmen maakte zo'n afgrijselijk geluid waardoor alle dieren in het bos in een straal van 250 meter zich rot schrokken #-o

Jammer dat er maar 76 rijders vertrokken zijn voor de marathon-afstanden (maar zeer begrijpelijk met gezien de omstandigheden).

En dan die strook na 19 km ongeveer... daar was het camel-trophy gehalte redelijk hoog. Rijden was daar absoluut onmogelijk, dus door de modder ploeteren met de enkels in de modder voor een paar honderd meter.
Een beetje modder en slijk, vuil worden, ... het hoort er allemaal bij maar vandaag was het een beetje van het goede teveel. Maar ja... dat moeten we ook eens meegemaakt hebben he...

Rond km 55 begon ik iets te voelen in mijn rechterknie (waar ik begin juli ontsteking heb gehad) en ik heb daarom besloten om na de 3e bevoorrading via de weg op mijn gemakske naar de start/finish te rijden. Ik had er toen 62 km opzitten. Redelijk goed afgezien samen met de andere "Senegalezen" ;-)

Chapeau aan de mannen die de 100 of 115 km voltooid hebben !

Verder een hele dikke proficiat aan de organisatie ! =D>
Bepijling was overal zeer duidelijk aangegeven, zeer goede bevoorradingen, bike-wash dik in orde (6 of 8 hoge-druk pistolen), douches ok, bewaakte fietsenstalling, ... helaas niks gewonnen met de tombola :lol:

Het was een schitterend parcours !! De passage doorheen de Maasvallei (het privé-stuk langs het water en de mogelijkheid om loslopend vee tegen te komen) was om vingers en duimen af te likken (als de vingers tenminste niet vol modder hangen...)
Dit is één van de mooiere routes die ik al gereden heb... jammer dat het er extreem vettig bijlag...

Volgend jaar zeker terug van de partij maar dan eerst een gebedje doen voor beter weer [-o<
rubber-12
Mountainbiker

Post by rubber-12 »

76 deelnemers op de marathon (ik was 76 en ben dikwijls aangesproken 'ben jij de laatste').
Edit : Blijkbaar twee nummers die ontbraken : zie post leikepej
Laatst vertrokken maar niet laatst aangekomen!

Vertrokken om 10:05, na op buienradar gekeken te hebben wanneer het ergste voorbij zou zijn.

Voor alle zekerheid het zwaar materiaal mee, 140 mm voor en achter en Fat Albert banden.
Ging super in de modderomstandigehden.
En modder was er veel te veel en nog wat mieserregen erbovenop.
Als je een bril draagt en die begint aan te dampen, in combinatie met remblokjes die het opgeven, is een dikke Bert welkom.

Goede bepijling, wel zuinigjes.
Een paar ploegen afpijlers tegengekomen die braafjes op nummer 76 aan het wachten waren om hun job te starten.
Intussen ferm jacht gemaakt op Strammermax, aan de eerste bevoorrading lag ie 15 minuten voor volgens de mensen daar, aan de tweede nog altijd. Ik had wel de terrils meegepakt. Strammermax on steriods!!
Bij het uitindelijk inhalen kwam de aap uit de mouw, meneer was 40 minuten vroeger vertrokken [-X .
Mooi parcours (zoals altijd), véél modder, prima bevoorradingen, duidelijk voorzien op een hoop volk meer.
Bij aankomst fietsje en mezelf afgespoten, douche genomen, en samen met Strammer, Vos Van de Bossen en nog een paar mensen van de organisatie als laatsten gebleven (wat ons wel meer gebeurd).
Volgend jaar hopelijk beter weer.

Met deze kunnen we zeggen : we waren erbij
Last edited by rubber-12 on Mon 15 Aug 2011 09:32, edited 1 time in total.
leikepej
Mountainbiker

Post by leikepej »

Hallo Bikers, jullie hebben gesproken en zo is het ook , tegen de weergoden kun je niet strijden, zoveel water in één keer , gewoon hopeloos, heb 's morgens om 6.15u. borden van splitsing geplaatst en een half uur moeten wachten om toch kletsnat te worden.
Iederéén bedankt, vooral de 35 medewerkers waarvan een tiental toch de ganse dag van 6.30 tot 18.30 aan de slag waren om 74 moedige marathon rijders iets te bieden. =D> =D>
Natuurlijk gaan we hier onze broek aan scheuren en met een financieel katertje blijven zitten, maar ik wil het nog niet opgeven, na 2 jaar slecht weer zal het toch zeker ook eens goed weer worden zeker en hoop ik jullie volgend jaar eens te laten genieten van ons parcours in normale omstandigheden.
Ik vertrek dadelijk voor een korte vakantie tot woensdag avond en ga dromen van volgend jaar om de marathon in leven te houden. Hopelijk zijn er nog voldoende mensen binnen de organisatie die de kar willen blijven trekken. Ik zal mij eventueel dubbel plooien als het moet om de bikers uiteindelijk te kunnen laten zien wat we hier allemaal voor gedaan hebben.

Groetjes Leon
Bruce Wayne
Mountainbiker

Post by Bruce Wayne »

wij hadden ook af willen komen maar om al eerder genoemde redenen toch maar niet gedaan. wel triest voor de organisatie maar geef niet op.
we zijn maar gaan squashen. heb me toch een partij slaag gekregen van mr c. pff.

even over de terrils: in de vaste route van Brunssum/Heerlen zit een terril(Landgraaf). Deze is "wat" mooier aangekleed dan de Belgische terrils en ook nog vrij toegankelijk. Ook nog eens vrij pittig, zowel bergop als naar beneden
MX DUDE
Mountainbiker

Post by MX DUDE »

Dit is idd zeer jammer voor de (toch wel altijd goede) organisatie!!!
Ik had ook alles klaarstaan maar na de overvloedige regenval van 's nachts en gistermorgen toch maar besloten om thuis te blijven...
Echt zonde want ik had hier zaterdag al enkele stukken van het parcours gereden en toen lag het er nog zeer goed bij!!!
Hopelijk mogen we volgend jaar terug van deze organisatie genieten en dan liefst met een stralende zon!!!
Vos in de bossen
Mountainbiker

Post by Vos in de bossen »

Super lekker zou mijn klein zoon zeggen :-D
Niet de Westmalle aan de finish, maar alles in feit. Een zwaar rit van 85+ ( deel parcours in tegenovergestelde richting genomen #-o .... "ik dacht: smeerlappen hebben de pijl omgedraaid, dus bergop rijden aan de Sparrendal en boven aangekomen zag ik GEVAARLIJK AFDALING.... :oops:
Niks pijlen omgedraaid, den deze is een kiekke zonder kop.. :-?
Enfin, nog een keer de pijlen gemist tussen Dilserbos en de 3paal) om toch den Alro terug te vinden en terug richting Plateau naar de gevreesde Bergerven....ik had graag de langste afstand willen doen, maar mijn oude benen zeiden: Vos, niet doen, want straks kom je te laat aan de finish en de Westmalle is dan op. Eigenlijk was ik moe, het is zoals iemand van de organisatie zei: het word ieder jaar zwaarder.... :-?
Tot volgend jaar Februari.
mrperfect
Mountainbiker

Post by mrperfect »

Leike, het zou zeeeeer jammer zijn als je de rest van de mannen niet meer gemotiveerd krijgt om verder te doen. De kar rijdt ook op moeilijke ondergrond (en de bikers ook). We weten allemaal dat er ontzettend veel voorbereiding aan te pas komt en dat het dan tegen zit is uiterst jammer. Jullie hebben iedere keer al perfect werk geleverd. Ik heb er nog maar 2 gemist van alle marathon's die er geweest zijn dus van mij mag je doorgaan. Chapeau voor jullie inzet en hopelijk tot volgend jaar. =D> =D> =D>
Post Reply