Zo 07/08/2011 Bekkevoort :: Parel van 't hageland

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
StrammerMax
Mountainbiker
Location: Minerva Starlite & Trek Fuel EX9 werd gestolen & Turner Flux & Lapièrre Zesty 514

Papegaai in holle wegen!

Post by StrammerMax »

Toertocht te Bekkevoort (15-25-40-48-65 km) van de Megabikers op 07-08-2011.

Vandaag zondag de toertocht “De Parel van ’t Hageland” van de Megabikers gereden in Bekkevoort. Eerst en vooral de GPS van de auto wat om de tuin geleid, want die wil me altijd over Lummen sturen en dat is dik 20 km meer. Via Geel-Zammel, Westerlo en Averbode gaat het immers ook! Me ingeschreven en voor een luttele drie euro zou ik vandaag mijn hart weer kunnen ophalen. Een bericht gestuurd naar rubber-12 om mijn vertrek te melden, terwijl hij letterlijk achter m’n rug stond! Dus zijn we samen vertrokken omstreeks 9.45 u, maar lang zouden we niet samen blijven, vermits mijn tempo een stuk lager ligt. Via de achterkant van het voetbalveld en een stukje rustige betonbaan werden we het Hondstraatje in gestuurd. Reeds na een kleine vier kilometer volgde al een eerste kuitenbijter. Het voordeel ervan is wel dat ze meestal gevolgd worden door een plezante afdaling, dus ging het even later inderdaad lekker snel weer naar beneden. In wat volgde kregen we een mengeling van veld- en assenwegen voor de wielen geschoven. Het traject volgde min of meer de richting van de snelweg. Rustige paadjes, alhoewel je soms diende uit te kijken bij het kruisen van verkeerswegen. Daar waar we een brug over de snelweg over moesten, even gestopt om het noodnummer te noteren. Op diverse plekken hingen immers bordjes met het nummer van de oppikplaats in geval van problemen en het te bellen noodnummer.

Na tien kilometer moesten we rechtsaf de velden in en leidde het paadje ons over een korte maar stevige klim, gevolgd door een lekker lange en snelle afdaling over een kasseiweg in een mooie holle weg. Ik ben verzot op die holle wegen in Brabant. Bij ons vind je dat niet. Er kwam een zware klim in de buurt van de snelweg, eerst over asfalt en aan een huis boven overgaand in een aarden weg. Ik ben hier nog al over gereden bij een toertocht. Toen stond er beneden een bordje met de naam van de klim en de hellingsgraad. Dat was vorig jaar tijdens de toer van de Tieltse Wielervrienden eind augustus. Het was de moeite om boven even te stoppen en eens achterom te kijken naar het mooie vergezicht. Eens boven reden we een tijd door boomgaarden waarvan de bomen vele vruchten droegen, appelen en peren. Aan de andere kant van de snelweg kon je grote windmolens in aanbouw zien staan. Ze zouden een hele tijd het uitzicht blijven beheersen, want de toer slingerde zich in deze omgeving heen en weer. We kregen ze zelfs van zeer dichtbij te zien. Op een gegeven ogenblik reden we pal naast de snelweg en moesten we naar boven het gras in. Dat was daar even te voet. Via een brug voor landbouwverkeer moesten we de snelweg over aan een boomgaard waarvan de rode appelen mooi afkleurden tegen het groen van de bladeren. Een opgespannen lint toonde aan dat we hier op de terugweg nog eens zouden passeren. We volgden nu het traject van de vaste rode route van Diest. Na 22 km kwam de bevoorrading aan de voet van de snelweg die een stuk hoger lag en onder een partytent die het hard te verduren kreeg van de wind in de open vlakte! Er was daar keuze genoeg om te smullen: bananen, appelsien, cake, rozijnencakejes en roodbruine en groene drankjes. Dat rode had toch wel een speciale smaak!

Na de bevoorrading ging het verder naast de snelweg en was het optornen tegen de felle wind in over een zachte opwaartse helling. De snelweg weer over via dezelfde brug met het opgespannen lint. Dan keerden we langs de andere kant op onze stappen terug. Deze keer lekker naar beneden zoeven met de wind in de rug. Eens weer beneden op de grens met Halen, bemerkte ik een brug onder de snelweg waar auto’s geparkeerd stonden. Ik zag er ook een biker voorbijkomen en vroeg me af of we daar zonet gepasseerd waren en of daar de bevoorrading stond! Even onder de brug doorgereden en ik bleek gelijk te hebben. We hadden dus een rondje om gereden. Maar op diezelfde plek werd ik even met de neus op de harde realiteit geduwd en liepen de koude rillingen even over m’n rug. Er stond daar een kruis achter witte kiezelsteentjes ter herinnering aan Shana Appeltans en Kevin Paulus die daar op 2 januari 2010 werden vermoord! Ik ben nu wel content dat ik onder die brug gereden ben, anders had ik het niet gezien. De volgende kilometers moest ik daar toch even aan denken. Als er nu in een handgemeen of een ruzie iemand een duw krijgt, ongelukkig valt en het leven laat, dat kan ik nog begrijpen. Maar voor een doorsnee sterveling zal het nooit duidelijk zijn wat er in de geest omgaat van een persoon die zonder enige reden zo’n moorden pleegt. Ik zou geen mes in iemands lijf kunnen ploffen, tenzij het een kwestie zou zijn van hij of ik misschien! Met deze griezelige gedachten vervolgde ik m’n weg tussen de perenbomen.

In het eerste gedeelte van de tocht zaten nogal wat verharde wegen en vermits ik er tot aan de bevoorrading iets meer dan een uur over gedaan had, moet mijn gemiddelde een stuk hoger gelegen hebben dan gewoonlijk. Daar zou in het tweede gedeelte snel verandering in komen. De eerste 12 km na de rust kregen we namelijk een zeer mooi stuk voorgeschoteld. Bijna uitsluitend off-road met een afwisseling van wegen en paadjes, dan weer door holle wegen, soms lekker snel naar beneden, dan weer puffend naar boven, en op de toppen telkens afgewisseld met de doortocht van boomgaarden. Een bepaald stuk reed ik een tijdje achter een blonde schoonheid die vrij traag reed, ook op de vlakkere stukken, maar schijnbaar zonder moeite traag maar zeker elke klim bedwong! Sommige van die lange klimmetjes konden toch wel tellen, zeker zo omstreeks 35 km. Daardoor zakte mijn gemiddelde snel weer tot de normale proportie die ik gewend ben te halen. Aan een afslag naar links door een klein stukje bos, stond een bordje met de mededeling: “Losvliegende bijen! Als de bijen komen: plat op de grond gaan liggen en wachten op hulp. Indien geen hulp komt: sterkte!” En dan nog iets in de stijl van wie graag fruit eet ook bijen moet kunnen verdragen! Het zal de plezantste thuis zijn die dat daar gezet heeft! Mijn tellertje stond toen op 39 km.

Het parcours bleef eigenlijk best mooi, soms had je prachtige vergezichten. Op een plek kon je in de verte verschillende dorpen zien liggen. Geregeld moest je opboksen tegen de wind en tegen de hellingen, soms tegen beiden tegelijk. En als de wind door je helm waait, dan hoor je niks meer van de omgeving. Aan een kapelletje hoorde ik dan toch toevallig dat m’n gsm een berichtje aankondigde. Er kwamen nog twee bikers voorbij, ik had er al een hele tijd geen meer gezien. Rubber-12 meldde dat hij gearriveerd was. Ik had er toen nog maar zo’n 46 km op zitten en nog steeds geen splitsing voor de 65 km gezien. Even later kwam die dan toch. Een rekensommetje leerde me dat ik nog zeker een uur onderweg zou zijn voor de grootste toer en dan weer zou toekomen als alles opgeruimd was! Vermoeidheid begon ook de kop op te steken, ook al was ik tot hiertoe overal vlot op en af geraakt. Bovendien had ik de vorige twee dagen ook al tochten gereden. Met de gedachte niet altijd het onderste uit de kan te hoeven hebben, ben ik dan de 48 km opgedraaid om vrij snel daarna de startplaats weer te treffen.

Rubber was al aan de trappist. Nog elk twee glazen en een lekkere pistolet soldaat gemaakt. Het was daar goed zitten in de zon en uit de wind! Ook de delegatie Bierbikers die we zo bij wijlen ontmoeten op toertochten in deze streek, bleek present te zijn. Het zag er naar uit dat we weer in ons doel, dit is als laatsten opkrassen, zouden slagen! Dat lukte zeker toen we onze bikes gingen halen, de laatsten die er nog stonden, en in een geanimeerd gesprek raakten met de Megabikers. En zo maakten we kennis met GPSteven en z’n kompanen. Het is altijd leuk van een biker van het forum eens te ontmoeten. Ik heb op die manier toch al verschillende mensen uit diverse streken in Vlaanderen te zien gekregen. En soms kom je die dan wel eens tegen op toertochten.

Men kan van mij bezwaarlijk zeggen dat ik een diepgelovig mens ben, maar als ik naar deze streek kom om te fietsen, dan rijd ik op de terugweg wel eens om langs Scherpenheuvel. Auto geparkeerd, fiets er weer afgehaald en naar de basiliek gereden. Deze is intussen uit de steigers, de gevels netjes opgekuist, de gouden sterren op het dak schitterend in de zon. Ik heb een kaars aangestoken ten bate van alle bekende en onbekende bikers, voor veilige tochten zonder valpartijen of ongevallen. Jullie zouden dus een tijdje safe moeten zijn, zeker omdat ik meer in de offerblok heb gestoken dan nodig! En dan nog eentje voor persoonlijke intenties. Ondanks de werken op de E313 toch vlot weer thuis geraakt. Fietske nog proper gemaakt, deze was eigenlijk niet zo heel vuil geworden. Plezant tochtje, goed afgepijld, mooi weer en gezellig toeven na afloop. Zo moet elke zondag zijn!

Ik heb aan de foto's gemerkt dat Kevin_V ook aanwezig was! Met het bordje van de 24 uren van Westerlo nog aan het stuur! Zelf heb ik geen fotograaf gezien! Ik zal weer te traag geweest zijn!

Image
De Papegaai Bike Team Stabroek
* Bezoek ook eens StrammerMax’s Papegaaienblog
Rucher
Mountainbiker

Post by Rucher »

Gisteren voor de 65 km gekozen..na het lezen van de commentaren moet ik constateren dat er inderdaad weinig single tracks waren..maar heb ik ze gemist?! neen..heb een toffe rit achter de rug met heel wat wind op kop..goeie bepijling..goeie bevoorrading en vriendelijke organisatie..meer moet het ni zijn..voor mij funfactor hoog genoeg en mijn benen vonden het zwaar genoeg..en wat betreft organisatie..maybe geen drukke baan maar ze mogen ze toch maar afsluiten voor ons gemak voor mij =D> =D> en nu maar hopen op ne gelukte foto :-D
nico_bmw
Mountainbiker

beste bikers

Post by nico_bmw »

ben ook naar bekkevoort afgezakt en moet wel zeggen als beginnende biker heb ik het af en toe lastig gehad... was een tof toerke
wortelstoemper
Mountainbiker

Post by wortelstoemper »

Serge R wrote:
Speedworks wrote:De TT was goed in orde alhoewel dat ik vond dat regio Halen er best nog wat 'verborgen' tracks hadden gebruikt kunnen worden.
Geen verwijt, ik woon er vlakbij, dus als ik voor volgend jaar tips kan geven, graag :-)
Tips? Maar kan je daar ook een vergunning/toelating van de gemeente voor krijgen, dream on!
Het is zoals .:bert:. komt te zeggen dat het echt niet zo simpel is om een Ttje in elkaar te flansen en zeker niet als je als organiserende club op langere termijn wilt werken,
Ik heb mij althans goed geamuseerd maar ik wist dan ook op voorhand dat we het Amazonewoud niet gingen doorkruisen, voordien een beetje opzoekingswerk betreffende de streek, vorige edities en commentaren napluizen is een kleine moeite en daar is deze site dan een geweldige bron voor.
Als ik het goed gezien heb,reed de Bekkevoortse burgemeester ook mee..mss is een vergunning voor volgend jaar dan iets makkelijker te verkrijgen.. :wink: (als dit het probleem zou geweest zijn..?)
Heb vrijdag ook deelgenomen aan de Hoebelbike en dat was toch wat anders..een aangelegd parcours in een plantenkwekerij,doortocht café,bon voor sauna en boom...Het kan zonder vergunningen ook leuk gemaakt worden..Ik had toch ook de indruk dat er heeeel veel stukken van de Bloso-route inzaten.De prijs is me ook nog niet echt duidelijk,ik heb 4euro betaald,anderen spreken van 3..?Wat wel zeer positief was; de 'oppikborden' met noodnummer en een prima bevoorrading.. =D>
joske uit breda
Mountainbiker

Post by joske uit breda »

Aan allen die zonder na te denken negatieve kritiek leveren over diverse tochten mijn advies; verzamel u allen , pak een bus en ga lekker in de Ardennen tussen de Walen uw humeur verzieken. :-D :-D Probeer maar eens en tocht te organiseren en dan zult u ontdekken dat het niet altijd even gemakkelijk is. Vergeet ook niet dat het toertochten zijn en geen wedstrijden o.i.d. :evil: Ik heb me goed vermaakt. In elke streek zijn er , als het moet puntjes van kritiek te vinden die voor verbetering vatbaar zijn.Maar ook elke streek heeft weer zijn charme. In de Kempen inderdaad vel singletracks en hier inderdaad veel fruitgaarden.Ik heb me goed vermaakt en genoten van de vele vergezichten die ik hier ben tegengekomen. Kom hier graag.En daarbij gezien het aanbod van tochten op dit moment mogen we content zijn dat we nog kunnen toeren. En oh ja, aan diegenen die hun verpakking van gelletjes en wikkels op de baan achterlaten, a.u.b. denk , indien mogelijk, eens een keer na, :evil: :evil: NEEM UW ROMMEL MEE!!! Nog even zo doorgaan en de grondbezitters sluiten hun privédomeinen en het wordt weeral moeilijker om nog mooiere tochten te organiseren.
Eric B
Mountainbiker

Post by Eric B »

Ben er ook geweest, en je zou ondertussen moeten weten wat je in deze streek kan verwachten natuurlijk.

Goed geamuseerd op de 48km lekker vlammen bergop en bergaf.
Meer dan voldoende bevoorrading en tegelijk heb ik de windmolens langs alle kanten van kortbij gezien. :-)

Al de zagers kunnen idd beter elders gaan of zelf eens iets proberen goedgekerud te krijgen in ons Apenland.

Eric
Nazgul
Mountainbiker
Location: TREK Superfly Elite 29", winterbike TREK X-Caliber 29""

Post by Nazgul »

Het is fijn te horen dat de meerderheid zich weer heeft geamuseerd en het kan appreciëren dat clubs een TT organiseren want er kruipt inderdaad veel werk in de organisatie van een toertocht.

Ik denk dat niemand voor de bijna 1100 deelnemers het juiste parcours kan uittekenen en daarom nemen we de extra negatieve opmerkingen met een korreltje zout.
Opmerkingen die opbouwend zijn nemen we graag ter harte en proberen in de mate van het mogelijke op te lossen tegen de volgende editie.

Onze streek heeft vele mogelijkheden maar de richting waar wij momenteel vertoeven heeft quasi geen bos en single tracks. Als die er al zijn is het meestal privé terrein en dus verboden om er 1000 bikers door te laten rijden.
De streek kunnen we spijtig genoeg niet veranderen en bos aanplanten om single tracks te maken kost ons al gauw enkele 10-tallen jaren dus dat zal een beetje laat zijn voor sommigen onder ons :lol:

We kunnen zoals eerder hier opgemerkt naar de andere kant maar dan komt het verwijt dat er steeds dezelfde paden aangedaan worden door de verschillende organisaties hier in de buurt en daar wordt niemand beter van.

Maar we zullen zeker zoeken naar alternatieven voor volgend jaar, als de tracks er zijn en de toelatingen ook dan kunnen we ze ook aan jullie aanbieden.

We kijken al uit naar volgend jaar en hopen jullie met , misschien , een vernieuwd parcours te mogen verwelkomen.
DodgeW200
Mountainbiker

Post by DodgeW200 »

Eric B wrote:Ben er ook geweest, en je zou ondertussen moeten weten wat je in deze streek kan verwachten natuurlijk.

Goed geamuseerd op de 48km lekker vlammen bergop en bergaf.
Meer dan voldoende bevoorrading en tegelijk heb ik de windmolens langs alle kanten van kortbij gezien. :-)

Al de zagers kunnen idd beter elders gaan of zelf eens iets proberen goedgekeurd te krijgen in ons Apenland.

Eric
Ja hee, Eric het was leuk. Moet niet altijd van hetzelfde zijn.
De wind maakte het wat lastiger dan het was normaal zou zijn.

Een rit op cadans.
Oldie
Mountainbiker

Post by Oldie »

Leuke rit met nadruk op fysiek, eerder dan techniek. Lekker beuken bergop en tegen de wind en vooral : een verbazend droog parcours.
Astamoës
Mountainbiker

Post by Astamoës »

Och ja, de mensen die kritiek geven met een kluitje het riet insturen; het is natuurlijk gemakkelijk om het niet te hoeven horen, lezen of weten. Het is dan ook dom en heeft iets van een struisvogel om niet op de inhoud in te gaan.
Zal ik ze eens op een rij zetten?
De dirttracks langs de snelweg/windmolens zijn voor veel bikers saai en hebben geen uitdaging tenzij voor de zeilers of kiters onder ons, het zijn kilometers zonder uitdaging en eigenlijk gewoon gelijk te stellen met verharde weg (en dan loppt het % verhard wel heel hoog op).
Correcte info mbt de inschrijvingsprijs (zowel op deze site als die "andere") lijken me een kwestie van "gebuisd of niet" voor wbt de info vooraf.
De bepijling was bijlange niet slecht, de info mbt de oppikpunten zelfs voorbeeldig, maar de pijltjes waaiden weg, plooiden dubbel (van karton?) en waren hier en daar "goed verstopt".
Andere toertochten in de omgeving tonen ontegensprekelijk aan dat een boeiender parcours wél mogelijk is.
Tot slot; "mensen die kritiek geven zomaar zeggen dat ze het beter zelf doen en aanraden om elders te gaan fietsen", vind ik zodanig aanmatigend dat ik er mottig van wordt. Het lijkt wel dat men hier vindt dat men de perfectie zelve heeft uitgevonden en wijst men naar zogenoemde "apen" in dit land voor wat er beter kan. Quod non!
Ik heb al veel slechter meegemaakt maar als je uitpakt met de titel "Parel van" is er zoiets als "Noblesse oblige".
Post Reply