Naafdynamo shimano
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Het is wel degelijk 6v tot 9v wisselspanning die wordt geleverd door de naafdynamo van shimano hetzelfde als een gewone ( band) dynamo De naafdynamo wordt aangesloten met een fiche en doordat het fietskader in garantie werdt vervangen had men de draden in de fiche verwisselt brande het licht niet en lag massa aan stroom ,en stroom aan massa
thanks voor de reacties
Een naafdynamo als ook een banddynamo is aangesloten met de ene fase altijd aan de massa (banddynamo aan de voorvork en naafdynamo aan de as van het voorwiel ) maar de banddynamo heeft maar een draad in gebruik en de naafdynamo wordt aangesloten met een fiche waar er twee draden zijn verbonden Dus wanneer de bedrading in de fiche verkeerd is aangesloten maakt men kortsluiting (het voor en achterlicht is toch altijd aangesloten op resp de voorvork en resp het achterspatbord dus massa)

Den dynamo van ne fiets is wisselspanning, die naam wordt door iedereen verkeerd gebruikt!
In den auto wordt ook wisselspanning gegenereerd, maar die wordt onmiddellijk omgezet naar gelijkspanning. (ben nie helemaal zeker van dit)
Waarom wisselspanning genereren?
- goedkoper
- makkelijker
- veel minder onderhoud, minder slijtage
PS: Gelijkspanning maak je ook met een ronddraaiende beweging.
just my 2 cents
In den auto wordt ook wisselspanning gegenereerd, maar die wordt onmiddellijk omgezet naar gelijkspanning. (ben nie helemaal zeker van dit)
Waarom wisselspanning genereren?
- goedkoper
- makkelijker
- veel minder onderhoud, minder slijtage
PS: Gelijkspanning maak je ook met een ronddraaiende beweging.
just my 2 cents