Zonnepanelen

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
vienne
Mountainbiker

Post by vienne »

Yingli, klinkt me chinees in de oren,,, mijn schoonbroer wou ook sinezen op zijn dak, ik heb hem dan vriendelijk doorverwezen naar de concurrentie...
Hij heeft 23 panelen liggen, ikke 22.
Op een goeie zonnige dag was hij aant vertellen dat het nu super was voor zijn zonne-opbrengst, en dat hij zeker 15 kW had 's avonds. Toen ik hem dan zei dat de mijne met zo een dagen een goei 29 opbrachten was zijn geluk al heel wa minder :oops:
Ook tijdens zijn installatie was hij al minder content van zijn superkoop dat hij gedaan had waneer zijn dak vol zatte polen zat :drunk: :drunk:
De Belgische baas had het wa druk om direct langs te komen...
Na drie weken is de baas dan toch even moeten langskomen om het één en ander recht te zetten (letterlijk en figuurlijk) om uiteindelijk zijn panelen gekeurd te krijgen #-o
Ge kunt misscchien ook even vragen of het de man is die komt kijken dat ze gaat plaatsen, of dat hij het laat doen door onderaannemers...
Toch succes gewenst.
endorfin
Mountainbiker

Post by endorfin »

Yingli is chinees en is een van de beste panelen die er bestaan !
Solarworld, mitsubishi, schuco, .. Zijn niet slecht
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

vienne wrote: Hij heeft 23 panelen liggen, ikke 22.
Op een goeie zonnige dag was hij aant vertellen dat het nu super was voor zijn zonne-opbrengst, en dat hij zeker 15 kW had 's avonds. Toen ik hem dan zei dat de mijne met zo een dagen een goei 29 opbrachten was zijn geluk al heel wa minder :oops:
Zou me heel erg verwonderen als dat verschil enkel aan de Chinese makelij zou liggen...

Denk dat de verschillen in opbrengst tussen chinese en europese panelen eerder miniem zijn. Kijk maar eens naar de opbrengsten op het zonstraalforum.

Kwaliteit van afwerking zal hier en daar wel iets anders zijn.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

vienne wrote: Ge kunt misscchien ook even vragen of het de man is die komt kijken dat ze gaat plaatsen, of dat hij het laat doen door onderaannemers...
Dat vind ik ook een belangrijke zaak.
Heb dit hier ook aan elke installateur gevraagd.

Wat ik ook belangrijk vind is dat je een firma kiest die eventueel nog iets anders doen dan zonnepanelen.
Je krijgt wel 10 jaar garantie, maar wat als de firma na de rush niet meer bestaat?
Er zijn me iets teveel zonnepaneelfirma'kes opgericht om jarenlang te kunnen blijven bestaan.
Edlisjas
Mountainbiker

Post by Edlisjas »

kawa wrote:
vienne wrote: Ge kunt misscchien ook even vragen of het de man is die komt kijken dat ze gaat plaatsen, of dat hij het laat doen door onderaannemers...
Dat vind ik ook een belangrijke zaak.
Heb dit hier ook aan elke installateur gevraagd.

Wat ik ook belangrijk vind is dat je een firma kiest die eventueel nog iets anders doen dan zonnepanelen.
Je krijgt wel 10 jaar garantie, maar wat als de firma na de rush niet meer bestaat?
Er zijn me iets teveel zonnepaneelfirma'kes opgericht om jarenlang te kunnen blijven bestaan.
De installateur doet algemene elektriciteitswerken, zonnepanelen plaatsen is een onderdeel daarvan.

Ik heb enkele referenties gecheckt en dat is allemaal dik in orde.

Wat info over de betreffende panelen.

http://www.sinnergie.nl/pdf/YINGLI_YL26 ... LES_EN.pdf
martin b.
Mountainbiker

Post by martin b. »

Wij hebben er 40 liggen en binnen enkele jaren komt er een warmte pomp op onze zolder .
foontrader
Mountainbiker

Post by foontrader »

39x 235 wp Trina Solar van bij Kti-Wti

Tevreden over zowel opbrengst als installateur

Volgend jaar plan ik een zonneboiler voor sanitair warmwater en zwembad
pearl jam
Mountainbiker

Post by pearl jam »

Heeft er al iemand ne keer gedacht wat te doen als de zonnepanelen na een jaar of 10 niet meer werken? Kpeize dat er enorme recyclage bedragen gevraagd zullen worden voor deze nieuwe technologie.
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Post by rombaft »

pearl jam wrote:Heeft er al iemand ne keer gedacht wat te doen als de zonnepanelen na een jaar of 10 niet meer werken? Kpeize dat er enorme recyclage bedragen gevraagd zullen worden voor deze nieuwe technologie.
ik heb daar al eens over nagedacht en ik denk dat je nog geld zal krijgen voor je kapotte afgedankte pannelen, immers een zonnepaneel is heel erg recycleerbaar

Glasplaat = recycleerbaar
siliciumcellen zijn in princiepe heel inert, het is de hars waar die inliggen die verkleurd waardoor er door de jaren heen minder opbrengst komt, samen met het etsen van het glas, als men de hars er vantussen smelt kan men de cellen opnieuw gebruiken als grondstof
aluminium kader = recycleerbaar
het kleine bakje met de diodes achteraan bevat niet meer electronica dan de afstandsbediening van je tv bij wijze van spreken

bovendien is een zonnepaneel welke hier eventueel te weinig rendement opbrengt daarom nog niet kapot, dit kan eventueel opgekocht worden en naar arme (zuiderse) landen gebracht worden waar ze wel nog opbrengen (meer zon, minder electriciteitsverbruik ginder) , ideaal voor heel remote liggende dorpjes.

alstublieft
pearl jam
Mountainbiker

Post by pearl jam »

rombaft wrote:
pearl jam wrote:Heeft er al iemand ne keer gedacht wat te doen als de zonnepanelen na een jaar of 10 niet meer werken? Kpeize dat er enorme recyclage bedragen gevraagd zullen worden voor deze nieuwe technologie.
ik heb daar al eens over nagedacht en ik denk dat je nog geld zal krijgen voor je kapotte afgedankte pannelen, immers een zonnepaneel is heel erg recycleerbaar

Glasplaat = recycleerbaar
siliciumcellen zijn in princiepe heel inert, het is de hars waar die inliggen die verkleurd waardoor er door de jaren heen minder opbrengst komt, samen met het etsen van het glas, als men de hars er vantussen smelt kan men de cellen opnieuw gebruiken als grondstof
aluminium kader = recycleerbaar
het kleine bakje met de diodes achteraan bevat niet meer electronica dan de afstandsbediening van je tv bij wijze van spreken

bovendien is een zonnepaneel welke hier eventueel te weinig rendement opbrengt daarom nog niet kapot, dit kan eventueel opgekocht worden en naar arme (zuiderse) landen gebracht worden waar ze wel nog opbrengen (meer zon, minder electriciteitsverbruik ginder) , ideaal voor heel remote liggende dorpjes.

alstublieft
Wait and see, uw theorie klinkt goed maar kvrees ervoor.
Er gaan er nog veel verschieten met hun zonnepanelen!
kvind het een mega uitvinding maar het staat nog in zijn kinderschoenen.
Post Reply