Ma 15/08/2011 Poperinge :: 17de Mountainbike XL

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Emperor of the Mud
Mountainbiker
Location: Beach/Road: Granville Pulse 40/// Dry: Granville Pulse Team Custom

Post by Emperor of the Mud »

clubje wrote:weet er iemand de hoogtemeters van de verschillende afstanden? Op de site is de info per tocht niet leesbaar...
1472 op 124km volgens de Garmin vorig jaar...
uncle sam
Mountainbiker

Post by uncle sam »

vanop de vernieuwde site: http://www.mtbpoperinge.be
Onze parkoerbouwer aan het woord!
Image
Geschreven door Grote smurf

Waar let je het meeste op als parkoerbouwer? Aandachtspunten?

Basisvereiste is nog altijd voldoende onverharde stukken te voorzien en -
indien het niet anders kan - toch géén langere verharde verbindingsstukken
in te lassen dan 2500 m (maar dit is niet altijd een evidentie...). Tuurlijk
zijn de 'bergskes' een beetje de doelwitten van iedere rechtgeaarde MTB'er
met vooral een goeie mix tussen uitdagende beklimmingen, een bochtige
afdaling, wat technische singletracks en enkele recup-zones die een
panoramische blik werpen over het parcours.

Hoe zou je het parkoer van dit jaar omschrijven?

Iets "vlakker" dan voorgaande jaren doordat we dit jaar de Kemmel links (in
ons geval rechts...) laten liggen wat resulteert in ietsje minder
hoogtemeters... maar daarom niet minder onverhard.
De Zwarte Berg speelt daarentegen weer een prominentere rol.

Wat is er nieuw dit jaar?

We maken een - grotendeels onverharde - nieuwe lus in de driehoek Eecke,
Caestre, Flêtre (het aanpalend gehucht noemt trouwens "De Driehouck"... en
dit in de retourzone tussen Cassel- en Catsberg. De snelle opeenvolging van
lange, rechte onverharde stukken uitlopend in een steeds heuvelachtigere
zone met vooral de uitdagende singletrack van 'Bois de la Garenne' (vrij
vertaald als een konijnenkweekbosje oftewel "keuneleute") en daarna 'Bois
Greffier' om dan naar de Cats door te stomen, zal weinig recup toelaten...
Ook een nieuwe onverharde beklimming van de Baneberg (indien droog) zal bij
sommigen enkele zweetdruppels kosten...
Als extra toetje op het laatst de nieuw aangelegde, technische
Tsjoekeboswegel in het centrum van Poperinge

Bernardus!

Ik ben blij dat we dit jaar in zee kunnen gaan met de plaatselijke brouwerij St. Bernardus. Hun bieren zijn topklasse en zullen dit jaar exclusief geschonken worden in de zaal. Na een mountainbiketochtje is er niets beter dan een verfrissende blond abdijbiertje ( tripel) of een bruine prior van 8° (met roots uit West vleteren).

ImageImage
Pureestoemperke
Mountainbiker

Post by Pureestoemperke »

Nog een woordje vanwege de parcoursbouwer zelve : we laten de Kemmel dit jaartje in zijn zomerslaap om hopelijk volgend jaar daar met een nieuw tracé uit te pakken evenals we volgend jaar ook aan het lobbyen zijn om de begin en/of eindkilometers kwasi volledig onverhard te maken. Dit is echter een werkje van jaren, dus nog wat geduld... Die steenbrokken in bepaalde paadjes : helaas zijn wij (nog) geen eigenaar van die wegen, dus moeten we soms ook lijdzaam toezien hoe bepaalde mensen eerst alles kapotrijden (quads e.d. ...) en daarna inderdaad wat noodoplossingen uitkippen... of simpel alles onder een laagje tarmac gieten :cry: ... Daarom dat we dit jaar (op het einde van de tocht) nu kunnen uitpakken met een zelf aangelegd, gloednieuw technisch circuit, speciaal voor de MTB in volle centrum. Heeft ons letterlijk bloed, zweet en véél pinten gekost maar het ligt er en is geïntegreerd in de vaste Bloso- MTBroute...
Volgens onze laatste gegevens zijn de hoogtemeters als volgt ;
Voor de 120 km : 1541 hm (iets minder km en hm dan de vorige jaren)
Voor de 105 km : 1303 hm (vlakke aanloop tot de Casselberg !)
Voor de 85 km : 1020 hm
Voor de 65 km : 901 hm
Voor de 45 km : 568 hm
Voor de 35 km : 315 hm
Dit hangt er ook een beetje van af of je bepaalde easy/technical splitsingen volgt...
clubje
Mountainbiker

Post by clubje »

thx voor de info

vandaag nog eens de buk van boeschepe gaan doen, staat die boom daar beneden ferm in de weg! Ik kan mijn snelheid van de afdaling niet gebruiken voor de klim die erop volgt, zagen jullie hem ff om? :)
Pureestoemperke
Mountainbiker

Diene boom mag daar mooi blijven staan : zo zorgt ie er voor dat je een goeie MTB'er wordt :wink: ... en vergeet niet : vele boompjes maken een bos en daar hebben we al geen overschot aan en indien wel, mogen we er vaak niet door... We gaan trouwens op de nieuwe singletrack dat we aangelegd hebben, nog wat extra aanplantingen doen in het najaar om het naar de toekomst toe wat 'bossiger' te maken en dit onder het motto : boomke groot, bikertje dood... Zo is de plaatselijke boswachter ook kontent !
Pureestoemperke
Mountainbiker

Nog dit : den 'Buk van Boeschepe' pakken we dit jaar omgekeerd, dus een leuk downhilleke en wat er achter komt is minder steil dan de Buk zelve maar toch nog genoeg om velen te voet te stellen (daarom ook dat er een 'easy' alternatief is). Dat klimmeke noemen 'insiders' het 'Moerke van Boeschepe' : is niet zo erg, efkens goed lanceren en maken dat je de venijnige bocht naar links juist bij de top haalt en ge zijt er...
Bikermike
Mountainbiker

Post by Bikermike »

Ik heb een leuke BBQ op zondag en hoop voldoende recup te hebben voor de 100 km. Ik denk dat doseren hier een aanrader zal worden. :drunk:
kluisken
Mountainbiker

Post by kluisken »

Ik heb deze enkele jaren geleden gereden na een hele nacht regen, waardoor het parcours er loodzwaar bijlag. Ik herinner me vooral dat er flink wat klimwerk inzat, met de daarbij horende schitterende afdalingen uiteraard. Maar ook de zware ondergrond na een regenbui in deze streek is niet te onderschatten (is vergelijkbaar met hetgeen we bij ons vinden; KLEITE zoals men het in 't schoon vlaams zegt...--> bolt voor geen meter als 't nat ligt, en bij droogte is 't lijk beton :-) ).
Dit jaar kan ik er jammer genoeg niet bijzijn wegens de voorbereiding op een ander tochtje de week erna....(beentjes mogen dan niet meer belast worden, wat op deze tt. ZEKER EN VAST het geval zal zijn.)
Alvast heel veel plezier aan degenen die hem doen. Aan degenen die twijfelen, gewoon gaan, je zal het je zeker niet beklagen.
sean braire
Mountainbiker

Post by sean braire »

kluisken wrote:Ik heb deze enkele jaren geleden gereden na een hele nacht regen, waardoor het parcours er loodzwaar bijlag. Ik herinner me vooral dat er flink wat klimwerk inzat, met de daarbij horende schitterende afdalingen uiteraard. Maar ook de zware ondergrond na een regenbui in deze streek is niet te onderschatten (is vergelijkbaar met hetgeen we bij ons vinden; KLEITE zoals men het in 't schoon vlaams zegt...--> bolt voor geen meter als 't nat ligt, en bij droogte is 't lijk beton :-) ).
Dit jaar kan ik er jammer genoeg niet bijzijn wegens de voorbereiding op een ander tochtje de week erna....(beentjes mogen dan niet meer belast worden, wat op deze tt. ZEKER EN VAST het geval zal zijn.)
Alvast heel veel plezier aan degenen die hem doen. Aan degenen die twijfelen, gewoon gaan, je zal het je zeker niet beklagen.
"Enkele jaren geleden", "loodzwaar door regen"? Ik kan het me niet meer herinneren...
Veel regen hebben we de laatste jaren niet gehad. Het kunnen hoogsten een paar stroken geweest zijn die zwaar lagen.
Wat ik me wel herinner is dat we vaak beter weer hadden dan de voorspellingen.
kluisken
Mountainbiker

Post by kluisken »

sean braire wrote:
kluisken wrote:Ik heb deze enkele jaren geleden gereden na een hele nacht regen, waardoor het parcours er loodzwaar bijlag. Ik herinner me vooral dat er flink wat klimwerk inzat, met de daarbij horende schitterende afdalingen uiteraard. Maar ook de zware ondergrond na een regenbui in deze streek is niet te onderschatten (is vergelijkbaar met hetgeen we bij ons vinden; KLEITE zoals men het in 't schoon vlaams zegt...--> bolt voor geen meter als 't nat ligt, en bij droogte is 't lijk beton :-) ).
"Enkele jaren geleden", "loodzwaar door regen"? Ik kan het me niet meer herinneren...
Veel regen hebben we de laatste jaren niet gehad. Het kunnen hoogsten een paar stroken geweest zijn die zwaar lagen.
Wat ik me wel herinner is dat we vaak beter weer hadden dan de voorspellingen.
Moet editie 2004/2005 of 2006 geweest zijn. 's nachts heeft het nonstop geregend. We zijn toen 's morgens vertrokken met z'n 3-en richting poperingen, daar de rest de tt. niet zag zitten wegens de hevige regenval van de nacht ervoor. Absoluut geen spijt van gehad dat we geweest zijn, want wij hebben bijna geen regen meer gezien, en wonderlijk genoten van deze tt. (maar lag idd. op sommige plaatsen loodzwaar door de regen van de nacht ervoor+ van de gereden kapellekestocht 2 dagen ervoor aan een veel te hoog tempo ;-) )
Post Reply