Naafdynamo shimano

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
frog
Mountainbiker

Naafdynamo shimano

Post by frog »

Ik heb thuis problemen met de fietsverlichting van mama s fiets .Er zit een naafdynamo HB-NX50 in het wiel en een automatisch (met lichtcel)verlichting op Zou er mij iemand kunnen zeggen welke spanning deze dynamo levert gelijk of wisselspanning ongeveer 6v :cry: :cry: :cry:
focus_wrc
Mountainbiker
Location: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

Post by focus_wrc »

volgens mij kunt ge geen gelijkspanning opwekken met een ronddraaiende beweging ofwel moet er een gelijkrichter inzitten, maar dat betwijfel ik dat dit in een fiets zit :-?
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

focus_wrc wrote:volgens mij kunt ge geen gelijkspanning opwekken met een ronddraaiende beweging ofwel moet er een gelijkrichter inzitten, maar dat betwijfel ik dat dit in een fiets zit :-?
maar het is goed mogelijk om zo een gelijkrichter en zelfs spanningsregelaar in zo een naaf te proppen.

Ik zou zeggen, zet de fiets ondersteboven of op rollen, laat iemand aan de trappers draaien, neem een multimeter en zet hem op 200V wisselspanning (of 20 als dat op je meter staat) , en meet aan de contacten, meet je niks dan zet je hem op 20V gelijkspanning, meet je nog niks, dan is er iets stuk aan je fietsverlichting of aan je multimeter.
scelter
Mountainbiker

Re: Naafdynamo shimano

Post by scelter »

frog wrote:Ik heb thuis problemen met de fietsverlichting van mama s fiets .Er zit een naafdynamo HB-NX50 in het wiel en een automatisch (met lichtcel)verlichting op Zou er mij iemand kunnen zeggen welke spanning deze dynamo levert gelijk of wisselspanning ongeveer 6v :cry: :cry: :cry:
Een dynamo levert per definitie gelijkspanning. Een generator die wisselspanning levert noemt men een alternator, zoals die in de auto zit.
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

maar een dynamo is een magneet die in een spoel ronddraait dus wisselspanning, maar e mogenlijkheid bestaat dat er een gelijkrichter in die naam gepropt is
scelter
Mountainbiker

Post by scelter »

Ja, maar daar staat een commutator tussen en bovendien zijn die magneetpolen afgerond waardoor ge min of meer een constante gelijkspanning krijgt.
Van Cot
Mountainbiker

Post by Van Cot »

scelter wrote:Ja, maar daar staat een commutator tussen en bovendien zijn die magneetpolen afgerond waardoor ge min of meer een constante gelijkspanning krijgt.
daar is iets van, ik denk da ik da toch is ne keer gaan meten wat mijne dynamo van de gewone velo geeft.
scott racer
Mountainbiker

Post by scott racer »

scelter wrote:
frog wrote:Ik heb thuis problemen met de fietsverlichting van mama s fiets .Er zit een naafdynamo HB-NX50 in het wiel en een automatisch (met lichtcel)verlichting op Zou er mij iemand kunnen zeggen welke spanning deze dynamo levert gelijk of wisselspanning ongeveer 6v :cry: :cry: :cry:
Een dynamo levert per definitie gelijkspanning. Een generator die wisselspanning levert noemt men een alternator, zoals die in de auto zit.[/quote]

[-X Ik ben al 9 jaar automecanicien en heb nog NOOIT wissel spanning gemeten bij een auto #-o
Van Cot
Mountainbiker

Post by Van Cot »

scott racer wrote:
scelter wrote:
Een dynamo levert per definitie gelijkspanning. Een generator die wisselspanning levert noemt men een alternator, zoals die in de auto zit.[/quote]

[-X Ik ben al 9 jaar automecanicien en heb nog NOOIT wissel spanning gemeten bij een alternator #-o
maar daar zit ne gelijkrichter in. ik dacht dat nen alternator iets van een 20V wisselspanning gaf, en deze word omgezet naar 16V gelijkspanning omdat bij 12V het laden van de batterij te traag gaat.

correct me if I'm wrong, want ik zit nog nie aan dat deel van onze cursus
scott racer
Mountainbiker

Post by scott racer »

:D Kan kloppen maar 16 V #-o ,dan zeggen al uw lapmkes poef .
De spanning die uw alternator gelijkricht mag max. 14.5V zijn.
En het is niet de spanning die uw batterij oplaad maar de ampérage die uw alternator geeft (meestal rond de 70A)

:wink: Ik heb dit ook moeten leren ze, AL DOENDE leert men héél veel. :D
Post Reply