Zo 07/08/2011 Francorchamps :: 12ème Rando VTT du Plateau Fa

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Post Reply
lowie
Mountainbiker

Zo 07/08/2011 Hockai (Francorchamps)

Post by lowie »

algemene info :
12° RANDONNÉE DU PLATEAU FAGNARD - CHALLENGE GHF
Afstand: 15-25-35-45-55 km
Aantal deelnemers in 2010: 975
Startuur: 8.00-12.00
Plaats: Salle de la Fraternité, Rue de la Fohalle 1, Francorchamps
Prijs: 3,50 €

Deze TT is één van de pareltjes van het Ardense TT-seizoen.
Normaal gaat deze TT elk jaar een andere richting uit, soms tot in Spa, soms helemaal tot in de Amblève-vallei nabij Stavelot. Vorig jaar kozen ze nog eens Malmédy als richtpunt, en door de zo goede respons hebben ze dit jaar voor dezelfde regio gekozen, maar heel wat andere paden. Deze keer werd ook de richting omgedraaid en een deel veranderd: zo zit de Bayehon-vallei er niet meer in, en dat zullen sommigen spijtig vinden, maar ze werd vervangen door uitdagende paden in de Warche-vallei - in deze streek zit men duidelijk met een luxeprobleem.

Een korte beschrijving van de langste afstand, en ik bereken dat momenteel op 52 km :
Noem het gerust een mini Raid des Hautes Fagnes. Voor degenen die eens willen proeven van de zwaarste marathon in België (en bij uitbreiding één van de zwaarste van West-Europa) is dit een mooie kennismaking. Als eerste kennismaking met de Ardennen af te raden dus, maar er zijn ook kortere afstanden.
Na de eerste 8 km zal je denken : waar had die lowie het eigenlijk over, maar dat verandert als je hoog boven Bévercé het sublieme "crêtes"-pad opdraait, stop even aan het panorama-punt en donder dan naar beneden naar de eerste bevoorrading.

Verder naar beneden naar Malmédy, waar je achter de kerk via trapjes naar de Kruisweg klimt en zo verder naar Chôdes. Even recup via een asfaltbaantje en dan beginnen we aan 7 km puur mtb-genot - wie er niet van houdt om nu en dan voet aan de grond te zetten : gelieve je te onthouden. De "sentier des crêtes" gaat constant op en af met de Warche diep beneden je - een deel van het pad zit ook in die andere bekende marathon, de Cimes de Waimes. Een afdaling om U tegen te zeggen brengt je aan de rivier en dan zit er de fameuze Borbotte-klim in : een drietrapsraket met telkens een 20%-stuk.
Boven bevoorrading 2, maar eerst uithijgen of je krijgt niks door je strot.

Nu kan je relaxt door Xhofraix en omliggende weiden richting Mont fietsen, met tussenin nog mooie paden in de Coreu-vallei en boven de Tros Marets-vallei.
We stijgen voor de eerste maal even boven 600 meter om dan via bredere boswegen de derde bevoorrading te bereiken op 510 meter.

Laat de spieren hier niet te lang rusten, want het is direct 15% klimmen geblazen richting Hoge Venen. Brede bospaden door een uniek natuurgebied brengen je naar de Vecquée en het Kruis der Verloofden op het hoogste punt van de tocht op 640 meter. Een licht dalende single track van 3 km over de Vecquée brengt je naar de Pont du Centenaire over de Hoëgne. Nog even stevig omhoog en dan via een st naar het dorpje Hockai en het eindpunt.

Voor degenen die niet van het extreme houden : laat jullie vooral niet afschrikken, want het zwaarste zit vooral in het middenstuk.
Voor degenen die er niet genoeg van krijgen : ik las er nog 3 lussen bij aan (9 + 7 + 12 = 28 km) in de valleien van de Bayehon, ruisseau du Pouhon, kasteel Reinhardstein en Tros Marets. Wie mee wil starten >> later daarover meer, of stuur me een pb.
el stevo
Mountainbiker

Post by el stevo »

wat doe je dit leuk klinken lowie. jammer genoeg moet ik die dag op reis vertrekken :lol:
Stoffell
Mountainbiker

Post by Stoffell »

Lowie,

mag ik u vragen hier zo geen sappige posts meer te zetten 10 dagen voor datum [-X .
Het worden nu wel 10 lange dagen aftellen tot de 7de augustus. #-o
spiermassa
Mountainbiker
Location: trek fuel ex8 29'r en 26'r,trek stache,specialized fatboy,cube reaction,,thomson x-line

Post by spiermassa »

ben ik juist niet in laroche op vakantie ,dus niet zover,en met zoon reklaam zal ik wel eens ginter gaan rondtoeren.Nog juist de vrouw overtuigen :roll: #-o
QM
Mountainbiker

Post by QM »

spiermassa wrote:ben ik juist niet in laroche op vakantie ,dus niet zover,en met zoon reklaam zal ik wel eens ginter gaan rondtoeren.Nog juist de vrouw overtuigen :roll: #-o
En wij zitten dan in Beffe :lol:
Misschien pikken we dat hier ook eens mee 8)
lowie
Mountainbiker

Post by lowie »

al enkele aperitiefjes ?

3 foto's van en langs de "sentier des crêtes" in de Warchevallei :
Image

Image

Image

het begin van de Borbotte-klim en uitzicht tijdens die klim :
Image

Image[/i]
hakkeVB
Mountainbiker

Post by hakkeVB »

Als ik dat zo zie, looks nice.
Normaal ben ik aanwezig voor de 55km
Stoffell
Mountainbiker

Post by Stoffell »

Lowie,

check PB aub
The pain train
Mountainbiker

Post by The pain train »

Is het een grote last om bij de verschillende afstanden de hoogtemeters bij te vermelden aub? Ik fiets heel graag in de Ardennen maar heb het nog wat lastig met tochten waar veel hm's in zitten :lol:
Maar, na de foto's te zien al meteen zin om daar een toerke te rijden
Hans wynants
Mountainbiker

Post by Hans wynants »

Kristof en ik zullen hier ook aanwezig zijn als er zich geen onvoorziene problemen voordoen...

als leek in de ardennen, welke ondergrond kunnen we hier verwachten? en nog een betere vraag, welke bandensoort is hier zoal voor geschikt? ik rijd nu met een smal bandje met weinig nop en ben er zeker van dat deze niet goed zijn voor in de bergen, ik rijd rigid dus zou graag wat comfort willen , dus een dikke band met relatief weinig lucht....

ik heb de keuze uit racing ralph 2.4 of mountainking 2.4 , of raden jullie iets anders aan?

rijdersgewichtgewicht 95kg droog aan de haak :wink: .
Post Reply