Dat kan hoor. Ieders perceptie van een bike is zo verschillend, dat hebben we in Houffalize ook gemerkt: er hebben meer dan 100 bikers en bikesters een Sandman getest en zowat iedereen was het erover eens dat op de ruwe stukken en downhill een Sandman "het einde" was. Over het klimmen waren de meningen verdeeld: een aantal vonden dat hij zwaar klom, anderen vonden dat dan weer niet, 't was gewoon ok, en sommigen waren dan weer van mening dat hij verrassend goed klom. Er was iemand bij die blijkbaar eerst een Sandman testte vooraleer hetzelfde parcours te doen met een andere bike. Die kwam opnieuw langs, vroeg zijn fiche terug en schreef er met dikke letters "grip" bij. Hij zei dat hij veel meer moeite had gehad op de steile stukken bergop, waar hij met de Sandman "zonder het te beseffen" over was geklommen.
Maar ga er toch maar van uit dat eens met een Sandman vertrouwd, je limieten op ruw terrein véél verder dan met een klassieke bike liggen.
Aan alle testers in Malmedy: bedankt om een Sandman te testen, 't deed ons veel plezier en we hopen dat je je goed geamuseerd hebt ermee - want daar komt het op het einde op neer: dat je plezier hebt in het biken
Hier is de schuldige die terugkwam.
Met geen enkele van de 8 andere geteste bikes (29") heb ik de afdaling zo makkelijk genomen. Hopelijk is de foto gelukt, maar ja ze hadden gezegd bij Sandman dat je zeker 15 à 20km/u sneller kon dalen in vergelijk met andere bikes. En ja, het parkoers kende ik niet, dus nog wat ingehouden. Allé, ik was rapper beneden dan ik dacht.
De Turner Sultan 29" kwam er misschien nog het dichtste bij. Maar als ik een bike zoek om overal zonder problemen mee te kunnen rijden, dus echt allmountain gericht, zal ik niet veel verder gaan zoeken dan de sandman. Gezien de lage druk, het grote draagvlak is deze bike mijns inziens moeilijk uit evenwicht te krijgen.
En ja, bergop de hartslag in het oog gehouden en proberen te vergelijken en ik moet zeggen dat de Sandman dit toch goed deed.
Ik vond hem makkelijker klimmen dan de Sultan.
Met de Sandman moet je ook niet zien naar de ondergrond. Je hebt toch genoeg grip en contact.
Groetjes,
Joeke