Dzjo,
Er is een verschil tussen jouw stug en mijn stug. Ondanks het onderhoud en het gebruik van de volledige veerweg blijft mijn MXC toch nog stug. Kijk maar eens goed naar het werken van de voorvork in vergelijking met de jouwe als we nog eens samen op pad zijn. Vooral bij kleine oneffenheden is het verschil opvallend.
@ Monke: voor iemand van 75 kilo die nogal graag eens doorvlamt zal een MX Comp wss helemaal geen slechte keuze zijn, integendeel. De ergste schokken opvangen (en in de Ardennen zijn er genoeg om de vork te activeren) zal voor jou belangrijker zijn dan een maximum aan comfort.
Marzocchi MX Comp ETA 2004
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
OK, bedankt voor de info!Jack77 wrote:Dzjo,
Er is een verschil tussen jouw stug en mijn stug. Ondanks het onderhoud en het gebruik van de volledige veerweg blijft mijn MXC toch nog stug. Kijk maar eens goed naar het werken van de voorvork in vergelijking met de jouwe als we nog eens samen op pad zijn. Vooral bij kleine oneffenheden is het verschil opvallend.
@ Monke: voor iemand van 75 kilo die nogal graag eens doorvlamt zal een MX Comp wss helemaal geen slechte keuze zijn, integendeel. De ergste schokken opvangen (en in de Ardennen zijn er genoeg om de vork te activeren) zal voor jou belangrijker zijn dan een maximum aan comfort.
Wil dit dan zeggen dat deze vork weinig conformt biedt? Hoe kan ik ze vergelijken met de Manitou Axel?
Ik zal het zeker doen, maar ik ga ook proberen het me eens visueel voor te stellen. Een grote ruimte gevuld met lucht zal toch eenvoudiger zijn om samen te drukken dan een kleine, nee? In dat laatste geval is het inderdaad mogelijk om de ruimte bijna volledig samen te drukken (= volledige veerweg te benutten) maar zal de kracht van de impact relatief hoog moeten zijn. In het eerste geval (grote luchtkamer) zal de kracht van de impact ook groot moeten zijn om de volledige veerweg te benutten (groot luchtvolume), maar zal de vork niet snel dichtslaan (groot luchtvolume dat moet worden gecomprimeerd), en toch gevoelig reageren op kleinere schokken (groot luchtvolume, de "drempel" is dus kleiner, afhankelijk van de luchtdruk)...Jack77 wrote:Er is een verschil tussen jouw stug en mijn stug. Ondanks het onderhoud en het gebruik van de volledige veerweg blijft mijn MXC toch nog stug. Kijk maar eens goed naar het werken van de voorvork in vergelijking met de jouwe als we nog eens samen op pad zijn. Vooral bij kleine oneffenheden is het verschil opvallend.
Wie zegt me waar mijn fout ligt? Het is in elk geval ingewikkelde materie
Met jouw methode geef je een mogelijke verklaring waarom mijn MX Comp stugger is dan mijn MXC, ondanks het feit dat het een recenter model betreft.
Door de kleine hoeveelheid lucht in de MX Comp zal de druk bij geringe indrukking wss snel toenemen waardoor de vork niet enkel weinig veerweeg gebruikt (aangezien de weerstand te groot wordt), maar ook nog eens erg stug aanvoelt tijdens die veerweg. Iets wat wss anders slechts in de laatste cm's optreedt (cfr. de MXC), maar hier is veel van de veerweg deel "van de laatste cm's.
Het veerweggebruik van de MXC daarentegen is i.o. en toch voelt die vork nog stug aan. Die activeringsdrempel heeft mss te maken met de constructie van de vork (wrijving tss de geleiders en dichtingen en de binnenste vorkbenen, bvb.), maar zeker ben ik daar helemaal niet van. Feit is en blijft dat ze niet zo soepel is als de (veel duurdere vorken) die ik eerst aanhaalde.
Als ik eindelijk eens een gepaste adaptor en afdichtingskapjes voor die MXC heb, zal ik nog wel eens spelen met de rebound en zien wat dat geeft...
Door de kleine hoeveelheid lucht in de MX Comp zal de druk bij geringe indrukking wss snel toenemen waardoor de vork niet enkel weinig veerweeg gebruikt (aangezien de weerstand te groot wordt), maar ook nog eens erg stug aanvoelt tijdens die veerweg. Iets wat wss anders slechts in de laatste cm's optreedt (cfr. de MXC), maar hier is veel van de veerweg deel "van de laatste cm's.
Het veerweggebruik van de MXC daarentegen is i.o. en toch voelt die vork nog stug aan. Die activeringsdrempel heeft mss te maken met de constructie van de vork (wrijving tss de geleiders en dichtingen en de binnenste vorkbenen, bvb.), maar zeker ben ik daar helemaal niet van. Feit is en blijft dat ze niet zo soepel is als de (veel duurdere vorken) die ik eerst aanhaalde.
Als ik eindelijk eens een gepaste adaptor en afdichtingskapjes voor die MXC heb, zal ik nog wel eens spelen met de rebound en zien wat dat geeft...
Veel te ingewikkeld. Goed voor een mooi gesprek maar niet om mee te rijden.
Voor mij is een goede vork ene waarvan je de goede veren kiest, of met behulp van de juiste druk de SAG instelt, een klein toerke doet en de rebound instelt en dan rijden maar.
Die vork moet dan zowel zacht aanspreken, niet overmatig pompen en niet dichtklappen.
Gelukkig bestaan er nog dergelijke exemplaren, zodat alle andere bij mij op voorhand uitgesloten zijn.
Adieu Zocchi met al je gepruts, inwendige verstellingen en ander geklungel.
Voor dempers zou hetzelfde moeten gelden. Juiste druk, rebound en rijden maar. Al het gedoe met positieve en negatieve drukken, om van SPV druk dan nog te zwijgen, maken het voor de meeste bikers te ingewikkeld.
Dit alles zorgt er voor dat vele theoretisch goede producten in de praktijk slecht tot zeer slecht functioneren. Ik heb in de Vulkanbike mijn ogen opengehouden en was verstomd van al die deinende slagschepen, waartussen vele die theoretisch voortreffelijk waren.
Voor mij is een goede vork ene waarvan je de goede veren kiest, of met behulp van de juiste druk de SAG instelt, een klein toerke doet en de rebound instelt en dan rijden maar.
Die vork moet dan zowel zacht aanspreken, niet overmatig pompen en niet dichtklappen.
Gelukkig bestaan er nog dergelijke exemplaren, zodat alle andere bij mij op voorhand uitgesloten zijn.
Adieu Zocchi met al je gepruts, inwendige verstellingen en ander geklungel.
Voor dempers zou hetzelfde moeten gelden. Juiste druk, rebound en rijden maar. Al het gedoe met positieve en negatieve drukken, om van SPV druk dan nog te zwijgen, maken het voor de meeste bikers te ingewikkeld.
Dit alles zorgt er voor dat vele theoretisch goede producten in de praktijk slecht tot zeer slecht functioneren. Ik heb in de Vulkanbike mijn ogen opengehouden en was verstomd van al die deinende slagschepen, waartussen vele die theoretisch voortreffelijk waren.
Ik begrijp je "noodkreet", maar is er zoveel verschil tussen een verenwissel en een olie aftappen? Voor beide ingrepen moet de vork toch open?viper wrote:Voor mij is een goede vork ene waarvan je de goede veren kiest, of met behulp van de juiste druk de SAG instelt, een klein toerke doet en de rebound instelt en dan rijden maar.
En als die vork dankzij die oliewissel dan gelijkwaardig presteert aan die verenvork, en bovendien een pak goedkoper is (bovendien: nieuwe veren kosten geld, olie aftappen kost niets), is ze dan toch geen valabele optie?
Disclaimer: deze uitspraak is wel afkomstig van iemand niet waarschijnlijk nooit in z'n leven een vork zal opensmijten om zelf de olie te vervangen (veren ook niet, ten andere) :D
Ik denk niet dat je het begrijpt. Wij zijn oa van die bikers die graag een theoretisch boomke opzetten over het geslacht van de engelen, of bij gebrek daaraan over de kenmerken van carbonvezels.Dzjowie wrote:Ik begrijp je "noodkreet", maar is er zoveel verschil tussen een verenwissel en een olie aftappen? Voor beide ingrepen moet de vork toch open?viper wrote:Voor mij is een goede vork ene waarvan je de goede veren kiest, of met behulp van de juiste druk de SAG instelt, een klein toerke doet en de rebound instelt en dan rijden maar.
En als die vork dankzij die oliewissel dan gelijkwaardig presteert aan die verenvork, en bovendien een pak goedkoper is (bovendien: nieuwe veren kosten geld, olie aftappen kost niets), is ze dan toch geen valabele optie?
Disclaimer: deze uitspraak is wel afkomstig van iemand niet waarschijnlijk nooit in z'n leven een vork zal opensmijten om zelf de olie te vervangen (veren ook niet, ten andere) :D
Bovendein smijt ik maar al te graag iets open en krijg het dan nog opnieuw dicht ook.
Maar een gemiddelde 'normale" biker heeft veel geld uit voor zijn fiets en wenst dat hij dan ook perfect functioneert, zonder dat hij onmiddellijk geconfronteerd wordt met tunig van onderdelen die zelfs in de handleiding niet voorkomt. Dat goed functioneren is vaak niet het geval, daar er niks niemendal is gestandaardiseerd (geen afspraken tussen constructeurs) en vele onderdelen nodeloos ingewikkeld zijn.
Dit is met veel vorken en dempers het geval. Zocchi verandert niet voor niks haar strategie met de nieuwe vorken in 2005.
Ook betwijfel ik de aangereikte oplossing. Veel te simpel om waar te zijn. Konden ze er niet zelf opkomen bij Zocchi? Hebben ze na al die jaren hydraulische veersystemen nog altijd te weinig kennis? Of zijn ze gewoon slordig?
Je kent een voorbeeld van hoe het wel moet. Zit onder uw en mijn fiets! Zelf heb ik pas een Black Super Air afgesteld. Druk van 150 naar 95 PSI gebracht - 15mm SAG en klaar voor het werk. 5 minuten werk en geloof me maar dat dit ding onmiddellijk voortreffelijk werkt. Geen geklooi.
Maar terug on topic. En MX is zeker en vast een goede, goedkope, betrouwbare vork om er lekker hard mee te raggen tijdens TT's, stukken beter dan om het even welke Axel.
Dat is het enige wat ik eigenlijk wou weten, bedankt!viper wrote:[Maar terug on topic. En MX is zeker en vast een goede, goedkope, betrouwbare vork om er lekker hard mee te raggen tijdens TT's, stukken beter dan om het even welke Axel.
Haalt de MX zo een beetje de prestaties van bijvoorbeeld een RS Pilot XC?
@ Monke: Ik treed bovenstaande stelling van Viper helemaal bij.viper wrote:Maar terug on topic. En MX is zeker en vast een goede, goedkope, betrouwbare vork om er lekker hard mee te raggen tijdens TT's, stukken beter dan om het even welke Axel.
Een vergelijking met een Pilot XC kan ik niet maken, maar ik verwacht dat een MX stijver zal zijn. Volgens MountainBIKE is een Pilot SL marginaal beter dan een MX, maar het binnenwerk kan anders zijn dan t.o.v. een Pilot XC.
Indien ze een gelijke werking hebben en de keuze tussen beide was, zou ik opteren voor de MX. Omdat onderhoudsvriendelijkheid nu eenmaal een aangenaam gegeven is en Marz op dat vlak (veel?) hoger aangeschreven staat dan RS.