uithouding en conditie

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
carl hungus
Mountainbiker

Post by carl hungus »

door de woonwerk-fietsen (45-60 min) sprokkel ook ik een degelijke basisconditie bijeen, maar daar blijft het dan ook bij (niet negatief bedoeld).
als je net dat iets meer wil, moet je:
- inderdaad variëren (cfr. superkrisser).
- af en toe toch ook een langere afstand ertussen zien te krijgen om niet stil te vallen op de langere tochten (met vrienden, TT, ...).

dit is alleszins waar ik mee ga experimenteren om beter te presteren dan de vorige jaren. ik zal m'n bevindingen binnen enkel jaren laten weten. :wink:
Mountainbiker
Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Post by »

Iegienie wrote: neen, wat IK me afvraag : is dat niet gevaarlijk voor overtraining. want op maandag bijvoorbeeld, dan moet ik niet te veel fietsen, meestal veel te "slechte" benen daar voor hoor.
Inderdaad,die slechte benen zijn afkomstig door het melkzuur dat je opgestapeld hebt.Op te lossen door op souplesse (100 trapfrequentie bv.) te rijden,veel efficiënter dan niét te rijden...
Jentek
Mountainbiker

Post by Jentek »

ik heb gistere goed doorgereden op TT en vandaag 65min naart werk gereden tegen 130 hartslag, ge voelt de benen wel de eerste 10 min ma daarvoor dienen hersteltrainingen hé, sneller het afval uit de benen rijden.

ik douch mij altijd als ik aankom om daarna fris aant werk te gaan.

overtraining lijkt mij ook niet direct een risico als ge niet altijd gelijk ne gek rijdt.
Phrace
Mountainbiker

Post by Phrace »

Iegienie wrote:
Phrace wrote:wat ik mij afvraag:
al die mensen die het woon-werkverkeer met de bike doen...
hebben jullie dan een douche ter beschikking op het werk of doen jullie dit praktisch?
die zitten de ganse dag te stinken op de buro he. lol.
ja, lach maar maar als je geen douche ter beschikking hebt op je werk dan is dit praktisch toch niet doenbaar? zijn er mensen van jullie die dit al voorgelegd hebben aan hun werkgever en een positieve reactie gehad hebben?
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

P° wrote:
Iegienie wrote: neen, wat IK me afvraag : is dat niet gevaarlijk voor overtraining. want op maandag bijvoorbeeld, dan moet ik niet te veel fietsen, meestal veel te "slechte" benen daar voor hoor.
Inderdaad,die slechte benen zijn afkomstig door het melkzuur dat je opgestapeld hebt.Op te lossen door op souplesse (100 trapfrequentie bv.) te rijden,veel efficiënter dan niét te rijden...
dat doe ik op dinsdag... ben al een jaartje ouder he, dan gaat dat allemaal zo rap niet meer. vooral niet op het einde van het koersseizoen.
Superkrisser
Mountainbiker

Post by Superkrisser »

Het beste is om maandag een uurtje los te fietsen aan erg lage hf en hoog toerental en dan dinsdag te rusten. Zo is het melkzuur uit je spieren gepompt en kan je ten volle genieten van je rustdag. Warme baden helpen ook om dit vermoeide gevoel in de spieren te verhelpen.
Zo kan je er vanaf woensdag weer stevig invliegen.

Succes, Kris Henderieckx
Guest

Post by Guest »

Ja, die warme baden dat dacht ik ook. Maar nu las ik verleden week ergens een intervieuw met een loper (diene zelfverklaarde Apollo met zijn lang haar die het zo tof vond dat hij het niet gehaald had op de Olympische spelen). Die nam na een harde training als zijn benen vol melkzuur zaten een ijsbad van 8 minuten????
Ligt dat voor lopers anders of is dat de reden dat hij er niks van terecht bracht :D
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Het laatste natuurlijk :wink:
Slimme maar veel tragere lopers zolals ondergetekende :drunk: weten dat die warme baden helpen de haarvaatjes in de spieren open te zetten, waardoor de afvalstoffen beter kunnen worden weggevoerd.
Een beetje een ondersteunend effect van losrijden(lopen) of een massage.

Ik weet niet waar die pipo zijn koude baden vandaan haalt. Pijn onderdrukken? Het is ook geen afstandsloper, dus niet echt een loper :drunk:
Jentek
Mountainbiker

Post by Jentek »

viper wrote:onderdrukken? Het is ook geen afstandsloper, dus niet echt een loper :drunk:
vanaf 400m zijt ge ne loper ;)
JeF GT
Mountainbiker

Post by JeF GT »

tbfkai wrote:Ja, die warme baden dat dacht ik ook. Maar nu las ik verleden week ergens een intervieuw met een loper (diene zelfverklaarde Apollo met zijn lang haar die het zo tof vond dat hij het niet gehaald had op de Olympische spelen). Die nam na een harde training als zijn benen vol melkzuur zaten een ijsbad van 8 minuten????
Ligt dat voor lopers anders of is dat de reden dat hij er niks van terecht bracht :D
Uw bloedvaten zullen wel opengaan na een ijsbad van 8 minuten. Uw benen staan dan BLOEDrood. M.a.w. de bloeddoorstroming van de huid is enorm.

Nu ik heb ook mijn twijfels over dat ijsbad zenne, het zijn de bloedvaten van de spieren die moeten opengaan en niet die van de huid.
Post Reply