langere stuurpen ?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

meen je dat?
dan kan hij best ook een zaag bij monteren om voorbij de bomen te geraken. en dan lijkt het al sterk op een motorcross stuur.
Het smalste stuur dat er gemonteerd is op mijn fietsen is 710mm,
en ik heb nergens problemen met bomen integenstelling tot sommige mensen met afgezaagde sturen (soms zie je ze klommelen op een toertocht, een bocht kunnen ze niet om maar wel hard rechtdoor).
Niet iedereen rijdt met een stuurpenextender (jullie noemen dat een smal stuurke) en een nummerplaat erop gemonteerd.
Brecht G
Mountainbiker

Post by Brecht G »

myn stuur is 58 breed, vroeger 56 maar dat was niet comfortabel aan myn duimen ;D
aan het stuurgedrag verandere niets aangezien ik alles op dezelfde afstand van het midden monteerde. myn stuurpen is 110 mm.
het was wel even wennen met een flatbar, maar nu ik het gewoon ben gaat dat perfect. super cobinatie ;p
capino
Mountainbiker

langere stuurpen ?

Post by capino »

@Sunn Xtreme,
bedankt,voor een goed onderbouwd antwoord :wink: . Ik moet toegeven,over mijn stuurbreedte heb ik nog geen opmerkingen gekregen van collega-fietsers, wel al opmerkingen gekregen over de korte stuurpen :oops:
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Sunn,
waarom rijden ze dan in het DH met brede(re) sturen?
Je kan toch niet zeggen dat ze daar traag rijden en de parcours wijd open en niet technisch zijn..

Volgens mij lopen er nog veel teveel mensen rond die geloven dat je stuur niet breder mag zijn dan je schouders en dat wordt in stand gehouden door de "proffesionele?" bikefitters.
Spunk
Mountainbiker

Post by Spunk »

Doe maar eens ne plons-tocht, dan zie je hoe er geknald wordt met BREDE sturen en korte stuurpennen!
capino
Mountainbiker

Post by capino »

Voor diegenen dit topic volgen: ik heb de volgende aanpassingen gedaan; ZADELPEN vroeger/ 0 setback -> nu/15mm setback=resultaat:zadelklem komt nu juist onder het zitvlak,waardoor minder flex v d zadelbrug.STUURPEN vroeger 6° 60mm -> nu 5° 80mm STUUR vroeger 20mm riser,9mm backsweep -> nu flatbar 9mm backsweep, stuurbreedte is gelijk gebleven(58cm). Het zwaartepunt is ook wat verschoven naar voren toe,waardoor de voorkant wat minder 'lichtvoetig' is.RESULTAAT = fiets voelt rustiger aan,en is beter onder controle te houden.De andere verbeteringen zullen van het manneke op de fiets moeten komen :-?
Jeanke6
Mountainbiker
Location: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Genesis Fortitude, Trek Madone 4.5

Post by Jeanke6 »

capino wrote:Voor diegenen dit topic volgen: ik heb de volgende aanpassingen gedaan; ZADELPEN vroeger/ 0 setback -> nu/15mm setback=resultaat:zadelklem komt nu juist onder het zitvlak,waardoor minder flex v d zadelbrug.STUURPEN vroeger 6° 60mm -> nu 5° 80mm STUUR vroeger 20mm riser,9mm backsweep -> nu flatbar 9mm backsweep, stuurbreedte is gelijk gebleven(58cm). Het zwaartepunt is ook wat verschoven naar voren toe,waardoor de voorkant wat minder 'lichtvoetig' is.RESULTAAT = fiets voelt rustiger aan,en is beter onder controle te houden.De andere verbeteringen zullen van het manneke op de fiets moeten komen :-?
Ik kan de meerderheid hier alleen bijtreden en je een breder stuur aanraden. Ik ben van een 58 naar 60 naar 66 naar 68 gegaan. Voor mij is iets tussen 66 en 68 ideaal. Je hebt echt pakken meer controle met een 68cm dan met een 58cm stuur! Probeer het gewoon zelf en koppel het los van allerhande theorieën! Wedden dat je smalle stuurtjes weldra te vinden zijn in de 'te koop' sectie van dit forum. Hier staan alvast de mijne: http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... highlight=

:P
Spunk
Mountainbiker

Post by Spunk »

capino wrote:Voor diegenen dit topic volgen: ik heb de volgende aanpassingen gedaan; ZADELPEN vroeger/ 0 setback -> nu/15mm setback=resultaat:zadelklem komt nu juist onder het zitvlak,waardoor minder flex v d zadelbrug.STUURPEN vroeger 6° 60mm -> nu 5° 80mm STUUR vroeger 20mm riser,9mm backsweep -> nu flatbar 9mm backsweep, stuurbreedte is gelijk gebleven(58cm). Het zwaartepunt is ook wat verschoven naar voren toe,waardoor de voorkant wat minder 'lichtvoetig' is.RESULTAAT = fiets voelt rustiger aan,en is beter onder controle te houden.De andere verbeteringen zullen van het manneke op de fiets moeten komen :-?
al bij al heb je dus de fiets wat meer "racy" gezet. jezelf wat in "spreidstand" er op. hebt ge het al geprobeerd op technische trails?
capino
Mountainbiker

Post by capino »

nee,nog geen moeilijke technische stukken gedaan
deze voormiddag de FWOR rit eens nagereden op de GPS.En heb de rit vlotjes uitgereden,zonder in de problemen te komen.
Kresj
Mountainbiker

Post by Kresj »

Sunn Xtreme wrote: Maar hij houd de gewoonte aan van de jaren stilletjes, toen bijna alle mtb rijders met een breed stuur rondreden, vooral ook omdat ze niet beter wisten
groot gelijk jong, die overdreven brede sturen zijn zo jaren '70... #-o
die mannen gelijk Sam Hill, Steve Peat, Gee Atherton etc, zijn ook achterlijk, ze zouden een stuk efficienter en sneller rijden met een smal stuurke volgens mij, minder luchtweerstand ook... =D>

ah btw, ik heb een 760mm stuur op m'n trailbike, 'k zal ook maar eens een ijzerzaag gaan kopen zeker? :lol:
Post Reply