Hallo
Ben van plan om een niner air 9 frame te kopen. Ik dacht dat hierin geen bb30 crankstel past, maar overlaatst een frame gezien met een bb30 crank.
Past mijn cannondale hollowgram sl nu in een niner air 9 frame of niet?
ps. Het gaat over de scandium versie, in het carbonnen past hij sowieso.
groetjes
bb30 crank in niner air 9
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Om een SL in een BSA traphuis te monteren hebt ge een special as nodig.
De lagers kunt ge vergelijken met THM (Clavicula) lagerhuis. Die worden geschroefd in het traphuis en dus de lagers komen buiten te hangen, daar waar ze bij een BB30 geperst zijn.
Een SI as heeft dus de lagerbussen die voorzien zijn voor lagers die op 68 of 73 buitenste maat gemonteerd zijn.
Met buitenliggende lagers moet de lagerzit breder worden (dat is goed zichtbaar op de foto), en mag er ook gn lip meer aanwezig zijn op de as.
Dus die as voor BSA huis wordt dus vlottend en moet aan de hand van shims/bussen langs beide kanten gecentreerd worden.
Dus een std SI as past nt, ge kunt hem doen passen door de lip af te draaien, as kleiner draaien, nieuwe alu bus derop schuiven, en afdraaien over een bredere, etc ... met een beetje googlen kunt ge dat op een duitse site terugvinden door een fransman gedaan enkele jaren terug.
De eenvoudigste oplossing is een nieuwe set te bestellen dat kompleet is.
Trouwens der is iemand die zo né nieuwe set verkoopt voor 110 EUR dacht ik.
De lagers kunt ge vergelijken met THM (Clavicula) lagerhuis. Die worden geschroefd in het traphuis en dus de lagers komen buiten te hangen, daar waar ze bij een BB30 geperst zijn.
Een SI as heeft dus de lagerbussen die voorzien zijn voor lagers die op 68 of 73 buitenste maat gemonteerd zijn.
Met buitenliggende lagers moet de lagerzit breder worden (dat is goed zichtbaar op de foto), en mag er ook gn lip meer aanwezig zijn op de as.
Dus die as voor BSA huis wordt dus vlottend en moet aan de hand van shims/bussen langs beide kanten gecentreerd worden.
Dus een std SI as past nt, ge kunt hem doen passen door de lip af te draaien, as kleiner draaien, nieuwe alu bus derop schuiven, en afdraaien over een bredere, etc ... met een beetje googlen kunt ge dat op een duitse site terugvinden door een fransman gedaan enkele jaren terug.
De eenvoudigste oplossing is een nieuwe set te bestellen dat kompleet is.
Trouwens der is iemand die zo né nieuwe set verkoopt voor 110 EUR dacht ik.
Re: bb30 crank in niner air 9
BramDR wrote:Hallo
Ben van plan om een niner air 9 frame te kopen. Ik dacht dat hierin geen bb30 crankstel past, maar overlaatst een frame gezien met een bb30 crank.
ps. Het gaat over de scandium versie,in het carbonnen past hij sowieso.
groetjes
Re: bb30 crank in niner air 9
Men ziet BB30 staan en denkt dat alles compatibel iserwin.91 wrote:BramDR wrote:Hallo
ps. Het gaat over de scandium versie,in het carbonnen past hij sowieso.
groetjesen ik spreek uit ervaring.
Ik heb geprobeerd met een triple spider van cannondale,om zo de steekslashy wrote:wat ging er dan precies niet Erwin ?
heb al niners gezien met hollowgram :
http://www.veloptimal.com/forum/viewtop ... start=4500
bizar, met de BB30 adaptor zou het toch moeten lukken.
104/64 te hebben ivm kettingblad keuze,maar het kleinste keetingblad raakt de CYA cups die in het frame zitten.
Ik heb de crank ook even met XX spider gemonteerd met 26/39 kettingbladen,(zoals op de foto waar u naar verwijst) het grootste blad zit dan zo dicht tegen de achterbrug van het frame dat het blad het frame raakt waneer je kracht op de crank zet.
ROTOR 3D+ in triple uitvoering, werkt ook niet ,zelfde probleem als de cannondale crank.
Ik heb dan een tijdje met de Cannondale crank gereden in combinatie met Ari-Bike kettingbladen.