Op zoek naar een fully

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
The pain train
Mountainbiker

Op zoek naar een fully

Post by The pain train »

Hey,

Nog niet lang lid hier... Sorry voor de zoveelste "ik wil een nieuwe fiets-topic" maar ik denk, hoe meer uitleg des te beter eh?
Ben nou al een tijdje terug aan het fietsen gegaan. 2jaar geleden de oude mtb van een maat over gekocht. Is goed genoeg voor het woon/werk verkeer en de plaatselijke ritjes hier in O-Vlaanderen. Maar het wordt stilaan tijd om eens een deftige fiets aan te schaffen.
Nu, ik ben ook compleet in de ban aan het geraken van freeride (2x L2A achter de rug en nu dit weekend trek ik naar Lac Blanc), dussss is het logische (daarom misschien niet de meest normale keuze) gevolg dat ik een fully ga zoeken die zowat de tussenoplossing bied want ik heb geen zin om 2 specifiek gerichte bike's te kopen.
Pas op, de bike moet niet perse geschikt zijn om de Alpen de baas te kunnen maar Lac Blanc of winterberg mogen wel bij de mogelijkheden liggen.

Dus, aard van gebruik: 40% woon/werk, 40% vaste routes, 20% Ardennen en co.

Eigenlijk zat ik in het begin van m'n zoektocht al meteen aan een kona Coillair te denken maar dit is wel een pure Downhill-bike dus deze valt al terug af. (Had vooral interesse gekregen door dat magic link-gedoe)
Dan me maar es wat laten informeren in een winkel. Daar kreeg ik wat uitleg over Scott, Cube en Canondale.
En zelf kreeg ik dan interesse in Scott. Canondale vind ik maar iets raars (lefty's) Cube liet ik me vertellen dat die meestal niet denderend afgemonteerd zijn (Nog volop aan't bijleren over de vele dingen rond afmontage...)
Van scott heb ik een cataloog te pakken gekregen dus kon ik hier op me gemakje wat in bladeren.
Dus: na een lange uitleg DE vraag...

Ik zie die scott Genius 40 of 50 (want daar stopt het budget echt wel) enorm hard zitten. Maar doe ik er goed aan om zo'n bike te kopen?
Waarom deze? Het lock-out systeem lijkt mij het meest interessante waardoor de bike redelijk multi-functioneel wordt naar mijn gedacht.
Qua afmontage:
Bij de genius 40: Shimano XT/ SLX, 30 speed, XT cranck, Avid Elixir 5 disc brakes
Bij de Genius 50: Sram X9/X7, 30 speed, Shimano FC-M552 cranck, elixir 5 brakes
Ik weet niet wat hier perse beter of slechter is...
De remote lock-out is 0-95-150mm
Met hun +/- 12.5kg niet meteen de lichtste fietsen maar mijn huidige fiets weegt ook wel zoiets dacht ik. Ben ook niet op zoek naar die -10kg MTB, dat extra beetje gewicht is betere training :lol:

Wat denken jullie? Of ga ik beter kijken naar de Spark met mijn doeleinden? Maar dit is een XC, genius is all mountain...
Specialized ligt allicht ook nog tot de mogelijkheden maar hier weet ik ook weinig over...

Ik kijk al uit naar de commentaren + eventuele alternatieven maar mijn kopke staat al redelijk ingesteld op de scott's, vind dit enorm mooie bike's (het oog wil ook wel wat he!) :bounce:
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Volgens mij zijn je wensen niet in 1 fiets te steken..
Je wil bike parken rijden en vindt een fiets van 12,5kg precies de limiet?

Als je zondag in Lac Blanc 2 transition tr450's (groene en een oranje) + een Liteville 901 zien,
kom dan eens een babbeltje slaan, wij zijn normaal gezien zondag daar (zaterdag zitten we in Metabief).
Maar de weersvooruitzichten zijn niet schitterend te noemen :lol:
dmx
Mountainbiker

Post by dmx »

Ne Genius is waardeloos in een bikepark. Om volop plezier te hebben moet je iets met minstens 150-170 mm vering hebben en dat ook nog eens stevig gebouwd is (in't geval dat je eens tegen de grond gaat).
Dus onder de 14 kg ga je niet veel hebben. Genius LT is al beter, Specialized Enduro kan ook
The pain train
Mountainbiker

Post by The pain train »

Alain: zondag ben ik al terug naar huis, 1 van mijn maten moet zondag de nacht op... Anders kwam ik zeker es tot bij jullie.
Ja qua weersvoorspelling kan het idd wel tellen. Modderploeteren FTW! :lol:

Over de fiets: Daar kom ik na 't weekend over verder praten ik ga nu slapen, om 4u vertrekken :lol: :bounce:
The pain train
Mountainbiker

Post by The pain train »

Door nog es die DH-bikes in mijn handen te hebben nu pas echt opgemerkt wat het grote verschil is met bvb de genius en de LT. LT is idd wat zwaarder gebouwd en ziet er ook wat steviger uit (als je bvb de ophangingsarm achter het zadel bekijkt) Dan zie ik wel dat, ook al heb je 150mm veerweg, die kader van de genius is idd te licht voor het zwaardere werk :lol:
Maar wat ik in Lac Blanc heb meegemaakt, (vanaf een rode piste toch) ja daar heb je idd wel een aparte fiets voor nodig :lol:
Dit kan je niet vergelijken met eens te gaan free-riden in de Alpen. Of is dit dan eerder enduro ook al moet je gebruik maken van een lift? vb: Les 2 Alpes
+ al spreek ik over het zwaardere werk, ik hou het cassual hoor, ben zo gene zot die naar beneden vlamt voor een scherpe tijd of die meters door de lucht hoeft te zoeven. Ik kan gewoon hard genieten van al dat off-road gedoe. Een dropke hier en daar ok, maar bvb de roadgap hoef ik al helemaal niet te kunnen.
't ding is: Ik zie mezelf dit wel af en toe es doen en om telkens te gaan huren... weet je wel.
Maar wat ik niet goed begrijp: De genius wordt afgeraden en zo op 't eerst zicht bij die specialezed enduro lijken die ophangingspunten even fragiel (dun) als bij de genius, terwijl het bij de genius LT allemaal wat dikker en sterker lijkt..
En nu, nu zit ik helemaal vast. Kweet niet wat ik wil :lol:
Wat wel in mijn kopke blijft hangen is dat lock-out systeem bij de scott's, hierdoor lijken deze me erg bruikbaar voor dagelijks gebruik? En iets dergelijks heb je niet op de Specialezed?

Verder over Lac Blanc: wat was het daar druk man! zeker 200bikers daar. En als je maar met 3 fietsen tegelijk omhoog kan, ja dan sta je daar al eens 20min aan te schuiven... Is dat daar altijd zo druk?
We hebben wel erg veel geluk gehad met het weer uiteindelijk. Van de voorspelde 75% regenkans schoten er alleen maar zonnestralen over =D>
Voor de rest ligt het park er echt deftig bij! Hadden we zo'n dingen maar wat dichter bij huis...
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Verder over Lac Blanc: wat was het daar druk man! zeker 200bikers daar.
Zondag waren het er al heel wat minder, nooit langer dan 5min moeten aanschuiven aan de lift.
Maar in Metabief was er bijna geen volk :lol:
Metabief 's zaderdags rond 16h00
IPPE
Mountainbiker

Post by IPPE »

Kresj
Mountainbiker

Post by Kresj »

gewoon 2 bikes kopen zou'k zeggen...
'k zou persoonlijk niet met een FR/DH bike naar't werk willen fietsen of TT's gaan doen in de buurt, omgekeerd ook niet met een enduro ofzo 't bikepark induiken...

of ge kunt een chromag samurai ofzo kopen, 's natuurlijk wel iets anders als een fully om daar mee 't bikepark in te gaan :P
JanRoose
Mountainbiker

Post by JanRoose »

Hallo

Ook dat probleempje gehad, wilde een fiets die het alle 2 kon, downhill in Frankrijk, een bikeparkje en zo maar ook een gewoon toertochtje.

Ik ben gegaan voor een specialized sx trail 2 (2008) en totaal geen spijt van.
Al verschillende toertochten mee gedaan, de cassel trophy en zo, deed dit allemaal zonder problemen. Rekening houdend dat hij kleine 16 kg weegt, achteraan 170 mm en vooraan 160 mm veerweg.

Misschien beetje een uiterste van mij, maar ik wilde ook geen 2 deftige fietsen, als ik geld zat had ja, dan misschien wel maar als student...

Maar nu mijn raad, aangezien je blijkbaar vooral uitkijkt naar een nieuwe fiets?
Zou ik zeker de specialized enduro eens bekijken, die kan volgens mij echt wel het serieuze werk aan. Als het er misschien wat fragiel uitziet dan is dat niet echt probleem hoor, ik heb ook zo'n plekken dat ik denk, oei oei dat ziet er hier ook niet stevig uit maar denk dat het vooral gaat van juist de kracht over te brengen é.
Persoonlijk zou ik de comp of de expert nemen maar dan wel die rp 23 veranderen naar een coil spring zoals een dhx 5.0, die heeft ook pro pedal en zo maar voor het serieuze werk schijnt een coil spring echt wel beter te zijn.

Ken er ook niet super veel van, maar heb toch aardig op zoek geweest voor ik mijn sx trail kocht dus hopelijk heb je wat aan mijn (lange, sorry) uitleg.
rubber-12
Mountainbiker

Post by rubber-12 »

Als je er gewone TT's mee wil doen kun je ook een tweede (lichte) wielset voorzien.
Ik gebruik mijn Intense 5.5 (voorloper van de Tracer) ook zo, en dat gaat prima.
Post Reply