uithouding en conditie

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Jentek
Mountainbiker

uithouding en conditie

Post by Jentek »

hoe train ik op zo kort mogelijke tijd uithouding en conditie, en korte tijd is tijd per training. Ik stel deze vraag omdat ik gewoon geen tijd heb om elke week 4-5 uur aan 1 stuk te fietsen. (ik fiets wel ongeveer elke dag naar het werk 1 uur op, 1 uur terug) Ik vroeg mij af wat ik met pak een uur lopen kan bereiken... mij lijkt dit effect op uithouding groter dan 2 uurtjes fietsen...
viper
Mountainbiker

Re: uithouding en conditie

Post by viper »

W. Anker wrote:hoe train ik op zo kort mogelijke tijd uithouding en conditie, en korte tijd is tijd per training. Ik stel deze vraag omdat ik gewoon geen tijd heb om elke week 4-5 uur aan 1 stuk te fietsen. (ik fiets wel ongeveer elke dag naar het werk 1 uur op, 1 uur terug) Ik vroeg mij af wat ik met pak een uur lopen kan bereiken... mij lijkt dit effect op uithouding groter dan 2 uurtjes fietsen...
Moeilijke vraag #-o. LOpen is inderddad veel rendabeler per tijdseenheid dan biken als het je enkel te doen is om de algemene uithouding te optimaliseren.

Maar je bent in de eerste plaats biker, dus moet je vooral sportspecifiek trainen.

-Als je al 2*1 uur per dag fietst,ga je dan nog één uur bijlopen?

Met een dergelijke trining zal je toch niet te klagen hebben van de uithouding als je bovendien in het weekend langer kan fietsen?
Dus, houden zo.
Jentek
Mountainbiker

Post by Jentek »

dus op 2 keer een uur per dag fiets ik een goede basis uithouding bij elkaar?
Epic
Mountainbiker

Post by Epic »

Tuurlijk, da's al 10u/week!

t'wordt tijd dat je je richt op snelheid, kracht, enzo...
Jentek
Mountainbiker

Post by Jentek »

ok ik dacht dat ge voor uithouding de uren werkelijk achterelkaar moest rijden.
Superkrisser
Mountainbiker

Post by Superkrisser »

Er wordt wel meer gedacht dat je geen goede basis kan opbouwen door enkel kort te trainen. Dat kan dus wel he! Je moet dit enkel juist aanpakken.
Ik fiets ook naar m'n werk (2x 75min.) en dit zijn mijn basistrainingen. Deze doe ik aan een rustig tempo (herstel en DT1). Ik zorg voor variatie door op de 2 bruggen en de kasseistrook wat dieper te gaan (DT2, soms DT3). 'K ga 1 keer per week met de auto om propere kleertjes mee te nemen. Zo heb ik ineens een rustdag!
In 't weekend en op woensdagnamiddag zorg ik ervoor dat ik aan een ander tempo en duur fiets dan de woon-werktrainingen, of dat ik andere sporten doe.
Dankzij die woon-werktrainingen beschik ik het hele jaar door over een goede basis.

Succes, Kris
Phrace
Mountainbiker

Post by Phrace »

wat ik mij afvraag:
al die mensen die het woon-werkverkeer met de bike doen...
hebben jullie dan een douche ter beschikking op het werk of doen jullie dit praktisch?
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

Phrace wrote:wat ik mij afvraag:
al die mensen die het woon-werkverkeer met de bike doen...
hebben jullie dan een douche ter beschikking op het werk of doen jullie dit praktisch?
die zitten de ganse dag te stinken op de buro he. lol.

neen, wat IK me afvraag : is dat niet gevaarlijk voor overtraining. want op maandag bijvoorbeeld, dan moet ik niet te veel fietsen, meestal veel te "slechte" benen daar voor hoor.
Superkrisser
Mountainbiker

Post by Superkrisser »

Ik beschik over een douche en een plek om me om te kleden. Da's dan wel bij de kuisvrouwen...
Op een maandag na een wedstrijd fiets ik dikwijls ook naar m'n werk. Ik pas dan wel m'n tempo aan en hou een hoge trapfrequentie aan. Vooral op de terugweg, bij wind tegen en na een zware dag, heb ik het soms moeilijk. Soms fiets ik dan maar 20 km/h en doe ik er in plaats van 75' nog tien minuten langer over.
'T is misschien niet perfect, maar ja, ik verdien m'n geld met lesgeven en niet met te fietsen he!

Groetjes, Kris
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

want op maandag bijvoorbeeld, dan moet ik niet te veel fietsen, meestal veel te "slechte" benen daar voor hoor.
Daarom dat je juist "wel" moet fietsen. "Regelmatig rusten" kan men ook verstaan onder hersteltraining = actieve rust. d.w.z hoge frequentie - lage hartslag -45/90min. De spieren al het ware kuisen van de dag er voor.

Overtrainen krijg je maar als je dagen/weken lang steeds ligt door te knallen boven je omslagpunt. Van elke dag rustig van en naar het werk te rijden geraak je niet uit vorm.
Post Reply