@ N.I. : het artikel waarvan sprake stond in het Duitse Mountain BIKE van november 2003 - in dit artikel vertellen Profi's hoe je een ketting best kan onderhouden voor een zo lang mogelijke levensduur.
regel nummer 1 :
blijf met uw pollen van commerciële middelen voor kettingreiniging af (lees ontvetter), deze verstoren de smering van een ketting, vervliegen slechts langzaam en verblijven dagenlang in de ketting. Gevolg : het smeren van een ketting is gedurende deze tijd wirkungsloos omdat de smeereigenschappen van teflon of olie of ... meteen geneutraliseerd worden.
Wie zijn ketting met ontvetter en Reinigunggeräten "säubert" vermindert de Lebenszeit dramatisch.
Water, Dreft en een borstel, meer heb je niet nodig om je ketting te kuisen.
@ Black Bull: ivm "roest heeft wel meer tijd nodig" : wie een natte ketting über Nacht laat staan, heeft de levensduur van deze ketting met de helft ingekort door roestschade, roest is vijand nummer 1. Also sprach Barbara Rohloff.
Daar voegt ze nog aan toe : na een regen- of moddertoer moet je je sofort um die Kette kümmern.
Ook de kettingbladen en K7 moeten gekuist worden omdat deze anders den Dreck voll in die Kette pressen. En hier is goed nieuws voor de ontvetter-fans : op je kamwielen mag je wel ontvetter gebruiken, zo blijven ze er blitzblank neu uitzien. Als je ze gepoetst hebt en ze terug droog zijn kan je er even met teflonolie over sprayen.
Nogmaals, deze adviezen komen van Bike profi's met relevante ervaring. Ik ga hen niet tegenspreken.
Ketting invetten,inspuiten of druppelen?
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- jerommeken
- Mountainbiker
er zijn ook verschillende soorten ontvetter, ik gebruik industriele ontvetter in een spuitbus, deze zijn zeer vluchtig en daar gaat ge da probleem resterende ontvetter niet hebben.
gisteren heb ik dat ne keer gevraagd in de Bike Shop in Diest, die man heeft naar het schijnt vroeger nog competitie gereden, en hij wist me te vertellen dat ik goed bezig was met mijne ontvetter, teflonolie en 2 bakskes.
heb daar ook nog nooit problemen mee gehad.
gisteren heb ik dat ne keer gevraagd in de Bike Shop in Diest, die man heeft naar het schijnt vroeger nog competitie gereden, en hij wist me te vertellen dat ik goed bezig was met mijne ontvetter, teflonolie en 2 bakskes.
heb daar ook nog nooit problemen mee gehad.
- crazy ivan
- Mountainbiker
Post by crazy ivan »
De eerste ketting(deore) op mijne bike, daar zag ik inderdaad roest opkomen, maar de twee die daarna kwamen, was nooit een spoor van roest te zien, zal ook wel met kwaliteit te maken hebben, ik heb vandaag pas mijne bike gekuist
en geen spoor van roest, nu weet ik ook wel dat je niet zo lang moet wachten, is ook mijn gewoonte niet en dat ze nooit worden 
- roy
- Mountainbiker
- Location: Duratec sonix cx3 s-ram X0,hope new mini raceface deus easton Xc-one and ec70 Reba WC
Kheb al een paar zo'n velos gehad maar omdak ik beginne mtb ben heb ik wat meer kracht in mijn benen en heb ermee aan volle snelheid de pedaal afgestampt kheb em nog zo'n 50 meter kunne rechthouden want het was een vrouwenmodel ik zat helemaal vanonder in die boog en dan ben ik op mijn bakkes gehaan. Fiets voor de shroothoop want het kader was gekraakt.ik heb nog een fiets staan van 30 jaar oud, en nog altijd de eerste ketting, heeft bijna 20 jaar stil gestaan en bolt nu terug en goed (en da pikken ze ni) is voor mijne zoon om naar het school te rijden
P.S Da pikken ze wel mijn broer en zus hebben er samen al drie kwijtgespeelt door mannen die hun bus misten aan een buskot.