Wiebelende Cassette

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gert
Mountainbiker

Wiebelende Cassette

Post by Gert »

Als ik men fiets in men staander zet en draai een paar keer aan de trapas zodat het achterwiel in een goede vaart rond draait en dan stop ik de trapas zodat het wiel blijft draaien maar de ketting en cassette niet dan wiebelt men cassette een beetje heen en weer.
Als ik men wiel eruit haal en draai dan met de cassette dan wiebelt hij niet.

Ook piept er serieus iets als ik schakel achteraan en men fiets is juist gesmeerd.

Wat kan er mis zijn? Zit er iets mis in de naaf of men cassette?

Thanx...
ToM5
Mountainbiker

Post by ToM5 »

Over welk materiaal spreken we hier??
Het gepiep zal waarschijnlijk van je derailleurwieltjes komen de cassette kan vele oorzaken hebben.
Calvin
Mountainbiker

Post by Calvin »

Dat wiebelen is waarschijnlijk de body die niet 100% recht zit.
Op zich niet ernstig, er zijn wielen (Shimono ultegra racefiets) waar eens de body vervangen wordt altijd dit fenomeen optreed.
't Enige wat je kan doen is die body demonteren van je wiel en 1 tandje verdraaien.
Indien het probleem nog niet verholpen is opnieuw 1 tandje draaien, tot het min of meer beter is.
Heb met mijn fietsboer eens 3 body's uitgeprobeerd en wel 5 à 6 keer veranderd tot het uiteindelijk redelijk recht was.
Hebben dan een nieuw wiel vergeleken en zelfs dan wiebelde dat ding nog wat...

Suc 6
Calvin
Gert
Mountainbiker

Post by Gert »

ToM5 wrote:Over welk materiaal spreken we hier??
Het gepiep zal waarschijnlijk van je derailleurwieltjes komen de cassette kan vele oorzaken hebben.
We praten hier over XT materiaal en de derailleurwieltjes zijn pas nieuw.
lacer
Mountainbiker

Post by lacer »

Een shimano body (met losse kogels) heeft altijd speling,de ene wat meer dan de andere. Het kan ook aan die plastieken schijf (chainkeeper)liggen die niet goed op zijn plaats zit( als die bij jou nog gemonteerd zit). Ik weet dat bij een Xmax die schijf problemen opleverd met een Sram cassette 9.0.
Een shimano body kan je openen om de speling te verminderen.
Als er interesse is leg ik dat eens uit. :wink:
ToM5
Mountainbiker

Post by ToM5 »

Gert wrote:
Zijn het originele XT wieltjes?
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

lacer wrote: Een shimano body kan je openen om de speling te verminderen.
Als er interesse is leg ik dat eens uit. :wink:
Graag
Gert
Mountainbiker

Post by Gert »

ToM5 wrote:
Gert wrote:
Zijn het originele XT wieltjes?
Weet ik niet. Da zou ik eens moeten nakijken. Volgens mij nie zenne.
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad bij ne koersfiets.
Na nader onderzoek kwam ik erachter dat er een klein nokje
op de body zat waardoor de cassette niet 100% recht stond tgo het wiel.
Zo op het eerste zicht zag je niets maar als het wiel vooruit draaide
en de pedalen achterwaarts draaide "wiebelde" de cassette wel degelijk.
Nokje weg gevijld en probleem was opgelost =D>
:wink:
lacer
Mountainbiker

Post by lacer »

Een shimano body openen gaat zo:
Natuurlijk moet je eerst de as demonteren en zal je slechts een body openen die nog in redelijke staat verkeerd . Je kan ook eerst oefenen op een versleten stuk.
Eerst moet je het labyrinth schijfje vewijderen rechts in de body waarachter de kogeltjes van de as een plaatsje hebben. Doe dit voorzichtig en verplooi het zo min mogelijk. Als dit schijfje eruit is kan je dan 2 inkepingen vinden die tegenover elkaar staan. Nu moet je een stuk metaal of een plaatje zodanig aanpassen dat die precies in beide inkepigen past ,het mag niet spannen op de buitendiameter omdat je anders de inwendige schroefdraad kan schenden waarop de moer van de cassette zit. Maar schroef nu eerst de holle vijs van de body een paar slagen los, je hebt zo een zekerheid dat het boeltje straks niet uit elkaar valt....
Om de body van je naaf te vijzen heb je een inbus 10mm nodig of een XZN12 (twaalfkant). Je kan wiel vasthouden tijdens dit losdraaien.
Daarna steek je het metalen plaatje in de inkepingen en zet daar een engelse sleutel op . Let op , nu moet je LINKS draaien om de body te openen en hou het wiel goed vast tijdens die ingreep !
Als de spanning eruit is ,kan je ze verder met de hand losdraaien.
Schroef eventueel ook nu de holle vijs uit de body en neem hem in je hand.
Nogmaals opgelet ,doe dit boven een plastiek bakje om alle onderdelen op te vangen . Er zijn 2 maal 25 kogeltjes van 1/8" te vinden !!
Je zal zien dat er zich op het ene deel twee pallen bevinden gevangen door een cirkelvormige veer en ook nog één of meerdere dikte rondellen.
Nu door een rondel te verwijderen verminder je de speling tussen de twee body onderdelen. Neem de dunst mogelijke rondel.
Steek het boeltje weer in elkaar, gebruik minimaal vet om de kogeltjes op hun plaats te 'kleven'. Monteer nog niet aangespannen op de naaf en span nu terug goed aan met het metalen plaatje . Draai eens aan de body en overtuig uzelf of die goed draait ,niet stroef , soepel en met minder speling. OK ? Zoniet, herbeginnen. Is't nu goed ? Neem de body er terug af, smeer hem langs de spakenzijde goed in met dunne olie, monteer de dichting en vijs het geheel op de naaf met de holle schroef.
Nu steek je terug het labyrinthschijfje op zijn plaats . Let op ,niet te diep!!!
Monteer nu verder de as ...

OEFFFFFFFFFFF :wink: :wink:
Post Reply