trainingsschema voor beginner?
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
- ATEGEV
- Mountainbiker
Ik ga 1x per week 1km zwemmen, 3x per week 10-16km lopen (waarvan 1 of 2x nuchter) en minstens 1x per week 90-120km biken, valt dat dan ook onder lsd? Ik doe dat wel nog maar een paar maanden (vorig jaar ook eens een tijdje gedaan maar dan wegens te veel werk en winter half jaar praktisch geen sport gedaan) . Naar mn hartslag moet je niet vragen, ik ga er wel volgende week ofzo ene kopen (edit: een hartslagmeter dan, thx Viper).
Last edited by ATEGEV on Fri 01 Oct 2004 22:47, edited 1 time in total.
Kijk nog eens naar de definitie van LSD. Dat lopen en zwemmen zal niet meevallen vrees ik. Dan zal het wel zeer traag moeten zijn.ATEGEV wrote:Ik ga 1x per week 1km zwemmen, 3x per week 10-16km lopen (waarvan 1 of 2x nuchter) en minstens 1x per week 90-120km biken, valt dat dan ook onder lsd? Ik doe dat wel nog maar een paar maanden (vorig jaar ook eens een tijdje gedaan maar dan wegens te veel werk en winter half jaar praktisch geen sport gedaan) . Naar mn hartslag moet je niet vragen, ik ga er wel volgende week ofzo ene kopen.
Uren aan eens stuk fietsen gebeuren van nature uit meestal in de LSD zone of in de zone er juist boven.
Ik hoop dat je niet zo lang wacht om een "hartslag" te kopen. Je zou wel eens in de problemen kunnen komen
- Thorgal
- Mountainbiker
- Location: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d
Iegienie wrote:Ik ben al 40jaar jong en hou het dus bij de lange sprint van een ureke of vier... Met XC wedstrijden of zo van die dingskes door de wei in oostvlaanderen, tja, dat is niet mijn cup of tea.
Ik ben nu bijna een jaar bezig met mtb, en marathons, das m'n ding. Ik heb er een aantal gereden en ik heb géén ambities om whatever voor prestaties neer te zetten, maar hoop toch wat vooruitgang te boeken volgend jaar. Maw, de schamele "trainings"-tijd die ik heb, wil ik ook nuttig gebruiken. En dan kan wat goede raad van pas komen hé!
En, ik ben er 32j, dus, der is nog hoop
allé, toch nog maar ne keer posten...
ergens de synthese tussen het standpunt van viper en dat van nottingue unmeuglik :
in een "bike" van een jaar of twee jaar terug stond de zoneverdeling van een sporter die veel tijd had (profs) en ene die niet veel tijd had. in een gradatie of drie vier.
wat viel me op ? wel, die hoge/zware zones waren ongeveer even groot. maar hoe meer uren ze klopten hoe meer lsd en extensief (das de zone er juist boven) dat er daar in zat. Misschien is dat wel een mooie verklaring voor de verschillen in zienswijze...
en pas op, in deze zaken is wit niet wit en zwart niet zwart he. iedere persoon is anders, en je moet dat aanpassen en wat die persoon graag doet. wat dat is toch de uiteindelijk de bedoeling he : iets doen wat je graag doet. wij kunnen er niks mee verdienen, dus als ge niet graag naar de fitness gaat, niet doen, als ge niet graag een dik uur koerst, niet doen, als ge niet graag 4uur koerst, niet doen, etc...
ergens de synthese tussen het standpunt van viper en dat van nottingue unmeuglik :
in een "bike" van een jaar of twee jaar terug stond de zoneverdeling van een sporter die veel tijd had (profs) en ene die niet veel tijd had. in een gradatie of drie vier.
wat viel me op ? wel, die hoge/zware zones waren ongeveer even groot. maar hoe meer uren ze klopten hoe meer lsd en extensief (das de zone er juist boven) dat er daar in zat. Misschien is dat wel een mooie verklaring voor de verschillen in zienswijze...
en pas op, in deze zaken is wit niet wit en zwart niet zwart he. iedere persoon is anders, en je moet dat aanpassen en wat die persoon graag doet. wat dat is toch de uiteindelijk de bedoeling he : iets doen wat je graag doet. wij kunnen er niks mee verdienen, dus als ge niet graag naar de fitness gaat, niet doen, als ge niet graag een dik uur koerst, niet doen, als ge niet graag 4uur koerst, niet doen, etc...
- ATEGEV
- Mountainbiker
Zal ook nog een keer zagen. Ik lees nu wel al de desbetreffende topics, maar meestalk moet je om te kunnen volgen een redelijke voorkennis hebben. Daar ik redelijk nieuw ben in the game weet ik soms niet waarover je het hebt. Kan er mij iem een bepaalde site of bepaald boek aanwijzen waar alles CORRECT uitgelegd staat. De uitleg mag moeilijk zijn maar moet slechts een geringe voorkennis van trainingsconcepten vereisen.
Alvast mn dank. :)
de site van viper... en koopt u ne keer een boekske...ATEGEV wrote:Zal ook nog een keer zagen. Ik lees nu wel al de desbetreffende topics, maar meestalk moet je om te kunnen volgen een redelijke voorkennis hebben. Daar ik redelijk nieuw ben in the game weet ik soms niet waarover je het hebt. Kan er mij iem een bepaalde site of bepaald boek aanwijzen waar alles CORRECT uitgelegd staat. De uitleg mag moeilijk zijn maar moet slechts een geringe voorkennis van trainingsconcepten vereisen.
Alé zeg, Pieter is toch een echte bemiddelaar.
Ik ben het weeral volledig eens dat als je slechts nu en dan een beetje fietst, je geen vooruitgang zal maken met LSD. Er zijn er zovelen die de zaterdag en zondag een toerrit maken en in de week nog een rap toerke met een vriend of tegen een bal sjotten.
Deze mensen zullen inderdaad niet of nauwelijks beter worden van een training met alles in de juiste verhoudingen.
2 uur LSD, 1 uur extensief en een kwartier vollen bak, daar kom je inderdaad niet ver mee.
Dus hoe minder je traint hoe meer baat je hebt bij stevig doorvlammen. Dit kan ik nog wel toegeven.
Maar eigenlijk preek ik voor mensen die willen presteren, met regelmaat trainen en nooit 2 dagen rust na elkaar nemen.
Ik ben het weeral volledig eens dat als je slechts nu en dan een beetje fietst, je geen vooruitgang zal maken met LSD. Er zijn er zovelen die de zaterdag en zondag een toerrit maken en in de week nog een rap toerke met een vriend of tegen een bal sjotten.
Deze mensen zullen inderdaad niet of nauwelijks beter worden van een training met alles in de juiste verhoudingen.
2 uur LSD, 1 uur extensief en een kwartier vollen bak, daar kom je inderdaad niet ver mee.
Dus hoe minder je traint hoe meer baat je hebt bij stevig doorvlammen. Dit kan ik nog wel toegeven.
Maar eigenlijk preek ik voor mensen die willen presteren, met regelmaat trainen en nooit 2 dagen rust na elkaar nemen.
@Viper
Ik heb ook even op je site rond geneusd.
Bij statistieken vind ik toch ook geen 85% in de lagere regionen.
Bij 4 - 5 trainingen per week zou je alleen de zondag (TT of wedstrijd/marathon) maar mogen doortrekken.
Ik denk toch niet dat je dan ver geraakt.
In mijn normale voorbereidingsweek train ik 4 maal, dinsdag redelijke duurtraining, donderdag intensief, zaterdag langere duurtraining en zondag TT of marathon. Bij serieuze marathon s'zaterdags iets korter.
Ik heb ook even op je site rond geneusd.
Bij statistieken vind ik toch ook geen 85% in de lagere regionen.
Bij 4 - 5 trainingen per week zou je alleen de zondag (TT of wedstrijd/marathon) maar mogen doortrekken.
Ik denk toch niet dat je dan ver geraakt.
In mijn normale voorbereidingsweek train ik 4 maal, dinsdag redelijke duurtraining, donderdag intensief, zaterdag langere duurtraining en zondag TT of marathon. Bij serieuze marathon s'zaterdags iets korter.
- ATEGEV
- Mountainbiker
Hey Viper, wat ik daarnet opnoemde was het minimum dat ik mezelf elke week oplegde, dwnz dat ik niet meer train pezr week. Het is mn bedoeling om over enkele jaren competitie te rijden en telkens wanneer mn werk het toelaat zal ik trainen. Ik wil het alleen op de juiste manier doen. Ban nu nog een noob, maar zal er om te beginnen eens je site op naslaan.
Goed begin?
@IEgienie: welk boekske??
Goed begin?
@IEgienie: welk boekske??