Voorvork zelf onderhouden, wie kan het ons leren?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
Gielb
Mountainbiker

Voorvork zelf onderhouden, wie kan het ons leren?

Post by Gielb »

Ik en een paar vrienden zijn nog maar recent aan het mountainbiken. Net zoals bij mijn koersfiets, doe ik graag zelf zo veel mogelijk van het onderhoud zelf. En daarover gaat mijn vraag:

Zijn hier mensen die zelf hun voorvork onderhouden en mij en mijn vrienden dat kunnen leren? (dichtingen vervangen, nieuwe vering steken, olie verversen, …)

Ik heb wel een document gevonden van Rock Shox (ik heb een Recon, mijn ene kameraad een Tora, de andere andere een dart3), maar ik durf er toch niet zomaar aan beginnen. Een vork opsturen voor een jaarlijks onderhoud, kost volgens mijn fietsenwinkel al snel zo’n 130 euro én je kan even niet fietsen.
Alle info en hulp is meer dan welkom!
Alvast bedankt voor jullie tijd!
geitenboer
Mountainbiker

Post by geitenboer »

Vrees dat er hier niet veel hun vork zelf onderhouden, laat staan olie vervangen en dergelijke.
Bijna elke fietsenmaker stuurt een vork dat hij binnenkrijgt op naar de verdeler.
Erik.B
Mountainbiker

Post by Erik.B »

funkstar
Mountainbiker

Post by funkstar »

Ja, youtube.
Daar heb ik het ook geleerd.
trainingsbeest
Mountainbiker

beste

Post by trainingsbeest »

eerste keer u tijd nemen en alles rustig doen en opschrijven wat vanwaar en hoe komt dan gaat da van zelf
BRT
Mountainbiker

Post by BRT »

Is niet zo verschrikkelijk moeilijk als je wat technisch onderlegd bent... Youtube filmpjes... Website van rock shox of fox, doorklikken naar technische support / technical manuals etc...

Als je het van iemand wil leren: bike boutique (elsloo, nederland) geeft in de winter (vorig jaar was het 1 keer in november en een keer in februari) een workshop waar men je het basis onderhoud (vork openen, stofkappen vervangen /reinigen, olie vervangen in geval van een open oliebad in de vorkpoten) van een vork aanleert, is een echte aanrader. Koste vorig jaar 25 euro per deelnemer.
De Wreter
Mountainbiker

Re: beste

Post by De Wreter »

trainingsbeest wrote:eerste keer u tijd nemen en alles rustig doen en opschrijven wat vanwaar en hoe komt dan gaat da van zelf
+87
Tom_xt
Mountainbiker

Post by Tom_xt »

+ fotootje trekken
Post Reply