Ik en een paar vrienden zijn nog maar recent aan het mountainbiken. Net zoals bij mijn koersfiets, doe ik graag zelf zo veel mogelijk van het onderhoud zelf. En daarover gaat mijn vraag:
Zijn hier mensen die zelf hun voorvork onderhouden en mij en mijn vrienden dat kunnen leren? (dichtingen vervangen, nieuwe vering steken, olie verversen, …)
Ik heb wel een document gevonden van Rock Shox (ik heb een Recon, mijn ene kameraad een Tora, de andere andere een dart3), maar ik durf er toch niet zomaar aan beginnen. Een vork opsturen voor een jaarlijks onderhoud, kost volgens mijn fietsenwinkel al snel zo’n 130 euro én je kan even niet fietsen.
Alle info en hulp is meer dan welkom!
Alvast bedankt voor jullie tijd!
Voorvork zelf onderhouden, wie kan het ons leren?
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- geitenboer
- Mountainbiker
Post by geitenboer »
Vrees dat er hier niet veel hun vork zelf onderhouden, laat staan olie vervangen en dergelijke.
Bijna elke fietsenmaker stuurt een vork dat hij binnenkrijgt op naar de verdeler.
Bijna elke fietsenmaker stuurt een vork dat hij binnenkrijgt op naar de verdeler.
-
trainingsbeest
- Mountainbiker
beste
Post by trainingsbeest »
eerste keer u tijd nemen en alles rustig doen en opschrijven wat vanwaar en hoe komt dan gaat da van zelf
Is niet zo verschrikkelijk moeilijk als je wat technisch onderlegd bent... Youtube filmpjes... Website van rock shox of fox, doorklikken naar technische support / technical manuals etc...
Als je het van iemand wil leren: bike boutique (elsloo, nederland) geeft in de winter (vorig jaar was het 1 keer in november en een keer in februari) een workshop waar men je het basis onderhoud (vork openen, stofkappen vervangen /reinigen, olie vervangen in geval van een open oliebad in de vorkpoten) van een vork aanleert, is een echte aanrader. Koste vorig jaar 25 euro per deelnemer.
Als je het van iemand wil leren: bike boutique (elsloo, nederland) geeft in de winter (vorig jaar was het 1 keer in november en een keer in februari) een workshop waar men je het basis onderhoud (vork openen, stofkappen vervangen /reinigen, olie vervangen in geval van een open oliebad in de vorkpoten) van een vork aanleert, is een echte aanrader. Koste vorig jaar 25 euro per deelnemer.