Limburgse bossen verboden gebied
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
- glimburger
- Mountainbiker
Post by glimburger »
Voor de echt lokale mensen die de bos kennen er in wonen en regelmatig recreatief gebruiken is er niet zo'n probleem denk ik. Die weten wel dat vuur maken en rommel achterlaten uit den boze is. Het grote probleem zit er in de mensen uit "de stad" die omwille van allerlei redenen onze mooie natuur opzoeken. Ik heb die groepen in ons eigen klein boske al vanalles zien doen. Van paintball over nachtspel tot zoektochten. zij hebben vaak lak aan algemene verboden zoals rookverbod en gedragen zich als uitgelaten kinderen op de efteling. Er is in opitterbos zelfs ieder jaar een kaarsjesstocht of zo iets maar die mensen zijn lokaal én bereiden alles tot in de details voor.
Zelf ben ik bij mijn paadjeswerk ooit in discussie gegaan met zo'n malloot die een sjeggie zat te paffen aan de poort van de grindkuil. Die zijn zich niet bewust van het gevaar en denken dat als ze hun peukje niet in het bos gooien alles wel okidoki is.
De opsplitsing tussen goeden en minder goeden kan men niet maken en daarvoor besef ik dat het beter is het voor iedereen te verbieden. Zelf denk ik dat ik op mijn fiets eerder een "controlerende" rol kan spelen als ik in eigen regio eens langs de bos rij. ( en ik besef dat dit ook weer anderen zal aanzetten om het ook te doen en dat zo het hek van de dam is.)
Een beetje verstand gebruiken en die paar dagen even iets anders doen zal ook nog wel meevallen. ik ben wel echt benieuwd wat men met al die activiteiten in de komende verlende weekeinden zal aanvangen? ik zou nu niet graag in zo'n vereniging zitten die met een afgelasting komt te zitten.
Zelf ben ik bij mijn paadjeswerk ooit in discussie gegaan met zo'n malloot die een sjeggie zat te paffen aan de poort van de grindkuil. Die zijn zich niet bewust van het gevaar en denken dat als ze hun peukje niet in het bos gooien alles wel okidoki is.
De opsplitsing tussen goeden en minder goeden kan men niet maken en daarvoor besef ik dat het beter is het voor iedereen te verbieden. Zelf denk ik dat ik op mijn fiets eerder een "controlerende" rol kan spelen als ik in eigen regio eens langs de bos rij. ( en ik besef dat dit ook weer anderen zal aanzetten om het ook te doen en dat zo het hek van de dam is.)
Een beetje verstand gebruiken en die paar dagen even iets anders doen zal ook nog wel meevallen. ik ben wel echt benieuwd wat men met al die activiteiten in de komende verlende weekeinden zal aanvangen? ik zou nu niet graag in zo'n vereniging zitten die met een afgelasting komt te zitten.
Last edited by glimburger on Tue 31 May 2011 14:06, edited 1 time in total.
- Vos in de bossen
- Mountainbiker
Post by Vos in de bossen »
Hiermee wil ik niet zeggen: mannen, ' t is dik in orde, terug den bos in, nee, we (ik niet omdat ik nog niet op mijn fiets kan) moeten het groen licht afwachten van ANB en ons gedragen als echt gentleman's ....Vos in de bossen wrote:Als de vegetatie "wat" water kan opnemen, zal dit wel goed zijn zeker !!!
Probeer maar met een aansteker op dit moment vuur aan te steken...als je dit kan, dan ben je een pyromaan![]()
Ik denk dat dit verbod snel opgeheven gaat worden, de wandel lobby kan niet wachten, en de rijke ruiters ook niet (voor ons gaan ze het niet doen).
We zijn maar parasieten hé
Tegen 't weekend is alles terug opgedroogd. Of ge wilt die mannen misschien nog ne keer pamflettekes laten ophangen zeker?Vos in de bossen wrote:Als de vegetatie "wat" water kan opnemen, zal dit wel goed zijn zeker !!!
Probeer maar met een aansteker op dit moment vuur aan te steken...als je dit kan, dan ben je een pyromaan![]()
Ik denk dat dit verbod snel opgeheven gaat worden, de wandel lobby kan niet wachten, en de rijke ruiters ook niet (voor ons gaan ze het niet doen).
We zijn maar parasieten hé
- glimburger
- Mountainbiker
Post by glimburger »
Ik ben er rotsvast van overtuigd dat ze die vellekes zullen verwijderen MET de nietjes erbij... 
- Vos in de bossen
- Mountainbiker
glimburger wrote:Voor de echt lokale mensen die de bos kennen er in wonen en regelmatig recreatief gebruiken is er niet zo'n probleem denk ik. Die weten wel dat vuur maken en rommel achterlaten uit den boze is. Het grote probleem zit er in de mensen uit "de stad" die omwille van allerlei redenen onze mooie natuur opzoeken. Ik heb die groepen in ons eigen klein boske al vanalles zien doen. Van paintball over nachtspel tot zoektochten. zij hebben vaak lak aan algemene verboden zoals rookverbod en gedragen zich als uitgelaten kinderen op de efteling. Er is in opitterbos zelfs ieder jaar een kaarsjesstocht of zo iets maar die mensen zijn lokaal én bereiden alles tot in de details voor.
Ondertussen zit ik ook thuis te popelen, zou graag in het bos willen, gewoon een lang wandeling van 15 km doen, maar dat gaat nu nog niet.
Hoop doet leven...
- Vos in de bossen
- Mountainbiker
Zonet ben ik met een kepernagel aan het dabben geweest in den hof, en de vocht zit er redelijk diep in, en het regent nog zacht, en de bomen zullen nog een paar uren later nog aan het na-regenen zijn
Mannen, het begint goed uit te zien, en voor de boeren ook !!! De maïs in Rotem is nog even hoog als in het begin...zo is iedereen content, alleen de terrassen houders en ijsboeren zijn nu aan het grommelen
Nu nog de officiële mededeling afwachten.
Mijn dikke teen zegt me : vanavond op TVL....
Hoeveel erger kan het nog worden!!De enkeling die verboden gebieden betreedt kloot idd alle MTB'ers, doch zie ik het nut van het verbod niet goed in?!
Ik hoop dat we het ergste nu wel gehad hebben, ik heb dan wel geen gezond verstand en ik neem niemand kwalijk die mij hierin bijtreed maar kan mij iemand het volgende even uitleggen!
In al de ons omringende provinciën, landen, streken en gewesten mag je op dit moment zonder je opgejaagd wild te voelen mountainbiken in de bossen, in Belgisch limburg niet! Zijn wij dan zo anders, me moeten toch wel een heel speciaal microklimaat hebben.
Ik lees nog in de laatste uitgaven van een of ander mountainbike magazine dat in ons buurland Nederland weer een nieuwe prachtige vaste route hebben aangelegd. Niet zoals bij ons, wat paalkes in de grond kloppen in een stuk verloren bos maar echt bomen kappen, een volledig nieuw parcours aanleggen samen met het plaatselijk bosbeheer.
In Frankrijk heb je zelfs regionale mountainbike centra met alles erop en eraan!
En in ons eigen Limburg met ons nationaal parkske doet men niets voor ons tenzij ons zonder enige reden verbieden in de bos te gaan mountainbiken!
- Vos in de bossen
- Mountainbiker
Het is zo, wat doet ge daaraan ??? En ondertussen is het hier bij ons opnieuw aan het regenen !!!
HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELP, we verzuipen .... stop stop stop
Jarvis, het is waar, overal op deze aardbol wordt er rekening gehouden met iedereen...ze zeggen wel: "jullie hebben de Bloso route"...wees hiermee tevreden. Dus tarmac en een beetje off road, en de rest
En 60.000 hectares bossen waarvan we hier in het noorden van Genk tot in Lommel, geen inspraak hebben (menners, ruiters, nordic walkers, fit-o-meters enz) hebben overal recht. Wij hebben eigenlijk niets officieel.
Ik heb een interessant brief ontvangen van de ANB....
zal ik het u doormailen ????
- glimburger
- Mountainbiker
Post by glimburger »
Toch is er beterschap mogelijk en moeten we niet té zwartkijken. Na het aanleggen van de ruiterpaden in onze opitterse regiobossen zou men in het gebied kempen- broek ook op termijn "moutainbike" routes gaan bewegwijzeren. Dit voornemen heeft onze boswachter me zelf verteld. Ik hou stillekes de vinger aan de pols om regelmatig ernaar te informeren om het zodanig in het geheugen te krijgen van zij die het beloven... Nog niet helemaal de hoop opgeven hé...
Of mijn smalle paadjes er voor in aanmerking komen betwijfel ik, maar het staat iedereen vrij om wegjes langs zo'n bewegwijzerde route even te verkennen hé...
De mtb route aan de andere kant van de grens..
http://www.rlkm.be/nl/kempen-broek/recr ... tainbiken/
Of mijn smalle paadjes er voor in aanmerking komen betwijfel ik, maar het staat iedereen vrij om wegjes langs zo'n bewegwijzerde route even te verkennen hé...
De mtb route aan de andere kant van de grens..
http://www.rlkm.be/nl/kempen-broek/recr ... tainbiken/
- Vos in de bossen
- Mountainbiker
Geduld is een deugd !!! Weet je hoelang dat dat is dat ze spreken over een MTB route ??? In de tijd dan Vera DUA minister was...wat heeft ons Vera gedaan ? Regionale park Hoge-Kempen, wat zeer zeer goed is. En om dit beter te kunnen ontsluiten, de Weg naar Heiwijck afsluiten voor het verkeer.
Dit lig tussen de Asserweg Maasmechelen en de Weg naar Zutendaal in Opgrimbie, de Ecoduct Kikbeek voor de dieren enz...heel mooi, zo een park is een goed idée. Anders krijg je maar alleen grindputten en verarmde grond.
Nu de andere kant van de medaille: de MTB routes waarvan men in die tijd erover spraken, zijn er (nog) niet en wellicht zullen ze ook nooit komen.
Dit lig tussen de Asserweg Maasmechelen en de Weg naar Zutendaal in Opgrimbie, de Ecoduct Kikbeek voor de dieren enz...heel mooi, zo een park is een goed idée. Anders krijg je maar alleen grindputten en verarmde grond.
Nu de andere kant van de medaille: de MTB routes waarvan men in die tijd erover spraken, zijn er (nog) niet en wellicht zullen ze ook nooit komen.