trainingsschema voor beginner?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Ik kan het neit laten nog eens tussen te komen.

Ik ben het volkomen eens met Superkrisser en Iegienieeee. Zorg voor basis, basis, basis en begin dan aan de rest.

Weet ook dat een paar weken te veel weerstand trainen die door veel uren trainen opgebouwde basis laat smelten als sneeuw voor de zon.

Ik zou wensen dat N.I even gerichter is in zijn adviezen. Want uitspraken als "En waarom Armstrong het haalt van Ulrich ga ik u niet vertellen" brengen ons niet veel verder. Voor zover dat hij het zou weten :roll:

Verder kan ik het nauwelijks in zijn adviezen vinden. Natuurlijk is kracht en weerstand belangrijk,alles is belangrijk voor een wedstrijdrijder. Maar de truk bestaat er in zo veel mogelijk van die kracht uren te kunnen benutten en dus hoofdzakelijk daar op te trainen. Hier een paar % winnen brengt je 10-tallen minuten vroeger aan de finish. Focussen op kracht en weerstand enkele seconden tot minuten.
Superkrisser
Mountainbiker

Post by Superkrisser »

Aan nothing's impossible: Wist je dat je niet specifiek op kracht moet trainen om kracht te winnen? Door gewoon al regelmatig aan je basisconditie te werken, gaan je spieren zich al aanpassen aan de nieuwe, steeds hogere belasting.

De meest specifieke trainingsvorm is diegene op de fiets. Waarom moet je dan met gewichtjes liggen werken aan een matige intensiteit? Het enige dat zeker toeneemt is de kans op een blessure.

De tijd dat je in de fitness zit zou je beter al lopend of al zwemmend doorbrengen. Je kan misschien de fitometer doen, dan train je naast uithouding ook ineens kracht, lenigheid en snelheid! Dit zal je een véél betere basis geven, dus meer kans op betere prestaties in 't volgende seizoen.

Zo groot is 't verschil tussen coureurs en bikers niet. Kijk maar naar Cadel Evans, Roland Green, Filip Meirhaeghe, Roel Paulissen, Maarten Wijnants,... die allemaal al hebben laten zien dat je als biker ook goed kan presteren op de weg.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Zorg voor basis, inderdaad.
waar die basis uit moet bestaan is een andere discussie.

Maar "de kers op de taart" is datgene wat maakt of ge bij de wielertoeristen bezigzijt of mtb-wedstrijden kunt rijden.
Door overtrainen kunt ge inderdaad evenveel teniet doen als ge anders zou winnen, maar dat wil niet zeggen dat ge de kracht en weerstand moet overslaan.

De mtb wedstrijden in de shimano bike trophy duren geen uren, de streefduur van de organisatoren is 1u20 minuten.
Dat wil dus zeggen vollen bak van start tot finish.
zonder voldoende kracht en weerstand komt ge niet binnen de 1' helft binnen.
Een marathon bvb. vraagt al een veel grotere (km's) basis (maar ook kracht en weerstand).
Maar voor Iegienie en Viper maakt het blijkbaar niet veel uit of je 30 of 130 km rijd. Ze blijven 80% lsd/extensief trainen zelfs tijdens het wedstrijdseizoen.
Veel wedstrijdrijders houden het nochthans bij de wedstrijd, 1xrecuperatie, 1x wedstrijdcondities en korte recuperatie. Dat is dan 60% intensief en 40% lsd en extensief. De totale afstand per week bedraagt dan veel minder. Maar het is niet de bedoeling km's te rijden om km's rijden hé.
Dan kunt ge beter hier een beetje op het forum rondneuzen. :wink:

PS. viper, over uw opmerking, der staan al 2 redenen onder:
Armstrong piekt 1 keer/jaar, heeft een ploeg die enkel voor de tour de france is opgericht, krijgt stimulerende middelen (waarvan een aantal zelfs nog niet op de dopinglijst staat).
Maar het verband tussen de tour de france en mtb ontgaat me compleet.
Als ge 3 weken aan een stuk 8 uur per dag op de fiets moet rijden, dan hebt ge lsd, lsd en lsd nodig.
En dan hebt ge een 5-tal jaar training nodig als minimum volume.
Om een wedstrijdje van 1h30 minuten te rijden hebt ge een kleine basis en veel kracht een weerstand nodig.
Als ge marathons in het achterhoofd hebt dan moet je inderdaad km's malen.
Maar gemiddeld 200 km/ week is echt niet nodig als je wedstrijden doet.
In je volumeperiode mag (moet) het meer zijn, maar in je krach/weerstand periodes zal het veel minder zijn. idem bij wedstrijden.
Guest

Post by Guest »

Iegienie wrote: weet je wat ? doe eens de test : doe een toereke van 4 uur, hartslag bijv. 125 à 130, en ge zult verschieten hoe moe dat ge daar van zijt. ik geef je op een blaadje dat ge wreed zult verschieten...
Als ik op die hartslag rij wordt ik pas moe vanaf het vijfde uur, maar dan gaat het ook steil bergaf. Tot vier uur, vier uur en half voel ik niks (alleen verveling).
viper
Mountainbiker

Post by viper »

De mtb wedstrijden in de shimano bike trophy duren geen uren, de streefduur van de organisatoren is 1u20 minuten.

Beweer ik iets anders? Volle bak van start tot finish is vooral presteren aan een zeer hoog percentage van he VO2-max. En hoe bekom je dit? Door een perfecte mix van alle trainingsvormen, vooral door drempeltrainingen. We spreken dus nog altijd niet over weerstand.
Een marathon bvb. vraagt al een veel grotere (km's) basis (maar ook kracht en weerstand).

Maar voor Iegienie en Viper maakt het blijkbaar niet veel uit of je 30 of 130 km rijd. Ze blijven 80% lsd/extensief trainen zelfs tijdens het wedstrijdseizoen.

Spreek voor jezelf :evil: Hou vooral je verzinsels voor jezelf! Waar hebben wij of ik dat ooit beweert?

Veel wedstrijdrijders houden het nochthans bij de wedstrijd, 1xrecuperatie, 1x wedstrijdcondities en korte recuperatie. Dat is dan 60% intensief en 40% lsd en extensief. De totale afstand per week bedraagt dan veel minder.

Welke wedstrijdrijders? Geef eens namen en hun teainingsprogramma

Maar het is niet de bedoeling km's te rijden om km's rijden hé.
Dan kunt ge beter hier een beetje op het forum rondneuzen.

Ik veronderstel dat mensen die echt sporten hier inderdaad hun tijd niet verbeuzelen.
Guest

Post by Guest »

Ik vermoed dat Superkrisser toch wel een echte sproter is hoor, of ik moest de verkeerde voorhebben.
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

nothing 's impossible wrote: De mtb wedstrijden in de shimano bike trophy duren geen uren, de streefduur van de organisatoren is 1u20 minuten.
vwola daar zijn we er he. Ik rij normaliter geen wedstrijden onder de 3uur, meestal is het iets tussen de vier en de vijf uur, en dan uiteraard ook nog marathons à la cristalp, transalp of ironbike... In de winter doe ik regelmatig dubbele toertochten.

En of ik dan een wielertoerist ben ? tja, dien wielertoerist heeft toch de gouden koe gewonnen op de www.zoenk.be/marathon, staat in een aantal kategorieen aan de leiding op www.marathonbiking.nl en heeft naast een aantal top 10 plaatsen ook de meest epische rit van het jaar (Asesse) gewonnen, en evenzo de "La Famenne en Automne".

Ik ben al 40jaar jong en hou het dus bij de lange sprint van een ureke of vier... Met XC wedstrijden of zo van die dingskes door de wei in oostvlaanderen, tja, dat is niet mijn cup of tea.
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

tbfkai wrote:
Iegienie wrote: weet je wat ? doe eens de test : doe een toereke van 4 uur, hartslag bijv. 125 à 130, en ge zult verschieten hoe moe dat ge daar van zijt. ik geef je op een blaadje dat ge wreed zult verschieten...
Als ik op die hartslag rij wordt ik pas moe vanaf het vijfde uur, maar dan gaat het ook steil bergaf. Tot vier uur, vier uur en half voel ik niks (alleen verveling).
dan zijde goe bezig he... dik in orde. iedere mens zit anders in elkaar.

die verveling, daar heb ik niet echt last van, dit door een zo groot mogelijk variatie in parkoers, of soms zelfs juist niet. een mooie lange lsd rit geeft me soms zelfs een zeer aangename "trance".

Wat je kan doen in een fitness, tja, daar moet ik eigenlijk over zwijgen, ik ben er nog nooit geweest. Wel op de piste in Hulshout bijvoorbeeld : bollen bollen bollen, en ondertussen tetteren tetteren tetteren. meer moet dat op een winteravond niet zijn... nog een paar weken en tis weer van dattum. jiehaa... vandaag ben ik dan weer een dikke drie uur gaan rijden met de bike, nieuwrode, aarschot, langdorp, wolfsdonk en terug. gemiddelde hartslag een 135, 80% in de bos... gemiddelde snelheid zal ongeveer een 18 per uur geweest zijn. opt gemakske dus.
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

nothing 's impossible wrote:Om een wedstrijdje van 1h30 minuten te rijden hebt ge een kleine basis en veel kracht een weerstand nodig.
Als ge marathons in het achterhoofd hebt dan moet je inderdaad km's malen.
Maar gemiddeld 200 km/ week is echt niet nodig als je wedstrijden doet.
In je volumeperiode mag (moet) het meer zijn, maar in je krach/weerstand periodes zal het veel minder zijn. idem bij wedstrijden.
@n.i. : voor dergelijke "ritten" kan ik je dus geen ongelijk geven. maar dat staat dus wel mijlenver van wat ikke doe. tzal ook wel daardoor zijn dat we ook op andere domeinen nogal sterk van gedacht verschillen, we beleven onze sport volledig anders.
Guest

Post by Guest »

Iegienie wrote:
tbfkai wrote:
dan zijde goe bezig he... dik in orde. iedere mens zit anders in elkaar.

die verveling, daar heb ik niet echt last van, dit door een zo groot mogelijk variatie in parkoers, of soms zelfs juist niet. een mooie lange lsd rit geeft me soms zelfs een zeer aangename "trance".

Wat je kan doen in een fitness, tja, daar moet ik eigenlijk over zwijgen, ik ben er nog nooit geweest. Wel op de piste in Hulshout bijvoorbeeld : bollen bollen bollen, en ondertussen tetteren tetteren tetteren. meer moet dat op een winteravond niet zijn... nog een paar weken en tis weer van dattum. jiehaa... vandaag ben ik dan weer een dikke drie uur gaan rijden met de bike, nieuwrode, aarschot, langdorp, wolfsdonk en terug. gemiddelde hartslag een 135, 80% in de bos... gemiddelde snelheid zal ongeveer een 18 per uur geweest zijn. opt gemakske dus.
Tiens ik dacht dat ik uit een vorig topic begrepen had dat ik inzake conditie volledig verkeerd bezig was.
Post Reply