Fietsopmeting UZ Gent

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
iddi
Mountainbiker

Post by iddi »

Glee wrote:

Meeste mensen vertelde met dat je zadelhoogte best zo hoog zet dat je nipt met de punten van je tippen de grond kan raken. Nu staat mijn zadel dus veeeeel hoger
Dus als ik het goed begrijp kan je nu zelfs met je uiterste tippen van je voeten niet aan de grond? Hoe voelt dat dan in de bochten en bergaf als je zo hoog zit? Die 8cm blijf ik toch spectaculair vinden...

:-k
Glee
Mountainbiker
Location: X-trail SAVE 5.0 - BeOne Team -Canyon Nerve AL 29-9.9 SL - Giant Defy composite

meeting

Post by Glee »

Ik zal eens wat cijferkes geven se ;)
Ik ben 1m70 en rijd met een 17 inch (440mm) mtb

8 cm is afgerond, exacte verhoging van zadel zal ong 7.5 cm moeten zijn
Zadel staat nu 5.5 cm hoger daar de zadelpen op "min insert" staat, ik moet dus nog een langere zadelpen steken.
Momenteel als ik op mijn zadel zit kan ik idd niet meer met tippen aan de grond, zal ongev 1.5 a 2 cm schelen, neem daar nog 1.5 cm bij en ik zal dan 3 a 4 cm met voeten van grond zijn.
Mijn trappers zijn ook korter, 170 inplaats de gebruikelijk 175
Zadel zou optimaal 700mm van midden trapas moeten staan
Loodrecht tot aan de grond ongv 1045 mm
Mijn binnenbenen zijn 810 dus blijft er een 235 mm over.
Mijn voeten zijn 260 lang, ik zou ze dus 235 mm moeten kunnen naar beneden houden voor de grond te raken wat natuurlijk niet gaat.
Voorheen zat ik op mijn zadel zodat met mijn tenen nog goede steun had op de grond.

Eerste 10 min geeft dit een raar gevoel maar dat word je snel gewoon en de verbetering is zeer duidelijk.

Hier een foto voor en na, nu ik dat zo zie is het duidelijk dat ik veel te laag zat :)

Mvg
Image
Last edited by Glee on Tue 31 May 2011 10:12, edited 1 time in total.
IPPE
Mountainbiker

Post by IPPE »

Nu nog de bar-ends evenwijdig zetten met uw stuurpen :wink: .
MirFlash
Mountainbiker

Post by MirFlash »

In ieder geval in 1x die wijziging doorvoeren is nt ideaal.
Best is dat ge toch gewoon gaat spinnen langs het kanaal zonder belasting voor een paar weken, ofwel ga je per week daar 2cm toevoegen om zo geleidelijk op de ideale hoogte uitkomen.

8cm in 1x is ja ... veel.

Verder zou ik die barends toch eens ook "afstellen", barends moeten veel platter.

Nu van dat niet tegen de grond te gaan, heb nooit gecheckt maar ik denk dat het ook niet gaat bij mij. Bedoeling is te fietsen en als de voet op de grond komt dan is het toch MX style of cyclocros met beide
:wink:
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Uw poort is ook breder geworden :lol:

Ik zie vaak mensen zoals foto 'voor' op hun fiets zitten, zowel op mtb als racer. Ik heb 2 jaar rond gereden met zadel 4cm te laag en (onherstelbare) schade opgelopen aan de knieën. Door kiné, specifieke fitness oefeningen en geen 'te' zwaar verzet meer duwen, kan ik terug fietsen. Op 'power' een steile helling omhoog fietsen is totaal uitgesloten bij mij, na 5' krijg ik een signaal van de knieën: 'easy cowboy' :wink:
iddi
Mountainbiker

Post by iddi »

Nu ik die voor foto zie wordt alles me duidelijk!!
Rock Rider
Mountainbiker

Post by Rock Rider »

iddi wrote:Nu ik die voor foto zie wordt alles me duidelijk!!
+1
trailstar
Mountainbiker

Post by trailstar »

IPPE wrote:Nu nog de bar-ends evenwijdig zetten met uw stuurpen :wink: .
Waarom moeten deze evenwijdig met de stuurpen staan?

Grtz!
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

het beste is de bar-ends zo af te stellen, dat ze ongeveer in een hoek van een 6° staan. dwz : de stuurpen staat bij de meesten 6° steil opwaarts. Je kan het figuurlijk een 'verlenging' noemen van je stuurpen, daar de barends ongeveer dezelfde hoek hebben afgemonteerd.

waarom ?
omdat je dan zo veel effecienter kan rijden, beter trekken aan het stuur wanneer nodig maar ook veel meer steun geeft indien je ze gebruikt.

zoals ze staan op foto 2 (na), hou je er vooral zere polsen aan over, is het totaal oneffecient, bied geen enkele steun, als je de barends vasthoud bij het rijden, gaat alle stuurcontrole op moeilijkere stukken verloren... kortom : het is volledig nadelig.

barends moeten u zowel steun als trekvermogen geven. hoe beter ze afgesteld staan, te meer trekkracht en ook kracht op de pedalen kan je ontwikkelen, zeker bij erg lastige en steile stukken. en je houd veel beter controle over uw fiets.

zoals ze op foto 2 nu staan, lijkt het eerder alsof je een pint bier gaat tappen. dus aanpassen :wink: (6 a 10°)
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

Hebben ze ook wat gezegd over de lengte van je kader en je stuurpen? Mij lijkt het dat je fiets nog aan de lange kant is.
Post Reply