Limburgse bossen verboden gebied

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Post Reply

Ga jij evengoed het bos in?

ja
39
46%
neen
45
54%

Total votes: 84

Metalpe
Mountainbiker

Limburgse bossen verboden gebied

Post by Metalpe »

Dit las ik net op www.hbvl.be

Alle Limburgse bossen uitgeroepen tot verboden gebied

14:43 In de Limburgse bossen, heidevlakten en natuurgebieden geldt vanaf vandaag fase rood rood, de meest risicovolle fase. Dat heeft gouverneur Herman Reynders in overleg met het Agenschap voor Natuur & Bos beslist.

Concreet betekent dit dat de Limburgse bossen uitgeroepen worden tot verboden gebied, niemand heeft nog toegang. Door de droogte is het gevaar op brand te groot geworden.

In totaal gaat het om 60.000 hectare bos en natuurgebied, oftewel één vierde van onze provincie. In bewaakte recreatiedomeinen, zoals Bokrijk, zijn wel nog mensen toegelaten.

Drie weken geleden gingen in Meeuwen-Gruitrode nog 360 hectare natuurgebied in de vlammen op. De brand werd toen veroorzaakt door een achtergelaten auto.

Hier staat nergens een teken of een agent of wat dan ook om je tegen te houden, maar officieel mag je blijkbaar dus geen bos meer in als de krant gelijk heeft.
Edlisjas
Mountainbiker

Post by Edlisjas »

Ik ga morgen toch niet thuisblijven...
Herder Alex²
Mountainbiker
Location: Specialized FSR Epic Comp 2007 - Fatboy Expert 2015 - Camber FSR Comp 2017

Post by Herder Alex² »

Die maatregel is niet alleen bedoeld voor het natuurbehoud, maar ook voor de mensen die in het heidegebied zouden gaan wandelen of fietsen.

Je mag een brand nooit onderschatten. De rook is verstikkend. Het vuur is razendsnel (wind). De hitte is immens. Besef dat door de droogte de heide nu heel gevoelig is voor brand, al heeft het geregend, maar de wind blaast alles snel droog.

Om je een voorbeeld te geven hoe snel vuur is, onderstaand filmpje. Het is een voetbaltribune die afbrandt in slechts 15 minuten tijd ! In het begin hebben de jonge gasten er plezier in, maar dan zie je de mensen spontaan vuur vatten, omdat de hitte boven de 1.000° C gaat. Er stierven 56 mensen en velen zijn gewoon blijven zitten op de tribune, bevangen en gestikt door de plotse rook.

Maw zoek het gevaar niet op ! Denk eens goed na alvorens de bossen in te rijden. Heb respect voor de hulpverleners die hun leven riskeren om mensen uit de bossen te halen.

Opgelet ! Niet voor gevoelige kijkers !
Tibiker
Mountainbiker

Post by Tibiker »

Edlisjas wrote:Ik ga morgen toch niet thuisblijven...
Gewoon weg dom , meer kan een mens daar niet van zeggen....
Hier een poll over houden nog dommer !

Rudi
jaro
Mountainbiker

Post by jaro »

Edlisjas wrote:Ik ga morgen toch niet thuisblijven...

#-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o
QM
Mountainbiker

Post by QM »

Herder Alex² wrote:Die maatregel is niet alleen bedoeld voor het natuurbehoud, maar ook voor de mensen die in het heidegebied zouden gaan wandelen of fietsen.

Je mag een brand nooit onderschatten. De rook is verstikkend. Het vuur is razendsnel (wind). De hitte is immens. Besef dat door de droogte de heide nu heel gevoelig is voor brand, al heeft het geregend, maar de wind blaast alles snel droog.

Om je een voorbeeld te geven hoe snel vuur is, onderstaand filmpje. Het is een voetbaltribune die afbrandt in slechts 15 minuten tijd ! In het begin hebben de jonge gasten er plezier in, maar dan zie je de mensen spontaan vuur vatten, omdat de hitte boven de 1.000° C gaat. Er stierven 56 mensen en velen zijn gewoon blijven zitten op de tribune, bevangen en gestikt door de plotse rook.

Maw zoek het gevaar niet op ! Denk eens goed na alvorens de bossen in te rijden. Heb respect voor de hulpverleners die hun leven riskeren om mensen uit de bossen te halen.

Opgelet ! Niet voor gevoelige kijkers !
+1

Die beelden zijn nie normaal :-? en zien dat er daar nen nest nog plezier in heeft... snap ik al helemaal niemeer #-o
Edlisjas
Mountainbiker

Post by Edlisjas »

Jongens toch, ik ben deze week 2 keer in de bossen in mijn achtertuin gaan fietsen, toen mocht het en was er niets aan de hand. Waarom zou ik daar morgen niet gaan fietsen? Ik ben deze namiddag een stukje gaan wandelen en er stonden geen bordjes, er was niets afgezet of wat dan ook. In het midden van één van de bossen ligt een grote camping. Gaan ze die evacueren omdat het droog is? Storm in een glas water ...

Er is geen sprake van heide in die bossen, een heidebrand is dus uitgesloten.
Fusion
Mountainbiker

Post by Fusion »

Edlisjas wrote:Jongens toch, ik ben deze week 2 keer in de bossen in mijn achtertuin gaan fietsen, toen mocht het en was er niets aan de hand. Waarom zou ik daar morgen niet gaan fietsen? Ik ben deze namiddag een stukje gaan wandelen en er stonden geen bordjes, er was niets afgezet of wat dan ook. In het midden van één van de bossen ligt een grote camping. Gaan ze die evacueren omdat het droog is? Storm in een glas water ...

Er is geen sprake van heide in die bossen, een heidebrand is dus uitgesloten.
En bosbrand?
Vos in de bossen
Mountainbiker

Post by Vos in de bossen »

Eigenlijk feitelijk is dit veel te laat !!! Sinds begin april heeft hier in de buurt 2 of 3 keer geregend (ben nat geweest in de Litzberg medio april, in Rotem was het kurkdroog, een andere keer aan de Solterheide tussen Opitter en Waterloos, in Rotem had het niet geregend of amper) en dan de bui van zondag voormiddag. Ondertussen is de heide aan de schietveld in de fik gegaan, mede door een stomme voorval, met den auto ten bos in, vast komen te zitten en dan den boel in de vlammen. Aan de Sibelco heeft het ook gebrand, een paar weken geleden...ik denk dat ze schrik hebben om een soort Kalmthout te moeten meemaken, maar de wandel lobby's zijn zo sterk, en al wat georganiseerd is moet doorgaan, tot nu dan. Ik denk dat dit een goede beslissing is, ik zal sowieso niet kunnen fietsen, maar zou ik het wel kunnen doen, dan zou ik toch wijselijk de fietsroute net kiezen, gewoon veel km maken en afwachten (maandag zou het kunnen onweren)...hopelijk.
Zou de terril een oplossing zijn ??? 8-[
Oh ja, ' t is waar, da mag nie van de meneer van ANB :roll:
slijkplaat
Mountainbiker

Post by slijkplaat »

het heeft de hele dag geregent . eerder modder dan vuur tegenkomen denk ik zo
Post Reply