Looprichting banden

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Thorgal
Mountainbiker
Location: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d

Post by Thorgal »

van de Schwalbe site:

Der „FRONT“-Pfeil gibt die empfohlene Laufrichtung für das Vorderrad an und der „REAR“-Pfeil entsprechend für das Hinterrad.

Beim Fahren muß das Rad in Pfeilrichtung rotieren.

Kijk hier maar eens.
Jakke
Mountainbiker

Post by Jakke »

awel sé dat vind ik nu eens nuttige info , ik heb het zelfde probleem met
men TIOGA PSICHO II banden.
Ik heb ze alle twee (voor en achter) front >>>>naar voor gemonteerd,
daar uit besluit ik dat ik minder rolweerstand en "minder" grip heb.
'tis te zeggen minder grip als je ziet wat een noppen er op staan .
crazy ivan
Mountainbiker

Post by crazy ivan »

De zijwaartse grip in bochten blijft het zelfde maar de achterband zal meer bijten in de voorwaartse beweging de voorband zal beter remmen als je rekening houd met de <front en rear> aanduiding :bounce: je moet maar eens kijken naar autobanden ,daar zie je duidelijk een V profiel en dat zie je ook bij MTB banden ,bij de een al wat meer dan bij de ander :drunk:
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

om de richting te kiezen bekijk ik het profiel altijd eens goed, beeld mij de rijsituates in en leg het zoals mij het het beste lijkt, tot nu toe klopte het al iedere keer.
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

Amai kan je met die Tioga's wel sturen?
Ik heb deze ook in gebruik gehad,vanachter was er geen probleem maar vanvoor waren ze een ramp kon mijn fiets niet houden in een graspad
heb geexperementeerd met looprichting en luchtdruk maar niets hielp tot ik einde raad de buitenste rij noppen van de voorband heb weggesneden
crazy ivan
Mountainbiker

Post by crazy ivan »

Serge R wrote:Amai kan je met die Tioga's wel sturen?
Ik heb deze ook in gebruik gehad,vanachter was er geen probleem maar vanvoor waren ze een ramp kon mijn fiets niet houden in een graspad
heb geexperementeerd met looprichting en luchtdruk maar niets hielp tot ik einde raad de buitenste rij noppen van de voorband heb weggesneden
En heeft dat geholpen dat wegsnijden?? er bestaan ook echte voor en achterbanden, als je die gaat verwisselen dat komt niet goed, een voorband heeft een duidelijk V profiel, een achterband heeft meer een dwars profiel :bounce:
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

je hebt ook banden die zowel voor als achter kunnen.
crazy ivan
Mountainbiker

Post by crazy ivan »

Van Cot wrote:je hebt ook banden die zowel voor als achter kunnen.
<front rear > :lol: :lol: :wink:
mr merida
Mountainbiker

Post by mr merida »

Ik vind dit hele topic heel interessant en heb gemerkt dat mijn voorband verkeerd ligt blijkbaar (de < staat goed om door de modder te glijden bij het remmen als ik <-- die richting uitrijd).

Het betreft hier mijn voorwiel (dus zonder tandwielen)
kan ik mijn voorwiel gewoon draaien of moet ik de band verleggen?
Van Cot
Mountainbiker

Post by Van Cot »

gewoon draaien, enkel zal je het magneetje van je kilometric aan de andere kant van het wiel moeten hangen, maar dit is vele sneller gedaan dan een band in de andere richting leggen.
Post Reply