Neem maar van mij aan dat als Nicolai en Independent dit toepassen het niet ten koste gaat van stijfheid.
Voor andere merken kan ik dat niet beoordelen...
Rohloff
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- Dickie
- Mountainbiker
Beste keting die ik tot nog toe op de ss heb gehad is de Rohloff SLT99 trail.Faxe wrote:KMC maakt met de X1 al weer een tijdje een ketting die speciaal voor rohloff- en singlespeed fietsen is ontwikkeld. Iemand die iets kan zeggen over de duurzaamheid van deze ketting?
Ben ook wel benieuwd of je de bijgeleverde missing link in de praktijk opnieuw kunt gebruiken. Volgens de KMC site kan dat niet.
Voorlopig niet meer te krijgen omdat het 'grüne monster' bij Rohloff versleten was.
Vanaf eind dit jaar starten ze de productie van de opvolger op met een nieuwe machine.
Zou nog beter moeten worden
- Streets
- Mountainbiker
- Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf
Naar stijheid zou dat niet mogen uitmaken, zo een inbus stevig vastgedraaid, maar wel naar stevigheid, als ge zo nen drop maakt waardoor je frame een stevige klap krijgt, zou je miss. een righty vanachter hebbenDr.Gonzo wrote:Maar is dat voldoende stijf?Streets wrote:knap.dr paaj wrote:Et voila:ici
ook goed idee om je frame te openen, lijkt me vrij solide zo.
Streets
Voel je dat het frame niet uit één stuk bestaat?
Streets
- Wowtre
- Mountainbiker
- Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL
Rohloff heeft 14 versnellingen van klein naar groot zoals een autoMountain JOhler wrote: Je spreekt van hoge en lage versnellingen. Dien ik dit dan zo te verstaan: lage versnelling gebruiken bij vlakke snelheidsrit of snelle afdaling en hoge versnelling gebruiken bij stijle klim?
1ste is de laagste/kleinste => bergop
14de is de hoogste/grootste => "grote molen" werk vlak of bergaf
Nicolai met imbus is stijver dan menig ander frame in welk materiaal dan ook....
Streets wrote:Naar stijheid zou dat niet mogen uitmaken, zo een inbus stevig vastgedraaid, maar wel naar stevigheid, als ge zo nen drop maakt waardoor je frame een stevige klap krijgt, zou je miss. een righty vanachter hebbenDr.Gonzo wrote:Maar is dat voldoende stijf?Streets wrote: knap.
ook goed idee om je frame te openen, lijkt me vrij solide zo.
Streets
Voel je dat het frame niet uit één stuk bestaat?
Streets
- Streets
- Mountainbiker
- Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf
ik heb eens een poging gedaan om de voordelen van den dolf op een rijtje te zetten, iemand aanvullingen?
De 14 voordelen van een Rohloff
14 versnellingen in één
Onderhoudsvriendelijk, zelfs voor dummies, gedaan met het poetswerk
Tandwielslijtage, tandwielen kunnen worden omgedraaid
14 efficiënte versnellingen, geen enkele overlapping
Schakelt sneller ook onder belasting
Gelijkmatige sprongen, elke versnelling is 13,6 procent meer
Één draaishifter voor alle bediening
Weinig tot geen onderhoud, er zijn gevallen gekend van één onderhoud om de 20000km’er
Extreem stabiel wiel, omwille van de kortere spaken, evenwijdig gespaakt
Comfortabel
Ideaal voor tandems
Werkt als een Zwiters uurwerk, hij snort ook bij bepaalde vitessen, wat de nodige auditirve herkenning geeft.
De prijsverhouding, duur in aankoop, goedkoop in gebruik
Betrouwbaar, geen chainsuck meer, modderproef, hoe meer modder hoe betrouwbaarder
iemand aanvullingen?
De 14 voordelen van een Rohloff
14 versnellingen in één
Onderhoudsvriendelijk, zelfs voor dummies, gedaan met het poetswerk
Tandwielslijtage, tandwielen kunnen worden omgedraaid
14 efficiënte versnellingen, geen enkele overlapping
Schakelt sneller ook onder belasting
Gelijkmatige sprongen, elke versnelling is 13,6 procent meer
Één draaishifter voor alle bediening
Weinig tot geen onderhoud, er zijn gevallen gekend van één onderhoud om de 20000km’er
Extreem stabiel wiel, omwille van de kortere spaken, evenwijdig gespaakt
Comfortabel
Ideaal voor tandems
Werkt als een Zwiters uurwerk, hij snort ook bij bepaalde vitessen, wat de nodige auditirve herkenning geeft.
De prijsverhouding, duur in aankoop, goedkoop in gebruik
Betrouwbaar, geen chainsuck meer, modderproef, hoe meer modder hoe betrouwbaarder
iemand aanvullingen?
- Streets
- Mountainbiker
de nul nadelen?
- De prijs is er een van 1000€ in een gespaakt wiel)
- De gripshift is gedateerd
- Het gewicht van het achterwiel.
- Moeilijker voor een bunnyhup te doen
- Visueel anders dan een derailleurfiets
- Gezoem/geratel
- 2 procent rendementsverlies tgo een ideaal derailleursysteem
-
iemand aanvullingen?
- Gezoem/geratel
-
iemand aanvullingen?
- Wowtre
- Mountainbiker
- Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL
allez daar gaan we weerStreets wrote:de nul nadelen?
- Gezoem/geratel
iemand aanvullingen?
voordeel
- nooit problemen met vuil in de kabels, toch niet met mijn specifieke kabel routing en de interne schakelbox
- rohloff of KMC-X1 ketting gaat offroad zeker 5000km
wat betreft de vermeende nadelen
- prijs: klopt maar bon, dat kompenseer je door geen cassettes, kettingen kabels of gebroken derries te moeten vervangen
- gripshit: klopt niet er is een nieuwe die een pak beter is
- gewicht : klopt, maar je vergelijkt met XTR niveau en niet idereen heeft dat, nu ik heb de mijne getuned(shifter, sproket, axle plate) en heb er toch 100g afgekregen maar 't is wachten op de light versie om het verschiil verder weg te werken
- bunnyhup : noproblemo
- Visueel : anders maar smaken verschillen en ik vind een single speed look met dikke naaf mooier
- Gezoem/geratel : en wat gezegd van een criss king naaf?
- 2% rendementsverlies: zal wel kloppen, maar de voordelen op vlak van rijeigenschappen compenseren dat grotendeels
- bereik is één versnelling minder dan een cassette, maar ik heb daar nog niemand horen over klagen, ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik een grote of kleine versnelling tekort kwam
soit, de voordelen zijn vooral technisch, de nadelen eerder niet fuctioneel
om niet in herhaling te moeten vallen heb ik daar een overzichtjevan gemaakt