Ketting invetten,inspuiten of druppelen?
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Wat kost zo'n Barbieri apparaatje ?
IK heb onlangs mijn ketting proberen kuisen met wasbenzine. Is dat een goeie methode ? Wat ik merk is dat niet alle vuil eruit is (hiermee geef ik eigenlijk zelf al het antwoord op mijn vraag...). Ik heb de ketting een nacht in een bakje met wasbenzine laten liggen en de volgende dag ze met een borsteltje afgekuist, maar toch lijkt niet alle vuil eruit te zien. Wat doe ik dan verkeerd ?
Koen
IK heb onlangs mijn ketting proberen kuisen met wasbenzine. Is dat een goeie methode ? Wat ik merk is dat niet alle vuil eruit is (hiermee geef ik eigenlijk zelf al het antwoord op mijn vraag...). Ik heb de ketting een nacht in een bakje met wasbenzine laten liggen en de volgende dag ze met een borsteltje afgekuist, maar toch lijkt niet alle vuil eruit te zien. Wat doe ik dan verkeerd ?
Koen
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Die apparaatjes kosten niet echt veel, ongeveer 10€, maar ze zijn snel voor de vuilhoop.
de borsteltjes zijn na een 20 tal keer redelijk versleten.
bij de meeste modellen vervormt de plastic wat waardoor de borsteltjes niet voldoende op hun plaats blijven zitten.
Als je de ketting niet van de fiets wil nemen is dit wel de beste oplossing.
Der zijn sterkere ontvetters (vb motip) dan wasbenzine die bovendien roest oplossen en volledig verdampen, maar veel duurder zijn.
Ook kruipolie werkt beter dan wasbenzine, maar is ook duurder. Zeker goed naspoelen
Probeer eens de ketting met wat ontvetter in een potje met een deksel te steken, laten trekken en dan eens goed mee schudden, leeggieten, spoelen, en ze zal al een heel stuk properder zijn.
Met warm water met redelijk wat dreft een borsteltje en een vod kan je de ketting ook perfect proper krijgen. ook weer naspoelen.
Je kan natuurlijk ook de ketting ophangen en der met de hogedrukreiniger of de stoomreiniger op los gaan.
de borsteltjes zijn na een 20 tal keer redelijk versleten.
bij de meeste modellen vervormt de plastic wat waardoor de borsteltjes niet voldoende op hun plaats blijven zitten.
Als je de ketting niet van de fiets wil nemen is dit wel de beste oplossing.
Der zijn sterkere ontvetters (vb motip) dan wasbenzine die bovendien roest oplossen en volledig verdampen, maar veel duurder zijn.
Ook kruipolie werkt beter dan wasbenzine, maar is ook duurder. Zeker goed naspoelen
Probeer eens de ketting met wat ontvetter in een potje met een deksel te steken, laten trekken en dan eens goed mee schudden, leeggieten, spoelen, en ze zal al een heel stuk properder zijn.
Met warm water met redelijk wat dreft een borsteltje en een vod kan je de ketting ook perfect proper krijgen. ook weer naspoelen.
Je kan natuurlijk ook de ketting ophangen en der met de hogedrukreiniger of de stoomreiniger op los gaan.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Die borsteltje maken de buitenkant proper, doordat de ketting door de ontvetter word bewogen penetreert de ontvetter sneller.
Maar je brengt (volgens mij) meer vuil in de lagers dan dat je er vuil uithaalt.
De betere ontvetters zullen allemaal aan de dure kant zijn; daarom dat iedereen petroleum ed. gebruikt.
Een goeie en goedkope ontvetter heb ik nog niet gevonden.
Maar je brengt (volgens mij) meer vuil in de lagers dan dat je er vuil uithaalt.
De betere ontvetters zullen allemaal aan de dure kant zijn; daarom dat iedereen petroleum ed. gebruikt.
- crazy ivan
- Mountainbiker
Post by crazy ivan »
Als je een vuile ketting vastpakt dan kraakt ze van het zand dat er in zit en als ze door die borstels is gedraaid is dat gedaan Wat die goedkope ontvetter betreft gewone Dreft werkt uitstekendnothing 's impossible wrote:Die borsteltje maken de buitenkant proper, doordat de ketting door de ontvetter word bewogen penetreert de ontvetter sneller.
- cg
- Mountainbiker
Lampolie blijkt ook behoorlijk te werken. dit lost het vet goed op en is bovendien zelf ook smerend. Wat het barbierie apparaatje betreft is het mij opgevallen dat vooral de ontvetters de plastiek aantasten. Ik gebruik het nu mat dreft verdund met wat warm water en dat werkt uitstekend. Het apparaatje zelf gaat ook heel wat langer mee. Voor het kuisen heb ik een setje borsteltjes gekocht en dan valt dat met die emmer (warm) water met dreft nogal mee. Als ik de fiet onmiddelijk na een tocht, als alles nog vochtig is, kuis dan ben ik daar hooguit 15 min mee bezig. Tel daat nog eens 10 minuten druppen bij, want je wordt daar wel handig in, dan is mijn fiets toch snel well blinkend proper. Ik kuis hem meestal voor ik ga douchen, en smeer hem daarna, zodat hij opgedroogd is voor ik begin te smeren. Ik wissel ook af en toe van ketting. De ketting die eraf gaat krijgt dan een grondige buert in een bokaal.
- jerommeken
- Mountainbiker
Post by jerommeken »
De firma Rohloff raadt ook een afwasmiddel (zoals Dreft) aan om de ketting mee te kuisen. Tussen (), Rohloff is producent van kettingen en ook van de caliber, een meetlat voor het checken van de slijtage van een ketting.Black Bull wrote:Als je een vuile ketting vastpakt dan kraakt ze van het zand dat er in zit en als ze door die borstels is gedraaid is dat gedaan Wat die goedkope ontvetter betreft gewone Dreft werkt uitstekendnothing 's impossible wrote:Die borsteltje maken de buitenkant proper, doordat de ketting door de ontvetter word bewogen penetreert de ontvetter sneller.
Zij raden alle andere specifieke ontvetters gewoon weg af omdat er gegarandeerd ontvetter IN de schakels terechtkomt en er niet meer uit geraakt. En waar er ontvetter is, is er geen smering meer.
En jawel, Dreft is ook ontvetter maar die is niet zo aggressief en vluchtig.
Bio-ontvetter gebruik ik alleen om mijn K7 en kamwielen mee te kuisen.
En nu efkes de vrekkentoer op :
1. om de ketting te kuisen heb ik hier in het vrekkenhoekje een goeie tip gevonden : koop 2 houten handborstelkes (je weet wel om je vuile vingers mee te schrobben) en zet ze met een scharnier aan mekaar. Je kan nu je ketting hiertussen schoonmaken met dreft.
2. Als je de ketting inspuit met teflon-olie, hou dan een plastic bakje onder je ketting. Hierkan je de olie die je verloren spuit opvangen. Je krijgt dus geen olie op je velg of op schijven. Je zal er van verschieten hoeveel olie je verloren spuit.
Voor zo een bakje snij ik de onderkant van een lege jerrykan van 5liter gedemineraliseerd water. De olie die je hierin opvangt kan je recycleren en in een druppelflesje doen. Als ik weet dat het een modderige rit zal worden druppel ik mijn ketting in. Op iedere schakel een drukkel. Daar ben je ne minuut of 2 mee bezig maar je ketting zal niet drooglopen na 50km. Net voor je gaat rijden nog even de ketting droog wrijven.
Minimale kosten voor een maximaal resultaat.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Rohloff raad ontvetter af op hun kettingen, die voor zover ik weet nog steeds gebust zijn. In gebuste kettingen zal de ontvetter idd. blijven hangen.
de S-ram, kmc en shimanokettingen waar iedereen hier mee rondkart hebben geen bus meer (dit maakt de kettingen flexibeler). olie, ontvetter maar ook water en vuil penetreren beter in de ketting.
Dus toch maar beter eens grondig reinigen, zeker als het originele vet uit de ketting begint te verdwijnen en der speling op de lagers begint te komen.
de S-ram, kmc en shimanokettingen waar iedereen hier mee rondkart hebben geen bus meer (dit maakt de kettingen flexibeler). olie, ontvetter maar ook water en vuil penetreren beter in de ketting.
Dus toch maar beter eens grondig reinigen, zeker als het originele vet uit de ketting begint te verdwijnen en der speling op de lagers begint te komen.
Besten, voor het reinigen ga ik tewerk als de meetsten van jullie. Bij het smeren maak ik het verschil,
Ik maak gebruik van ketting vet welke gebruikt word bij behandelingsvoertuigen bvb. vorkliften, deze ketting wordt gesmeerd bij voorkeur met vet daar deze belast worden. Ik ga er dus vanuit dat je ketting ook belast wordt door de aandrijving. Dus gebruik ik vet ipv olie.
Na ieder terreinparcour kuis ik wel de ketting en toebehoren. Rudy VdE.
Ik maak gebruik van ketting vet welke gebruikt word bij behandelingsvoertuigen bvb. vorkliften, deze ketting wordt gesmeerd bij voorkeur met vet daar deze belast worden. Ik ga er dus vanuit dat je ketting ook belast wordt door de aandrijving. Dus gebruik ik vet ipv olie.
Na ieder terreinparcour kuis ik wel de ketting en toebehoren. Rudy VdE.