Ik rij met Cube LTD Pro, ook mannenmodel dus en zelfde geometrie als de comp.
Ik ben 1,68 meter groot en ik rij met een 16" geloof ik? Staat niet op mijn kader, maar dat meen ik me toch te herinneren. Ik ben er vrij zeker van. Het was alleszins afgemeten. Als algemene stelregel bij twijfel tussen 2 maten ook altijd kiezen voor de kleinste zou ik zo zeggen.. of een ander model proberen uiteraard
Mijn fiets is volledig origineel. Niets van aanpassingen.
Ook bij mijn koersfiets rij ik op een volledig mannenmodel inclusief zadel. Eerst had ik een vrouwenzadel, maar ik had daar zoveel pijn op dat ik dat maar gauw gewisseld heb terug naar een mannen zadel.
Moest het nodig zijn kan je bij de fietsenmaker altijd bij een mannenmodel een ander zadel laten opzetten, kortere stuurpen nemen, of het stuur wat afzagen (aanpassen naar schouderbreedte). Al denk ik dat dat eerder aanpassingen zijn naar een iets comfortabelere houding ipv meeste geschikte prestatie houding.
Geef me dan maar de beste prestatiehouding, dat is gewoon in het begin een beetje wennen en hup. In het laatste magazine van de vlaamse wielrijdersbond stond trouwens een artikel over vrouwenzadels waar men er een dergelijke mening op na hield. Een zadel met een gat in werd in tegenstelling tot de ervaring van Isa'tse ten zeerste afgeraden. Maar de gustibus non est disputandum... Ieder moet voor zich uitmaken wat comfortabel is!
met wat rijden jullie? vrouwen of mannen mtb?
Alles wat met dames en mountainbiken te maken heeft hoort hier thuis, ook heren kunnen hier posten, zolang het maar dames én MTB gerelateerd is
Ik rij ook met een mannenmodel, de Cube LTD Team. Ik liet niets aan de fiets veranderen omdat me werd gezegd dat het enkele maanden zou duren totdat je went aan je zadel en manier van rijden. M'n dealer zei dat je namelijk beter aanpassingen doet na meerdere (en langere) fietstochtjes.
Nu heb ik mijn fiets anderhalve maand en ik zit er nooit 100% comfortabel op dus heb ik hem gisteren binnengestoken voor aanpassingen. Mijn stuur wordt ingekort en ik krijg er een regelbare stuurpen op zodat die wat verhoogd kan worden. Bovendien komt er een Selle Italia Diva gel flow zadel op want mijn voorkant deed meerdere dagen pijn na elke fietsbeurt. Voor mij was het zadel vooraan dus veel te spits en dat is iets wat iedereen voor zich dus moet uitmaken, zoals hierboven aangegeven.
Wat plan je aan te kopen?
Nu heb ik mijn fiets anderhalve maand en ik zit er nooit 100% comfortabel op dus heb ik hem gisteren binnengestoken voor aanpassingen. Mijn stuur wordt ingekort en ik krijg er een regelbare stuurpen op zodat die wat verhoogd kan worden. Bovendien komt er een Selle Italia Diva gel flow zadel op want mijn voorkant deed meerdere dagen pijn na elke fietsbeurt. Voor mij was het zadel vooraan dus veel te spits en dat is iets wat iedereen voor zich dus moet uitmaken, zoals hierboven aangegeven.
Wat plan je aan te kopen?
Ik rij al jaren op een Trek Fuel EX9 WSD. Ik kocht de fiets na jaren niet gemountainbiked te hebben. Het betreft een demostratiemodel van de importeur welke ik voor een aardige prijs kon aanschaffen. Handig, want ik wist niet of ik het mtb-en wel weer leuk zou gaan vinden.
Na 100 meter fietsen wist ik zeker dat het zadel vervangen moest worden; dit was zo zacht dat na 100 meter al mijn bilspieren al verkrampt waren in hun poging mij stabiel te laten zitten
Een Selle Italia Lady zadel er op gezet en die is voor mij perfect.
Verder kwam ik er al vrij snel achter dat mijn armen nogal lang zijn in verhouding tot de rest van mijn lichaam. De korte, specifieke damesbouw van de fiets is dus eigenlijk niet geschikt voor mij. Eenvoudig opgelost door een langere stuurpen te monteren.
Wanneer ik ooit een nieuwe mtb aanschaf zal ik niet specifiek een damesmodel kopen. Wel specifiek een lichtere fiets. Tijdens het mountainbiken hier moet ik mijn fiets op een bepaalde route nogal eens over een hekje tillen. Mijn racefiets is overigens wel een herenmodel.
Na 100 meter fietsen wist ik zeker dat het zadel vervangen moest worden; dit was zo zacht dat na 100 meter al mijn bilspieren al verkrampt waren in hun poging mij stabiel te laten zitten
Verder kwam ik er al vrij snel achter dat mijn armen nogal lang zijn in verhouding tot de rest van mijn lichaam. De korte, specifieke damesbouw van de fiets is dus eigenlijk niet geschikt voor mij. Eenvoudig opgelost door een langere stuurpen te monteren.
Wanneer ik ooit een nieuwe mtb aanschaf zal ik niet specifiek een damesmodel kopen. Wel specifiek een lichtere fiets. Tijdens het mountainbiken hier moet ik mijn fiets op een bepaalde route nogal eens over een hekje tillen. Mijn racefiets is overigens wel een herenmodel.
-
puregraphx
- Mountainbiker
Post by puregraphx »
Mijn vriendin zoekt momenteel een instap MTB. Kan iemand mij zeggen waar ze zich kan laten opmeten (regio Lokeren?) Ze is 1m68 dus ik vermoed een 16" in mannenmodel of 17" Cube WSL?
Als jullie specifieke dames MTB te koop hebben, hoor ik het graag.
Hoi, ik ben 1m69 en heb een Cube mannenmodel 16 inch, maar beste is natuurlijk altijd laten opmeten, want been- en armlengte maken natuurlijk ook uit.puregraphx wrote:Mijn vriendin zoekt momenteel een instap MTB. Kan iemand mij zeggen waar ze zich kan laten opmeten (regio Lokeren?) Ze is 1m68 dus ik vermoed een 16" in mannenmodel of 17" Cube WSL?
-
schnellegazelle
- Mountainbiker
Post by schnellegazelle »
Hallo,
Ik fiets ook op een herenmodel en heb nergens last van. Ik denk dat het niet belangrijk is of je als vrouw een dames- of herenmodel hebt als de fiets maar de juiste maat heeft en goed afgesteld is (juiste stuurbreedte, zadel etc.).
Hier heb ik een artikeltje gevonden over een test van een damesmountainbike: http://www.shesports.nl/artikel/578/tes ... 5-wsd.html
Ik fiets ook op een herenmodel en heb nergens last van. Ik denk dat het niet belangrijk is of je als vrouw een dames- of herenmodel hebt als de fiets maar de juiste maat heeft en goed afgesteld is (juiste stuurbreedte, zadel etc.).
Hier heb ik een artikeltje gevonden over een test van een damesmountainbike: http://www.shesports.nl/artikel/578/tes ... 5-wsd.html