spaanse pyreneeën

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
montenbaiker
Mountainbiker

Post by montenbaiker »

Juni, dat zal ideaal zijn. Kijk eens in Wikiloc, daar vind je tracks van de streek en kan je deze bekijken op topokaarten, misschien kan je ze wat overtekenen op stafkaarten als voorbereiding.
Zoek anders ook eens op "pedal de foc". Is een uitgepijlde toer van +-220 km die je in 2, 3 , 4 of 5 dagen kan doen en telkens slapen in hostallen.
hansadriaens
Mountainbiker

Post by hansadriaens »

weet dat de kaders niet supergoed zijn maar ik ben zeker niemand die althans voorlopig niet zo een kaderke zal stukrijden. men benen zullen eerst breken :p

alvast bedankt voor de info en ga zeker de sites checken met routes
MNG
Mountainbiker

Post by MNG »

Euh, dat van de frames was een grapje natuurlijk...
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

Arcusa... véél te doen daar :wink:. Maar wel ok als uitvalsbasis voor bike tochten. Begin met naar de Intersport in Ainsa te gaan en daar het plan van de bepijlde routes van de streek te vragen.

Hier is het overzicht:
http://www.bttpirineos.com/pdf/plano_centro_BTT_V-1.pdf

Naar Angel of Oriol vragen voor een woordje uitleg als je dat nodig hebt. Beiden bike freaks (en Angel is de patron).

Zo goed als alle bepijlde routes zijn rond Ainsa, met Arcusa als één van de uithoeken. Hou er rekening mee dat hun zwarte routes voor 99,9 % van ons Belgen totaal gekkenwerk is. De gasten die de routes uitgestippeld en bepijld hebben rijden met geen hardtails. Die rijden ook niet met fullies met 12 cm veerweg... die rijden met halve en hele freeride bikes én kunnen daarmee lezen en schrijven.

Oostelijk van Arcusa kan je in het natuurpark van de sierra de Guara bangelijke tochten maken. Niet bepijld. Een paar dingen waar je voor moet oppassen daar:

- geen enkele Spaanse stafkaart is 100% betrouwbaar, je moet goed kaart kunnen lezen én best wat "berggevoel" hebben.

- tussen Las Bellostas (oostelijk), Bara (westelijk), Alquezar/Rodellar (zuidelijk) en een heel stuk naar het noorden woont geen kat - allemaal verlaten dorpjes en geen water. Ook geen gsm ontvangst in die zone. De grote kloven kan je niet doorsteken, zo goed als alle oude paden zijn overwoekerd. Uitzondering is de Vero, maar daar ga je best wandelen of canyonen (met een gids en/of goed wetend waar je mee bezig bent en met de juiste uitrusting).

- Als je geluk hebt zijn er vlakbij Otin wel een paar bronnetjes die nog na eind mei "geven" in een goed jaar, maar je moet ze bijna weten zijn want niet evident naast de kerk(ruïne) ofzo. Tip: zoek waar er populieren staan.

- niet vertrekken als er onweer dreigt, als dat losbarst verandert de toplaag van de pistes aldaar in een kleverige klei waarin je je bike zelfs niet kan voortduwen. Dan wordt het dragen (op plateauzolen, met 15 kg modder aan elke schoen :-D).

- als je een doorsteek plant van Arcusa naar Bara of Nocito, hou er dan rekening mee dat dat voor de "assistentie" enkele uren rondrijden met de wagen is om je op te pikken. Je kan en mag niet met de wagen dwars door het natuurpark. Als je daar iets voor hebt of verloren rijdt moet je er zelf terug uit raken (geen gsm ontvangst, remember).

Ik heb geen idee wanneer je wil gaan. Moest dat eind mei zijn: http://www.bttpirineos.com/

Wij gaan naar dat treffen met onze Sandman bikes, promostand, testbikes... en voor ons een prettig weerzien, back to the roots (we hebben twee jaar vlakbij Arcusa gewoond, en 12 jaar ten noorden van Ainsa).

Moest het in september zijn en je kan je reisgezellen overtuigen: http://www.mtb.be/Peaks_%26_Trails.html
Een week over de knapste (niet bepijlde) nog-net-doenbare-paadjes van de streek. En de enige van onze reizen waar we een stevige fully écht aanraden
:-D
Lodebrouwers
Mountainbiker

Spaanse Pyreneeën

Post by Lodebrouwers »

Dag Hans,

Op volgende site kan je reeds enkele tochten vinden www.gpspirineo.com.
Zelf zullen we met een 5 tal fietsers toekomen in Ainsa op dd 08/06/2011, dit voor een 6 tal dagen.
Het betreft hier een schitterend gebied om te fietsen.
Enkele mooie tochten zijn van Ainsa naar Griebal , in Griebal de Gr route blijven volgen.
Door de kloof van Anisclo richting Vio, dit is verharde weg , als je boven op de top van de berg bent , rechts afdraaien , off road richting Yeba.
Na Yeba rechts aanhouden.Dan kom je uit op de weg naar Boltana.
De beklimming van de Collado , San victorian zijn eveneens mooie tochten.
let wel, een kaart van de streek is een noodzaak. Je kan hier verkeerd rijden en uren dwalen zonder enig gsm bereik;
Neem ook altijd een regenjas mee, het weer kan snel omslaan en boven op een berg kan het koud zijn ondanks een temp van 26 ° in het dal.
hansadriaens
Mountainbiker

Post by hansadriaens »

bedankt voor de tips en zeker die an de regenjas want daar had ik zeker niet aan gedact of willen aan denken :p
ik hoop op geen regen!! :)

gr
MNG
Mountainbiker

Post by MNG »

Euh, wij zijn allerminst rambo's, maar we hebben wel een rugzak met verschillende lagen kleding, tools , voedsel en EHBO (inclusief reflectiedeken etc..).
Het gaat zelden fout natuurlijk, maar onderschat niet hoe dingen kunnen tegenslaan. Eén snel onweer met wat hagel etc op hoogte en different world out there.
Kaart vs GPS..na een whiteout eens de voze serie navigatieblunders kunnen reconstrueren die ik met papier/kompas maakte...rap een toestel in huis gehaald.
Tracks: die jongens hebben idd wat andere normen soms :)
Sierra: idd afgelegen gebieden, water is niet evident, sommige 'paden' moet je zelf banen en idd het regent er erg weinig maar als ie komt is het red cake time.
Lodebrouwers
Mountainbiker

Post by Lodebrouwers »

Voor Poco Loco
Van enkele fietsvrienden( Michel en Jean ) die met jullie reeds Coast tot Coast hebben gereden heb ik gehoord dat er telkens een rit in een soort woestijn is voorzien
Ligt dit gebied ver van Ainsa, heb je daar eventueel een gps route van ?

Voor Hans, een mooie tocht is van arcusa naar ainsa, de brug niet oversteken maar langs de Cinca naar Boltanta fietsen. Bij de eerste huizen in Boltana links houden en dan off road richting Puerto de Serrablo,
als je hier boven bent naar links richting los ballastos , vervolgens naar Paules de Sarsa en dan ben je zo in Arcusa.
Van het gedeelte tot aan de Puerto de Serrablo heb ik nog een GPS track denk ik. WIj zijn aan de Serrablo rechts gegaan om zo terug te keren naar Boltana
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

Lodebrouwers wrote:Voor Poco Loco
Van enkele fietsvrienden( Michel en Jean ) die met jullie reeds Coast tot Coast hebben gereden heb ik gehoord dat er telkens een rit in een soort woestijn is voorzien
Ligt dit gebied ver van Ainsa, heb je daar eventueel een gps route van ?
Da's toch wel een dikke 3 uur rijden van Ainsa via de snelste route met de wagen... (3 en 1/2 etappes van de Coast to Coast :-D). Niet echt combineerbaar voor een dagje uit als je in de regio van Ainsa zit. Allez, dat gaat wel, maar 't is dus naar Belgische normen wel een heel eind - naar Spaanse normen is het vlakbij.

Al onze tochten zijn op eigen tempo met behulp van GPS, maar ik hoop dat je verstaat dat ik die tracks - waar we héél veel werk met bloed, zweet en soms net geen tranen aan gehad hebben - niet zomaar verspreid. Daarvoor moet je met ons mee. Je zou er trouwens niet veel aan hebben: onze etappes daar zijn ofwel van punt a naar punt b, ofwel lusvormig met obligate bevoorrading onderweg. Je rijdt daar een hele dag 100% offroad, er is geen bewoning en nergens een bron: de tochten die wij daar uitgestippeld hebben kan je dus niet doen zonder een bevoorrading met een 4x4 ergens onderweg (en zelfs dan is het nog "nipt" qua water voor sommigen).
Dat is direct ook de grootste meerwaarde van mee te gaan met een organisatie als de onze: je kan dingen doen die je alleen niet of heel moeilijk zou kunnen.
't Heeft voor geen zin om bijvoorbeeld een weekje de bepijlde en klassieke lussen vanuit Ainsa te organiseren, ga langs de Intersport in Ainsa en je kan dat zelf.
De trails van de Peaks & Trails die we in de streek van Ainsa doen zijn op één rit na allemaal doorgaande routes, met bijhorende logistiek et heel de tralala. Als ik tegen Angel van de Intersport vertel wat we allemaal op één dag gedaan krijgen van trails trekt die altijd grote ogen :-D.

't Is hoe dan ook een prachtige streek hé, welke tochten je daar ook doet. En moest je in het dorpje Tella verzeild geraken: geniet van het uitzicht en kijk eens of we niet aan onze bouw bezig zijn (voorlaatste huis van het dorp, voor het moment alleen nog de funderingen) :-D. En dan de "Tella Express" naar beneden !
Lodebrouwers
Mountainbiker

Spaanse Pyreneeën

Post by Lodebrouwers »

Drie en half uur rijden is inderdaad te ver.
We verblijven nmll gedurende 6 dagen in hotel Turmo te Labuerba ,van waaruit we onze ritten plannen; Anisclo,Collado, Griebal,Iban de Plan puerto de sorarable en vanuit de buurt van Broto naar de kloof van de Monte perdido.
We komen hier al 15 jaar gedurende de zomer, dan wel op camping Pena Montenesa .
Tella behoort regelmatig tot één van onze ritten, dus dit jaar, ofwel nu in juni en anders in juli zal ik er eens gaan zien naar je bouwwerf.
Zelfs na 15 jaar fietsen in deze streek hebben we nog niet alles gehad en
rijden we nog wel eens verloren , ondanks de Gps en een bijzonder goede gids( Michel B uit Dilbeek) , de goede raad van Angel ( fietsenmaker Intersport ) en het gebruik van de boeken van deze laatste.
In juni gaan we met vrienden, dan zonder de vrouwen, enkele tochten rijden van hetgeen we in de zomervakantie ontdekken.
ik zou wel graag weten wat de Tella Express is. Tella off road hebben we nog nooit gedaan.
ik weet wel dat je zou moeten kunnen doorsteken van Tella naar de wandeling( voor Angel een fietstocht) die vertrekt in Bielsa en zo langs het aangelegd kanaal loopt. Dit hebben we echter nog niet gedaan daar het ons technisch overstijgt en dan bijzonder gevaarlijk is.
Post Reply