niner SIR 9

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Timba
Mountainbiker

niner SIR 9

Post by Timba »

Hallo,

net een SIR 9 besteld. Heb momenteel een on one scandal.
kwa geometrie is er bijna geen verschil en deze bevalt me uitstekend.
heb voor de SIR gekozen omdat ik vaak singlespeed rij.
toch ga ik hem op de eerste plaats gebruiken als geared bike (denk ik).

ik ga de fiets gebruiken met de carbonvork van niner en lichte ZTR-wielen, maar de fiets zal uiteindelijk een halve kg meer wegen dan de scandal.
ben ervan overtuigd dat het gewicht niet zal opwegen tov het extra rijplezier dat ik zal ondervinden.
heb ook een singular swift singlespeed en vind staal toch iets magisch hebben als framemateriaal.

Graag had ik dus geweten wat jullie bevindingen zijn over de SIR 9.
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

Ik ben net van de scandium AIR9 overgeschakeld op een MCR....
Die 500gram voel je enkel bij het bunny uppen, klimmen is soepler, comfort is iets groter, maar met een vaste vork in remputten blijft pijnlijk.
Liwoen
Mountainbiker

Post by Liwoen »

perro, kan je eens in grote lijnen het verschil tussen de verschillende niner kaders uit de doeken doen?
Den ONE 9 en den AIR 9 zijn dezelfde behalve de SS mogelijkheid.
maar wat is het verschil in rijeigenschappen tss de air , mcr, sir en emd?
de air is scandium, de emd in alu en die twee andere in staal, da weet ik wel...
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

Liwoen wrote:perro, kan je eens in grote lijnen het verschil tussen de verschillende niner kaders uit de doeken doen?
de air is scandium, de emd in alu en die twee andere in staal, da weet ik wel...
allemaal dezelfde bucht
foontrader
Mountainbiker

Post by foontrader »

" Ik ben net van de scandium AIR9 overgeschakeld op een MCR....
Die 500gram voel je enkel bij het bunny uppen, klimmen is soepler, comfort is iets groter, maar met een vaste vork in remputten blijft pijnlijk."

Ik ben feitelijk ook wel benieuwd naar de vergelijking. Ik heb al wel een beetje gelezen in je "show your" thread maar misschien na enkele ritten heb je een beter/ander idee. Hoe gedraagt die zich tov een tita frame?
El Perro Diablo
Mountainbiker

Ik heb géén "in the field" ervaring met de carbon, in die zin, dat ik heb die nog niet tot moes heb mogen rijden op een wedstrijd...buiten dat die verantwoord licht is(1300 gram) en best mooi, zeker met een vaste vork, kan ik er echt nix zinnig over zeggen.

De Air9 scandium is een beetje de Golf GTI mk I, betaalbaar en gemaakt om te koersen, maar ook goed inzetbaar om een TT'ke te rijden. De buizen zijn door Easton speciaal voor Niner gemaakt, dus in combi met de puike en veel gecopieerde maar nooit geevenaarde Ninergeometrie is dat een kanon...
In theorie zouden de scandium buizen iets beter schokdempend moeten zijn dan de alu van een EMD...ik ga dat niet tegenspreken, maar mijn kont voelt dat niet.

EMD is standaard alu buis, is nix mis mee, maar 't is gewoon minder exotisch dan custom Eastonbuis van de AIR.
Rijden doet dat voor mij zo goed als't zelfde ondanks kleine nuanceverschillen in de geometrie, de EMD is iets minder nerveus.
Op heel snelle afdalingen met veel wortels en remputten is deze door de langere wielbasis wat stabieler en schept wat meer vertrouwen.

De Stalen MCR en SIR zijn eigenlijk de meest miskende kaders, maar eigenlijk heeft Niner daar de meeste aandacht ingestoken (niet in tijd want da's in de carbonnen), elke buis voor elke maat, heeft andere wanddiktes en diameters, zodat het geschat gewicht van elke potentiele berijden netjes getuned zou zijn voor elke framemaat.
Deze hebben de meest toerischtische geo....maar, zwier uw been over mijn machine en ge zult zien dat met een negatieve lange stuurpen, en een stuur met negatieve drop, zo'n stadsfiets ook neidig aanvoelt.
Je voelt op't achterwiel wel degenlijk dat het frame meer "geeft", klimt ook soepler dan een stijf frame, maar dat opent nu wss weer een discutie van 38 blz omdat sommigen (bijna alleman) vindt dat ge een superstijf frame moet hebben om te klimmen) )
Met een vaste vork vooraan, voel je geen verschil met ne stalen of ne alu, dat is en blijft hard. Vooral tijdens het remmen in remputten voel je dat= dat doet pijn.
Edlisjas
Mountainbiker

Post by Edlisjas »

Headshot wrote:
Liwoen wrote:perro, kan je eens in grote lijnen het verschil tussen de verschillende niner kaders uit de doeken doen?
allemaal dezelfde bucht
Op welke heb je al allemaal gereden om zo'n deskundige mening te kunnen geven?
El Perro Diablo
Mountainbiker

Edlisjas wrote:
Headshot wrote:
allemaal dezelfde bucht
Op welke heb je al allemaal gereden om zo'n deskundige mening te kunnen geven?
Heeft enkel op zijn moeder/zuster gereden....
foontrader
Mountainbiker

Post by foontrader »

ik reed dus vroeger altijd op een Tita Merlin 26'.

Mijn eerste ervaring met 29er is een alu Specialized SJ en dat heeft me overtuigd om een hele mooie 29er ineen te (laten) steken.

ik heb daarom volgende modellen op mijn lijstje staan:

- Niner SIR9 of MCR
- Indy Fab Steel Deluxe 29er
- Lynskey Pro 29
- Moots Mooto-X 29er
- Indy Fab Ti Deluxe 29er

daarom was ik wel benieuwd naar je ervaring met de stalen niner, zelf zou ik er wel een vering vooraan in willen steken (fox).
El Perro Diablo
Mountainbiker

foontrader wrote:ik reed dus vroeger altijd op een Tita Merlin 26'.

Mijn eerste ervaring met 29er is een alu Specialized SJ en dat heeft me overtuigd om een hele mooie 29er ineen te (laten) steken.

ik heb daarom volgende modellen op mijn lijstje staan:

- Niner SIR9 of MCR
- Indy Fab Steel Deluxe 29er
- Lynskey Pro 29
- Moots Mooto-X 29er
- Indy Fab Ti Deluxe 29er

daarom was ik wel benieuwd naar je ervaring met de stalen niner, zelf zou ik er wel een vering vooraan in willen steken (fox).
Indien rigid zou ik voor een stalen IF gaan, als je met zo'n zware pompfork gaat rijden, dan een lichter frame....

(meer comfort op mijn MCR dan op mijn Seven Sola 26" met sid xc)
Locked