Lawaai bij XT '04 bracket
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- P°
- Mountainbiker
- Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic
DRINGEND HULP GEVRAAGD!! 'Krak' bij trapas Shimano XT'04
Nu heb ik al een aantal keren bij het biken in mijn trapas een ferme krak gehoord en gevoeld.Het is alsof de trapas eerst blokkeert en dat je door het trappen dat ding forceert en daar dus die krak uit voorkomt.Daarbij komt nog dat door die hollowtech je niet bijster veel zelf kan doen.Mijn beschrijving is niet echt top
maar ik denk dat ik vroeg of laat serieuze brokken daarmee ga hebben...dus advies is welkom !
Last edited by P° on Fri 01 Oct 2004 13:05, edited 2 times in total.
- P°
- Mountainbiker
- Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic
Nee,tzijn de kettingbladen niet,tis echt de bracket die doorslaat en bij het trappen hoor en voel ik iets kraken...misschien iets voor de X-files dan ?JanMan wrote:Is het gekraak te horen op alle kettingbladen vanvoor. Mss staat er een van u platen niet vast genoeg of moet ge er is wa vet tussendoen....
IK denk dat dit kraken afkomstig is van een spanning in de kogellager. De bils zitten normaal verdeelt rond de as maar soms zullen ze zich niet evenredig verdelen waardoor er spanning in de kogellager ontstaat. Dit kan alleen gebeuren als de trapas niet beweegt en meestal wanneer je met je gewicht op beide pedalen staat. Als je terug trapt dan verzetten de bils zich en is ook eeneens de spanning weg. Dit zorgt dan voor één luide krak. Het ergste dat er kan gebeuren is een billetje dat dan in twee breekt. Dan zal je uw trapas horen kraken gelijk nen kofiemolen en er zal wat speling op de trapas zitten. Dan is het hoog tijd om de kogellagers te vervangen. Maar je kan deze ook preventief vervangen. Maar dan is het nog niet zeker dat je er van afbent. Ikzelf hoor soms een krak als ik terug begin te trappen maar bij mij is het de kogellager van het vrijwiel.
- P°
- Mountainbiker
Thanx John,dus het komt er feitelijk op neer dat ik ermee moet leren leven ?John wrote:IK denk dat dit kraken afkomstig is van een spanning in de kogellager. De bils zitten normaal verdeelt rond de as maar soms zullen ze zich niet evenredig verdelen waardoor er spanning in de kogellager ontstaat. Dit kan alleen gebeuren als de trapas niet beweegt en meestal wanneer je met je gewicht op beide pedalen staat. Als je terug trapt dan verzetten de bils zich en is ook eeneens de spanning weg. Dit zorgt dan voor één luide krak. Het ergste dat er kan gebeuren is een billetje dat dan in twee breekt. Dan zal je uw trapas horen kraken gelijk nen kofiemolen en er zal wat speling op de trapas zitten. Dan is het hoog tijd om de kogellagers te vervangen. Maar je kan deze ook preventief vervangen. Maar dan is het nog niet zeker dat je er van afbent. Ikzelf hoor soms een krak als ik terug begin te trappen maar bij mij is het de kogellager van het vrijwiel.