Hoogtemeter

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Heb eens op de stafkaart gekeken, en het hangt ervan af waar in kiewit.
De 35, de 40 en de 45 meter hoogtelijn gaan door kiewit :wink:
Jan B.
Mountainbiker

Post by Jan B. »

nothing 's impossible wrote:Heb eens op de stafkaart gekeken, en het hangt ervan af waar in kiewit.
De 35, de 40 en de 45 meter hoogtelijn gaan door kiewit :wink:

Hartelijk dank voor de info, NsI.

Kan je mij eens zeggen hoeveel de hoogte bedraagt voor het punt in kiewit waar de spoorlijn Genk-Hasselt, op het grondgebied van Kuringen komt? Daar woon ik nl. ongeveer. (Ik vermoed dat spoorlijnen en deelgemeenten op je kaart aangegeven staan.)

Ik laat u een halve kriekentaart geworden, rond deze tijd bij u aan huis bezorgd met taxipost. De andere helft volgt ;).
nothing 's impossible
Mountainbiker

Maak er dan maar 35 m van.

De taart mag ook per e-mail komen hoor :lol:
SOM epic ghost
Mountainbiker
Location: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon

Post by SOM epic ghost »

met een gps kun je meestal ook de hoogte bepalen.
deze berekend namelijk de afstand tussen de verschillende punten en ook hoogte.
gps'en zijn er genoeg.
Er is wel iemand in uw buurt die dat kan bekijken.
op die manier weet je ook de juiste hoogte achteraan in uw tuin, en in uw slaapkamer !!!!
Jan B.
Mountainbiker

Post by Jan B. »

krisdn wrote:met een gps kun je meestal ook de hoogte bepalen.
deze berekend namelijk de afstand tussen de verschillende punten en ook hoogte.
gps'en zijn er genoeg.
Er is wel iemand in uw buurt die dat kan bekijken.
op die manier weet je ook de juiste hoogte achteraan in uw tuin, en in uw slaapkamer !!!!
Klopt krisdn,

op een klein probleempje: ik heb geen GPS-ontvanger. Wel al over nagedacht om er een te kopen, maar op advies van ElStinho (GSM-verkoper/technologiekenner/ex-klasgenoot/trainingsmakker/vriend) wacht ik daar best nog wat mee.

Waarom? Omdat de GPS-technologie voor MTB-ers niet zo veel voordelen biedt als voor wegrenners. Er staat mss wel aangeduidt dat er een bos is op je pad, maar niet dat je er door kan rijden! Het kan afgesloten zijn, je hebt geen toelating, ... En dergelijke meer.

Gegroet,
Jan B.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Uw gps moet ook gecalibreerd worden, dus veel nut gaat er niet uithalen hé :-? .

En er zijn nu stafkaarten (mapsource topo) die in het GPS-geheugen kunnen, dat is dus best nuttig.

Ge kunt ook routes plannen op de digitale stafkaarten van het NGI, die kunt ge dan inladen in elke gps.
Ofwel kunt ge op track's rijden.

Net voor mtb'ers is de gps een voordeel, der staan namelijk geen wegwijzers in het bos :wink:
SOM epic ghost
Mountainbiker

Post by SOM epic ghost »

ik heb mijnen gps nog nie moeten calibreren .
Er bestaan gps mousen via een usb aansluiting.
Met een portabel en bv mappoint zie je perfect de hoogte.
(ik gebruik mijn gps voor te fietsen ook via de seriele aansluiting op mijnen portabel)
En inderdaad een gps voor mountainbiker lijkt misschien luxueus en overbodig, maar ik ben toch al blij geweest dat ik hem in het buitenland bij had.

ga daar altijd fietsen lukraak, bos in bos uit, padje over en je staat soms versteld waar je allemaal terechtkomt.
ik ben dan blij dat ik weet of ik naar links of rechts moet om terug naar mijn vetrekplaats te komen.
voor TT en rondjes in je eigen omgeving is dit eerder een last dan een voordeel.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Chris, welke GPS gebruikt ge?
Wat bedoel je met portabel? fietst ge rond met een computer of laad je de route in via je laptop???

En wat bedoelt ge met "gps mousen"??
En, als je een hoogtemeter in je gps hebt is het beter om de gps te calibreren, dat is nauwkeuriger dan de gps signalen te gebruiken.
Map point is een goed programma om je te helpen bij het calibreren.
qwan
Mountainbiker

Post by qwan »

nothing 's impossible wrote:En, als je een hoogtemeter in je gps hebt is het beter om de gps te calibreren, dat is nauwkeuriger dan de gps signalen te gebruiken.
Ik laat mijn eTrex Vista gewoon in 'autocalibrate' mode staan: de gps gebruikt de luchtdruk om de hoogte te bepalen, maar zal zichzelf af en toe (als er voldoende satelieten gevonden worden om nauwkeurig genoeg te zijn) hercalibreren.

Tot zover de theorie. Praktisch betekent dit dat ik op een 5-tal ritten in de Vogezen geen afwijkingen van meer dan 10 meter opgemerkt heb tov. de bordjes op de weg. Mijn HAC4 daarintegen calibreerde ik bij het begin van de rit en die kon naar de avond toe 20 tot 50 meter verschil geven.
SOM epic ghost
Mountainbiker

Post by SOM epic ghost »

Ikzelf heb een magellan sportrak map.
Indien je voldoende satellieten hebt, kan je in 3d mode werken en wordt ook je hoogtepositie bepaald.

een gps mouse is een extern toestelletje dat eruitziet als een muis, wordt dikwijls gebruikt samen met PDA of PC/laptop.
een leuke shop is www.pdashop.nl en dan kijk je maar eens onder de gps-systemen.
Post Reply