Probleem met mijn EMD frame ...

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Locked
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

K2-er wrote:Volgens mij ligt dat aan die grote wielen, veel te veel koppel op die bladen.
Gij durft zomaar een nadeel van een 29'er omschrijven... gewaagd! :lol:
prideandglory1891
Mountainbiker

Post by prideandglory1891 »

julie wrote:
parcival wrote:
julie wrote:conclusie: veel chainsuck problemen met bladen middleburn en TA!
Zou het feit dat we allemaal (denk ik toch??) met nen "homemade" dubbel rijden er ook iets mee te maken kunnen hebben?

Ik zou niet weten wat daar het probleem met zou kunnen zijn, maar je weet maar nooit....
Ik heb me dat ook afgevraagd dus....
ik heb totaal geen problemen met schakelen met mijn sram xx 26-39, dat gaat zo makkelijk.
Iemand hier zegt dat hij nooit chainsuck heeft van 36 naar 24, ik ga van 36 naar 22, is een grotere sprong, maar dat moet in principe toch geen probleem zijn?
De voorderailleur, dat lijkt mij niet, het is echt zo dat die ketting blijft "plakken" aan dat middleburn voorblad.
Vooraan rij ik 22-32 met een home made slx dubbel crank en zelfs toen met TA bladen cs volle bak. Nu met deore's iets minder maar héél af en toe ook nog es. Al zijn die bladen nu 1500km oud
Zotte Marre
Mountainbiker
Location: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)

Post by Zotte Marre »

RigolleM wrote:
K2-er wrote:Volgens mij ligt dat aan die grote wielen, veel te veel koppel op die bladen.
Gij durft zomaar een nadeel van een 29'er omschrijven... gewaagd! :lol:
Dat koppel ligt niet aan de wielen, hé, dat ligt aan de benen ... :lol:

BTW: hoe ver staan die voorderries van het grote blad? Als die te hoog staan, is de duw die de ketting krijgt naar binnen misschien niet groot genoeg?

PS: Ik zet nooit kracht tijdens het terugschakelen vooraan, is ondertussen een reflex ten tijde van een alu LX middenblad ! :wink:
dr paaj
Pro

Post by dr paaj »

El perro heeft eindelijk een punt...

Je koopt toch geen motorzaag om de aardappels te schillen?

Middleburn heeft dikkere bladen en harder alu dan de rest, RaceFace heeft soortgelijke kwaliteit.

Voordeel hiervan duurzaamheid, maar de ketting moet inlopen op de tandwielen.

De tandwielen zijn ontworpen in 1996 en tot op heden om 10 of 12 tanden verschil op te vangen, zowel voor 9 als voor 10 speed.

Ga je groter en met een slechte voorderailleur of verkeerd gemonteerd crankstel dan heb je meteen last van chainsuck en zeker als je tijdens het schakelen blijft stoempen.

Chainsuck bij 12 of 14 tanden is volkomen logisch, want Middleburn heeft zijn bladen hier niet op ontworpen/aangepast. Uit betrouwbare bronnen zijn ze hier wel mee bezig.

Shimano en Sram wel, kijk maar hoe flinterdun ze zijn, alleen maar om de dubbel crank schakelen mogelijk te maken. Shimano en Sram zijn ook pas sinds kort de echte dubbel tandwiel combos aan het gebruiken, waarom???? Chainsuck.

Veel mensen laten hun voorderailleur zakken bij dubbel gebruik, maar dat is juist niet de bedoeling, de kooi van de derailleurs is op triple ontworpen(tenzij je een dubbel vder hebt), maar dan wordt deze ook te laag gemonteerd.

Bij dubbel moet de voorderailleur een hardere klap tegen de ketting geven om van het grootste blad te halen, trek maar eens aan de veer van een XTR of XO dubbel derailleur en daarna aan een tripple, bij de eerste wil je niet met je vingers tussen blijven zitten.

Dubbel rijden doe ik al jaren, ook met Middleburn bladen/cranks, maar 22-34 gaat perfect in alle omstandigheden, 22-36 heeft meer moeite, maar ik stoemp niet tijdens het schakelen.
Ik heb alleen op XT bladen last gehad van chainsuck daarna nooit weer, omdat het blad echt versleten was in slecht weer. Daarna genoeg in slecht weer gereden en ook met oud spul geen chainsuck.

Conclusie:
- Middleburn tripple is zo gek nog niet: 29" (20-30-40 of 20-32) 26" (22-32-42/44 en 22-34/22-34)
- Stoempen doe je maar op de racert
- wil je duurzaamheid? ja dan heb je met Middleburn een goede keuze gemaakt, niet dan zijn er nog tig andere tandwielen.
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

julie wrote:
parcival wrote:
julie wrote:conclusie: veel chainsuck problemen met bladen middleburn en TA!
Zou het feit dat we allemaal (denk ik toch??) met nen "homemade" dubbel rijden er ook iets mee te maken kunnen hebben?

Ik zou niet weten wat daar het probleem met zou kunnen zijn, maar je weet maar nooit....
Ik heb me dat ook afgevraagd dus....
ik heb totaal geen problemen met schakelen met mijn sram xx 26-39, dat gaat zo makkelijk.
Iemand hier zegt dat hij nooit chainsuck heeft van 36 naar 24, ik ga van 36 naar 22, is een grotere sprong, maar dat moet in principe toch geen probleem zijn?
De voorderailleur, dat lijkt mij niet, het is echt zo dat die ketting blijft "plakken" aan dat middleburn voorblad.

Denk dat ge mijne bovenstaande uitleg nog is goed moet lezen.

Op mijne Seven: homemade 26/36= op xt crank= gene zuig.
Niner: homemade 22/32= wel zuig....

Hoe kleiner de tandwielen, hoe meer kans op chainsuck....

Heeft nix te maken met homemade, want in wezen heb je ne tripple zonder groot blad....die ketting weet dat echt niet hoor, als ze van de middelste(groot) naar de granny gaat, dat er gene 42 ophangt maar een handvol rondellen....

Probeer met ne koersvelo maar eens chainsuck te provoceren....
Nrico
Mountainbiker
Location: Ninerrrrrr A9C/FRM 10HP-WorldCup / FRM Brama / Canyon Ultimate CF / zwarte bommafiets

Re: CS

Post by Nrico »

Nrico wrote:Mijn set-up op de Niner Air9Carbon:

Vooraan: TA 36 / 24
Achteraan: SRAM cassette aangevuld met een 'losse' 36 van FRM
Ketting: KMC 9SL

NOOIT enig last van 'gezuig' gehad.
Trouwens, met 'n 'homemade' ombouw van 3 naar 2 blad.
FRM crancks, bestaande cranckboutjes behouden en opvulringetje ertussen.
Voorderrie XTR, achterderrie SRAM XO (9).
Wél even deftig laten afstellen door Walter van Bikepoint.
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

rij nu al twee jaar met die middleburn crank in combinatie 20/30/42 9-speed
na elke paar honderd km wissel ik van ketting (werk met 2 kettingen)
tot heden nog geen enkele keer chainsuck gehad...
wat mij betreft in mijn combinatie: Prima Spul =D>
need for speed
Mountainbiker

hy

Post by need for speed »

yip benny
gewoon tijdig uw ketting vervangen
verander mijn ketting wanneer het een halve link langer is als mijn test ketting een het merk maakt nie uit rij op sram kmc xt
wakke.
Mountainbiker

Post by wakke. »

Het Klopt wat el perro zegt ivm de kleine plateaus vooraan hoe meer kan op chainsuck. Ikzelf rij met een omgebouwd XT crank met TA chinook in 24/36 met een 10spd 12-36 XO groep.ik heb het ook geprobeerd met een 22 maar dat liep echt niet goed.ik heb het ook geprobeerd met BBB bladen en in 24/38 liep het ook ok maar dan weer niet met 22/36.

ivm het frame zou ik mij niet teveel zorgen maken als je er nu een bescherming hebt opgeplaatst. het frame is daar iets dikker omdat het veel torsie moet verwerken met die verbuiging van de buis.
fillebiker
Mountainbiker

Post by fillebiker »

zouden q-rings chainsuck tegen gaan vanwege hun elliptisch vorm?
Locked