No Tubes Informatie en ervaringen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

madskatingcow wrote:Dit zijn geen tubeless velgen. Daarvoor heb je een speciale rimstrip nodig. Eclipse maakt die enkel voor 26" velgen. Eventueel kan je proberen met Stan's Yellow Tape.
je kan mss een binnenband van een 26" nemen en daar zelf een rimstrip uitsnijden en deze dan rond de 29'' velg spannen

of de binnenband half doorsnijden, rond de velg spannen, mooi in de randen duwen en net onder de rand het overtollige van de binnenband wegsnijden

ook kijken naar uw velgdiepte, op de mudbike had ik DT Swiss 4.1 liggen, maar deze zijn versleten, bij de 4.1 velg volstond een laagje tape en de speciale strip

nu heb ik eergisteren de Mavic XM117 geprobeerd, maar deze kreeg ik niet opgepompt, band zat heel los rond de velg omdat deze velg dieper is, alle lucht kan zo direct weg
heb dan maar met gewone doorzichtige plakband een keer of 4 bijgewikkeld en dan de strip terug gezet, band zat nu mooi vast op de velg en was direct op druk, de randen hoorde je ook mooi inspringen

op de site van notubes staan de verschillende wielen trouwens ook met hun nodige problemen of welke strip je juist nodig hebt
eekhoorn
Mountainbiker

Post by eekhoorn »

Kort vraagje na een eerdere negatieve ervaring.
Sinds kort rij ik terug met crossmaxen ipv mijn andere wielen, en zou deze ook graag terug tubeless maken.
Kan ik, door gebruik te maken van gewoon mavic ventiel en notubes, een gewone schwalbe band opleggen zonder een groot risico dat hij eraf loopt in een afdaling?
Vroeger is ter nekeer nen hutchinson van mijn voorvelg gevlogen in volle afdaling, en das niet meteen voor herhaling vatbaar.

Hiervoor reed ik met notubes rimstrip op gewone mavic velgen met gewone schwalbes, daar heb ik zo goed als geen problemen mee gehad.
Dacuba
Mountainbiker

Post by Dacuba »

Ik heb een probleempje... Als ik mijn banden harder oppomp dan 1 bar ontstaan er altjd lekken tussen de velg en het moertje van het ventiel. Hoe hard ik ook aan het moertje draai het gat springt altijd open...
Iemand tips?
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

Heb je wel het juiste tubeless ventiel voor jouw type velg?
Dacuba
Mountainbiker

Post by Dacuba »

Gewone standaard ventiel heb ik hier liggen...?
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

Is het een 'gewoon' NoTubes universeel ventiel ?

Je hebt ook de NoTubes Olympic ventielen. Beiden zijn onderaan wat 'conisch'.

Dan heb je nog de Eclipse ventielen die passen op DT Swiss XR 4.1 / 4.2D en alle Mavic velgen. Die zijn onderaan 'vlak', vergelijkbaar met de standaard Mavic tubeless ventielen. Voordeel bij de Eclipse ventielen is dat je er nog een rubberen dichting + vlak rondelletje bijkrijgt die je aan de bovenzijde van de velg, onder het moertje kan plaatsen. Bij Mavic krijg je dan weer een speciale 'o' ring. Beiden zorgen voor een extra afdichting, en voorkomen ook krassen op je velg door het moertje bij het oppompen.

Een 'universeel' NoTubes ventiel in een DT Swiss / Mavic velg past wel, maar in een setje Shimano XT wielen is het voor zowel de NoTubes als Mavic ventielen een moeilijke klus, omdat die velgen echt 'bolvormig' zijn, niet de typische 'u', waardoor het ventiel net niet tegen de bodem van de velg kan drukken.

Maar euhm : welk type velg heb je?

En met welk type velg probeer je?
Dacuba
Mountainbiker

Post by Dacuba »

Tzijn dt swiss velgen, de wielen zijn XPW1800's en veel info vind ik daar ook niet over... Begin het wel ferm beu te worden want op men ZTR Olympic setje wielen is het gewoon band erop latex erin compressor derop en dicht zonder drukverlies. En bij die swissen altijd hetzelfde #-o
onderstaande ventielen heb ik:

Image
Bulkie
Mountainbiker

Post by Bulkie »

Dacuba wrote:Ik heb een probleempje... Als ik mijn banden harder oppomp dan 1 bar ontstaan er altjd lekken tussen de velg en het moertje van het ventiel. Hoe hard ik ook aan het moertje draai het gat springt altijd open...
Iemand tips?
Da's waarschijnlijk een lek aan je luchtdicht velglint. Er ontsnapt dan luchts langs alle spaakgaten en nog meer aan het ventiel (buitenste box). Doe eens wat zeepsop op de spaakgaten, als er daar belletjes zijn, dan heb ik 't juist (in dat geval velglint herleggen).

Gr,

Ken
Dacuba
Mountainbiker

Post by Dacuba »

Neen tis enkel aant ventiel :wink:
Dacuba
Mountainbiker

Post by Dacuba »

Opgelost --> Nozisch
Post Reply