Wat hier al gereageerd is gaat steeds over de voordelen van klikpedalen, die zijn meer dan overduidelijk, daar moet je mij niet van overtuigen. Maar ik wilde het hebben over: is er een risico? Ja, er is er een en niet zomaar een. Je moet niet verder zoeken dan bij de andere reacties op deze topic om ik-ben-er-mee-op-mijne-smoel-gegaan-mensen te vinden. Over hoe erg het kan zijn als het eens serieus misloopt, kan misschien eens in een ander topic besproken worden. Ik wilde het ook hebben over de vanzelfsprekendheid waarmee algemeen aangenomen wordt dat je uit klikpedalen wel op tijd uit geraakt. En dat is niet zo vanzelfsprekend.La-Pierre wrote:Als je je al laat bang maken door zo'n verhalen, dan kan je misschien beter gewoon schaken ofzo.Djienbe wrote:En voor wat ik ervan zie is da nie alleen in het begin. Als ik mij niet vergis is bvb Robby Mc Ewen iet van een 2 jaar geleden ne keer gevallen en tegen een paalke gebotst (of omgekeerd eerst paalke en dan gevallen) met beenbreuk tot gevolg. Was da in ronde van Belgie? En hing diene nie nog aan het zijne pedaal vast toen de hulpdiensten erbij kwamen?Dacuba wrote:Jawel, int begin ga je op je smikkel
En als het niet bij Mc Ewen was dan zijn er zo nog verhalen zelle maar die worden elke keer tegengesproken met "jamaar da's een reflex en mijne voet is in ne wip los".
Om mee te beginnen is da medisch gezien gene reflex maar een automatisme, da's veel trager dan een reflex en te tweede zijn onze hersenen niet multi tasking waardoor op diej eigenste moment van de val uw hersenen soms met veel te veel prikkels af te rekenen hebben en de gecontroleerde beweging maken om de voet nog los te krijgen kan er dan teveel aan zijn.
Samengevat, ik rij zonder klikpedalen, bewust.
Djienbe
Misschien moet je eerst eens met klikpedalen rijden, ze goed gewoon worden en u dan nog eens afvragen of gewone pedalen wel zoveel beter/veiliger zijn.
Met gewone pedalen is er een kans dat je van uw pedalen schuift waardoor je ook kan vallen,...
In de situaties dat het nodig was ben ik elke keer uit mijn KLIKpedaal geraakt zonder veel problemen, en als ik dan toch val schieten mijn voeten 9/10 keer gewoon automatisch uit de pedalen!
Tenslotte, en dit geheel in de marge, de gezondheidsrisico’s bij schakers zijn niet te onderschatten zelle, vertraging van de bloedsomloop door het lange stilzitten met daardoor vorming van bloedklonters met mogelijk hersen/hartinfarct toe. Lage rugklachten door de slechte over het schaakbord gebogen houding tot aan hernia toe. Geef mij dan maar MTBen.
Djienbe