met klik pedalen rijden of zonder?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Brecht G
Mountainbiker

Post by Brecht G »

Dacuba wrote:Jawel, int begin ga je op je smikkel :lol:

eeste dag met klikpedalen was bij my TT in de modder, nooit gevallen ;)
JOBA
Mountainbiker

Post by JOBA »

Ik rij nu al een paar maanden met klikpedalen, en zou niet meer zonder willen ! Ik heb shimano SPD en ze staan wel nog altijd op de meest losse stand. Dan ben je er ook terug vlug uitgeklikt als het nodig is.
La-Pierre
Mountainbiker

Post by La-Pierre »

Klikpedalen +10

Tijdens mijn eerste rit met klikpedalen 11 keer gevallen, je beseft dat je moet uitklikken maar toch kom je elke keer op de grond terecht.
Na een tijdje gaat dit een automatisme worden, nu denk ik hier zelf niet meer bij na.

Er zijn maar weinig redenen om niet met klikpedalen te rijden, want het is echt zo veel makkelijker. :wink:
Djienbe
Mountainbiker

Post by Djienbe »

En voor wat ik ervan zie is da nie alleen in het begin. Als ik mij niet vergis is bvb Robby Mc Ewen iet van een 2 jaar geleden ne keer gevallen en tegen een paalke gebotst (of omgekeerd eerst paalke en dan gevallen) met beenbreuk tot gevolg. Was da in ronde van Belgie? En hing diene nie nog aan het zijne pedaal vast toen de hulpdiensten erbij kwamen?

En als het niet bij Mc Ewen was dan zijn er zo nog verhalen zelle maar die worden elke keer tegengesproken met "jamaar da's een reflex en mijne voet is in ne wip los".
Om mee te beginnen is da medisch gezien gene reflex maar een automatisme, da's veel trager dan een reflex en te tweede zijn onze hersenen niet multi tasking waardoor op diej eigenste moment van de val uw hersenen soms met veel te veel prikkels af te rekenen hebben en de gecontroleerde beweging maken om de voet nog los te krijgen kan er dan teveel aan zijn.

Samengevat, ik rij zonder klikpedalen, bewust.

Djienbe
molmol
Mountainbiker

Post by molmol »

Ik ben enkele maanden geleden samen met een vriend elke zondag beginnen te mtb'en.
Hij met klikpedalen en ik zonder. (niet nodig dacht ik)
Nu heb ik gemerkt dat op een snelle afdaling op redelijk ruw terrein hij kan blijven trappen, en ik alle moeite van de wereld moet doen om op mijn (stilstaande) pedalen te blijven.
Dus ik vermoed dat er in bepaald situaties toch wel voordelen zijn aan klikpedalen.
La-Pierre
Mountainbiker

Post by La-Pierre »

Djienbe wrote:
En voor wat ik ervan zie is da nie alleen in het begin. Als ik mij niet vergis is bvb Robby Mc Ewen iet van een 2 jaar geleden ne keer gevallen en tegen een paalke gebotst (of omgekeerd eerst paalke en dan gevallen) met beenbreuk tot gevolg. Was da in ronde van Belgie? En hing diene nie nog aan het zijne pedaal vast toen de hulpdiensten erbij kwamen?

En als het niet bij Mc Ewen was dan zijn er zo nog verhalen zelle maar die worden elke keer tegengesproken met "jamaar da's een reflex en mijne voet is in ne wip los".
Om mee te beginnen is da medisch gezien gene reflex maar een automatisme, da's veel trager dan een reflex en te tweede zijn onze hersenen niet multi tasking waardoor op diej eigenste moment van de val uw hersenen soms met veel te veel prikkels af te rekenen hebben en de gecontroleerde beweging maken om de voet nog los te krijgen kan er dan teveel aan zijn.

Samengevat, ik rij zonder klikpedalen, bewust.

Djienbe
Als je je al laat bang maken door zo'n verhalen, dan kan je misschien beter gewoon schaken ofzo.
Misschien moet je eerst eens met klikpedalen rijden, ze goed gewoon worden en u dan nog eens afvragen of gewone pedalen wel zoveel beter/veiliger zijn.

Met gewone pedalen is er een kans dat je van uw pedalen schuift waardoor je ook kan vallen,... :roll:
In de situaties dat het nodig was ben ik elke keer uit mijn KLIKpedaal geraakt zonder veel problemen, en als ik dan toch val schieten mijn voeten 9/10 keer gewoon automatisch uit de pedalen!
Dacuba
Mountainbiker

Post by Dacuba »

Inderdaad. Ikzelf zou zelfs geen SPD's aanraden aan beginners, vind deze veel te vast zitten en zeker tov eggbeaters, waar je in een mum van tijd uit bent. Gewone pedalen vind ik zelfs gevaarlijk om met te mtb'en, hoeveel keer dat ik al niet op de baan van mijn pedalen op men stadsfiets ben geschoven bij nat weer, laat staan dat'k hiermee durf mtb'en :P .

Ikzelf ben ook een regelmatige duiker (mijn clubgenoten kunnen dit beamen) en ben ook nog nooit in een situatie gekomen waarin ik mijn voeten niet loskreeg, intgendeel. Ze zijn altijd los wanneer ik tegen de grond smak.
Dus gewoon klikpedalen proberen, ik raad eggbeaters aan, en er een automatisme van maken van zodra je een rood licht zit om je al uit te klikken. Zo ben je er tijdig uit en eens je dit gewoon bent gaat het ook vanzelf. En in het veld, als je het niet vertrouwt gewoon 1 voetje uitklikken.

Nog 1 ding: als je bang bent van te vallen moet je ook niet met de wielersport beginnen :wink:
JOBA
Mountainbiker

Post by JOBA »

Ik heb nog nooit met eggbeaters gereden, maar ik vind dat SPD's zeker ook los genoeg zitten, indien je ze op de meeste losse stand zet natuurlijk. Ik ben ook begonnen met SPD's, en tot nu toe toch nog geen problemen mee gehad.
W817
Mountainbiker

Post by W817 »

Rij zelf ook met spd klikpedaalkes en zou ook niet anders meer willen. Zet ze op de minst vaste stand en in een mum van tijd ben je eruit.
Het went allemaal vrij snel, natuurlijk ga je wel eens op je smikkel, maar dat is dan meestal wanneer je erg traag aan 't biken bent, bvb een erg steile helling in 't bos dat je net niet haalt, je trekkracht is max op dit moment waardoor het dan net iets moeilijker wordt nog tijdig uit de pedalen los te komen.
Maar zo'n val is dan ook meestal niet erg.
Bij gevaarlijke punten klik ik ook wel één voetje los waardoor het risico alweer een heel stuk lager ligt.
En waarom die echte wielrenners soms blijven steken is omdat die pedalen wel erg straf staan, een Mc Ewan is een spurter en zal het risico niet willen nemen eruit te vliegen in een sprint.
Skepperken
Mountainbiker

Post by Skepperken »

Klikkers FTW!

Ik heb ook de Shimano SPD's steken en het kleine nadeel dat ik in het begin is op m'n bakkes ging, nam ik er graag bij als je dan vlotter en gemakkelijker je sport kan beoefenen...
Post Reply