Banden: Schwalbe

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Ja, ik vermoed dat dat ook de omstandigheden waren , waar Fiets getest heeft. Was trouwens de 2.4 versie zie ik nu.
Maar als het echt steil en nat omhoog gaat, zie ik die relatief kleine nopjes niet veel grip geven..maar ik laat me graag verbazen :wink:
Vollopen zal hij inderdaad niet te gauw, zeker niet op 2.5 bar of minder.

Heb met m'n RR 2.1 toch ook al in Meerdael gereden als het wat nat lag, en dat gaat toch redelijk...
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

nothing 's impossible wrote:Jerommeke, ik zal er van maken de skinny jimmy is een goede alroundband voor Vlaanderen, zo beter???
Ik ben niet rap content en dus ga ik nog eens nuanceren : voor mij is een skinny jimmy een band die het als achterband in de modder heel goed doet. Als allround-band zou ik hem niet omschrijven.

De echte allrounder bij Schwaelbe is de Jimmy. Daar kan je het ganse jaar mee rijden. Zolang je maar niet (te veel) op asfalt gaat want dan slijten ze heel snel en voel je een aanzienlijke rolweerstand.
Epic
Mountainbiker

Post by Epic »

nothing 's impossible wrote:Epic, ik vind de xls de beste band voor onze ardennen, zowel nat als droog. Ge gaat inderdaad hier en daar eens aan het schuiven, maar dat is met elke band het geval. Door de groef in de grote noppen valt de grip op zachte rots ferm mee ondanks de tamelijk harde rubber.
Ah ja, ik ben waarschijnlijk wat getraumatiseerd door die banden, heb die eens gekocht in de winter en ben er 2 maal mee naar La Roche en Furfooz getrokken. Het was telkens in vreselijke omstandigheden, het natuurpark in Furfooz was toen bijna één grote Lesse. Ik ben daar ook zodanig veel weggegleden dat ik erna de banden weggegeven heb. Met de Jimmy ga ik daar wel aanzienlijk minder op mijn bek ;)
Wacko007
Mountainbiker

Post by Wacko007 »

Mijn wedstrijdseizoen rij ik met twee paar banden. De Bontrager Revolt Super X (voor kurkdroge omstandigheden) en de Schwaelbe Jimmy vanaf het moment dat het ietwat slijkeriger ligt.
Wat ik wel doe om zerker te zijn dat de grip vooraan beter is dan achteraan (om understeer te voorkomen; oversteer is makkelijker te corrigeren) is vooraan de druk op ongeveer 2.2 bar en achteraan op 2.5 bar (tubeless).
Ik vind persoonlijk dat de Jimmy's zich op asfalt vrij goed gedraagt vergeleken met z'n consoorten. De Jimmy doet het heel goed in de modder ongeacht de hoeveelheid modder op het parcours. Ik hecht veel belang aan zijdelingse grip omdat ik echt telkens de limiet van de band ga zoeken als ik in de bochten ga liggen. Als de grip te kort schiet kan me dat enorm frustreren. Iets meer rolweerstand daarentegen kan ik (mentaal) beter verdragen.
Dat is ieder z'n smaak zeker?
Van Skinny Jimmy geen ervaring (een smallere band zou moeilijker te monteren zijn dan een iets breder broertje. En de Jimmy er op leggen bezorgt mij toch het nodige zweet en open handen... Dat in combinatie met Bontrager wielen. Op een Amerikaanse MTB site blijkt dit nogal veel voor te komen, terwijl andere banden geen probleem zijn op die velgen).

Greetz,

Julien.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

wacko007 wrote:En de Jimmy er op leggen bezorgt mij toch het nodige zweet en open handen...

Greetz,

Julien.

Ik heb eergisteren nog eens geprobeerd om zonder bandenlichters de Jimmy UST er af en er op te krijgen. Af was gelukt maar terug er op ging niet. Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd of heb ik wat meer oefening nodig. Iemand tips ?
De Hutch Mosquito (voor biba) kreeg ik er wel heel gemakkelijk af en op maar dat is dan ook een ultra slappe band.
Wacko007
Mountainbiker

Post by Wacko007 »

Heb nog van iemand gehoord dat hij de Skinny Jimmy's er ongelooflijk moeilijk op krijgt op Crossmax wielen. Ik denk dat de schuld bij Schwalbe ligt die haar banden ietsje te klein maken...

Greetz,

Julien.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

jerommeken wrote:
nothing 's impossible wrote:Jerommeke, ik zal er van maken de skinny jimmy is een goede alroundband voor Vlaanderen, zo beter???
Ik ben niet rap content en dus ga ik nog eens nuanceren : voor mij is een skinny jimmy een band die het als achterband in de modder heel goed doet. Als allround-band zou ik hem niet omschrijven.

De echte allrounder bij Schwaelbe is de Jimmy. Daar kan je het ganse jaar mee rijden. Zolang je maar niet (te veel) op asfalt gaat want dan slijten ze heel snel en voel je een aanzienlijke rolweerstand.
Maar een TT in Vlaanderen is 50% asfalt, en we hebben meer dan de helft van het jaar regen of een nog natte ondergrond. En de skinny jimmy is technisch meer dan voldoende en comfortabel genoeg :-k :-s :drunk:
Cannonneke
Mountainbiker

Post by Cannonneke »

Ik heb op m'n hardtail vooraan 1.75 Scorpions gelegd en achteraan een Jimmy. Ik dacht : beter de Jimmy achteraan om voldoende grip te hebben op een heel steile klim (vanwege meer noppen). De smalle Scorpion vooraan om zo scherp door de modder te sturen.

Nu lees ik dikwijls dat de bredere band vooraan gelegd wordt. Beter voor de grip in de bochten ?

Enfin, zou ik eigenlijk omgekeerd moeten werken en dus de jimmy vooraan en de scorpion achteraan monteren ?
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Probeer het eens Canon, je moet die banden monteren waar je je het best bij voelt.
Ik heb er net een muddy ritje met Racing Ralphs opzitten en alhoewel ze niet echt slecht zijn, heb ik toch een paar keren serieus rap moeten reageren om niet in den dekor te gaan.
Net iets te weinig grip vooraan bij het sturen. Een combi Jimmy vooraan/RR achteraan zou ideaal geweest zijn. Ik had er ook 3 bar inzitten en vermoed dat 2.5 net iets meer grip zou gegeven hebben. Dat ga ik morgen eens uitproberen.
Op de klimmen had ik vreemd genoeg grip genoeg met die Racing Ralph !
Ze zijn in ieder geval beter dan de Fast Fred in de modder.
Thorgal
Mountainbiker
Location: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d

Post by Thorgal »

A d r i wrote:Op de klimmen had ik vreemd genoeg grip genoeg met die Racing Ralph !
heb ik ook nooit problemen mee ondervonden, tenzij een enkele keer op een natte rotsachtige ondergrond.

en idd., in de bochten zijn ze niet denderend, en let ook op met boomwortels, daar zijn ze ook niet echt kampioenen in :-?

al bij al, hier in het vlaamse landgedeelte bol ik toch zéér graag met RR's hoor
Post Reply