Ongehoord gedrag

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
rubber-12
Mountainbiker

Post by rubber-12 »

urbambo wrote: Ben je een rappe biker, laat dan tijdig weten dat je er aan komt en maak ook duidelijk langs welke kant je gaat voorbij rijden.
Als je voor een moeilijke situatie gehinderd wordt door een onervaren biker die aan het sukkelen is, ga dan niet foeteren of roepen dat hij (of zij) uit de weg moet gaan.
Probeer in de plaats daarvan misschien eens een paar tips te geven (op een rustige manier) zodat het hem of haar de volgende keer wel lukt om een moeilijke situatie heelhuids door te komen, en dus niet meer in uw weg te liggen.
Wie weet is hij (of zij) je wel dankbaar.
Veel beginnende bikers zijn idd dankbaar als je hen niet opjaagt en nog een tip meegeeft.
Dikwijls hang ik achter zoiemand, die zichtbaar stress krijgt als ik erachter plak (met een ratelend vrijwiel :-D ), als je dan zegt "doe maar rustig aan, en als er ergens een plekje is kan ik dan door?", je ziet zo de rust terugkomen.
Het is enkel wat een probleem omdat een beginner meer plek nodigheeft, en ik langs een relatief klein gaatje ervoorbij kan, dan moet ik ze soms erop attent maken. Nooit een probleem. Wij alletwee content.

Evengoed ga ik opzij als er een snellere achterhangt, bij de meeste kan er een bedankje af als je opzijgaat.
Evengoed vraag ik soms als er één achterhangt of ie doorwil. HEEL dikwijls puffen ze even uit in mijn wiel en wachten ze op wat ruimte.
Nu is het wel zo dat ik op singletracks goed doorgeef en op de stukken waar je power nodig hebt het wat laat afweten.
blackie
Mountainbiker

Post by blackie »

+1
Offshore
Mountainbiker
Location: Cube Reaction Pro, Cube AMS Race 130 en ouwe Specialized Stumpjumper

Post by Offshore »

rubber-12 wrote:
Evengoed ga ik opzij als er een snellere achterhangt, .
Ja Rubber, plaatsmaken als Strammie eraan komt is je wel geraden :wink:
pvg
Mountainbiker

tt lichtaart

Post by pvg »

Op de tt in Lichtaart van vandaag krijg je in de laatste 3 km een redbull.
Vele mtbers onder ons vinden het nodig om de blikjes in die laatste km her en der weg te gooien terwijl er aan de "red bull stand" grote zakken hangen om deze hierin te droppen.
Goe bezig dus mannen, tis nu al moeilijk voor organisatoren om de nodige vergunningen te krijgen om een mooie tt te organiseren en wij als mtbers worden al geviseerd door "bos en groen".
Oproep dus aan alle mtbers, stop effe, drink da blikske leeg en gooi het weg in de daarvoor voorziene afvalzakken of steek da blikje achter in je trui en gooi het aan de aankomst weg. Wij gebruiken de natuur heb hier respect voor aub.
phille
Mountainbiker

Re: tt lichtaart

Post by phille »

pvg wrote:Op de tt in Lichtaart van vandaag krijg je in de laatste 3 km een redbull.
Vele mtbers onder ons vinden het nodig om de blikjes in die laatste km her en der weg te gooien terwijl er aan de "red bull stand" grote zakken hangen om deze hierin te droppen.
Goe bezig dus mannen, tis nu al moeilijk voor organisatoren om de nodige vergunningen te krijgen om een mooie tt te organiseren en wij als mtbers worden al geviseerd door "bos en groen".
Oproep dus aan alle mtbers, stop effe, drink da blikske leeg en gooi het weg in de daarvoor voorziene afvalzakken of steek da blikje achter in je trui en gooi het aan de aankomst weg. Wij gebruiken de natuur heb hier respect voor aub.
is idd schandalig, maar zoiets deel je niet uit op het parcours, ne mens is een lui wezen, verdeel die aan het vertrek/aankomst of aan de break, en dan nog gooien ze het rond, maar tenminste nimeer in den bos
didier1990
Mountainbiker

Re: tt lichtaart

Post by didier1990 »

Voor afval heb ik ook en gruwelijke hekel aan dat het gewoon wordt weg gegooit even in je achter zak houden is niet veel moeite en weegt toch niets.

@rubber-12:
Ik ben ook niet altijd even makkelijk weg met het afrijden van hellingen.
En dat er dan mensen achter je rijden die zeggen van doe maar rustig stel je zeker ook makkelijker. en lukt dit ook wel beter.
Ik ben dan ook maar een beginner in het veldt
Heb altijd op de weg gereden met koersfiets. :-)
amazone2
Mountainbiker

Post by amazone2 »

Ik zag vandaag op de toertocht van Waasmunster een fietser zomaar de Bergstraat oversteken. Voor mij reed een Volvo (246BVW). Zowel die wagen als ikzelf moesten afremmen om een ongeval te vermijden.
Het is spijtig dat er toch altijd weer fietsers bij zijn, die denken dat iedereen maar voor hen moet wijken.
Toevallig kwam ik op deze Sticky (ongewenst gedrag) terecht.
Men heeft hier ooit voor mij een sticky Mountainbikers en paarden http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... c&start=30
geopend. Die heeft bij ons in Waasmunster wel enig effect gehad maar wij hebben wel nog problemen telkens er toertochten zijn met mensen, die niet weten hoe om te gaan met paarden.
Nu vind ik het best grappig dat hier in deze sticky door jullie wordt aangegeven dat men elkaar zou moeten verwittigen bij het voorbijsteken. Awel bij paarden is dat net zo. Met dit verschil dat je ook nog even zou moeten wachten tot de ruiter aangeeft dat je voorbijkan. Een paard is geen fiets. Die durven al eens meppen als ze zich langs achter aangevallen voelen. Ook best van verre al verwittigen. Als je met piepende remmen of rammelende fiets achter een paard komt zou dat al eens op hol durven slaan.
Ook wordt er hier felle kritiek geuit op het wegwerpen van allerhande langs de weg. =D> =D> =D>
Wij willen allemaal van de natuur genieten maar laat ons dat respectvol doen. Alleen kiekens bevuilen het eigen nest.
Spijtig genoeg lezen die mannen waarschijnlijk deze topic niet. maar zeg het maar voort!
_Nico_
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 ('10) / Eddy Merck Easton 7000 Racing ('05) / Diamant ('93)

Post by _Nico_ »

amazone2 wrote: Awel bij paarden is dat net zo. Met dit verschil dat je ook nog even zou moeten wachten tot de ruiter aangeeft dat je voorbijkan. Een paard is geen fiets. Die durven al eens meppen als ze zich langs achter aangevallen voelen. Ook best van verre al verwittigen. Als je met piepende remmen of rammelende fiets achter een paard komt zou dat al eens op hol durven slaan.
Vandaag heb ik (onder andere) de Bloso route van Gooik gereden. In de laatste km's naar Den Haas toe - op een stuk holleweg - kwam ik plots onverwacht oog in oog te staan met een men- of spankoets getrokken door twee paarden. Ze hadden er redelijk wat vaart in (ging redelijk bergaf voor hen) en ik zag het niet zitten om daar rakelings naast te rijden en heb veiligheidshalve toch maar voor een duik in het (geploegde) boerenveld gekozen! Vond het toch wel jammer dat ik geeneens een blik kreeg van de menner of handopsteek of dergelijke, de ruiter die de koets volgde keek me zelfs raar aan, zich afvragende wat ik in dat veld zat te doen allicht... Maw, ruiters inhalen of kruisen gaat al vlot daar, maar zo'n koets met twee of vier paarden in draf, tegemoet rijden; dan gaat de fietser beter ruim aan de kant!
amazone2
Mountainbiker

Post by amazone2 »

Hoi Nico,
Zelfs wij ruiters hebben wel eens problemen met koetsen. Onze paarden durven er ook al eens van schrikken.
Maar jij zegt
kwam ik plots onverwacht oog in oog te staan met een men- of spankoets getrokken door twee paarden. Ze hadden er redelijk wat vaart in (ging redelijk bergaf voor hen)
- dat lijkt nogal raar want een koets die een redelijke vaart heeft die maakt nogal wat lawaai. Of was je met de MP3 speler in de oren van de natuur aan het genieten? :wink:
goldfinger
Mountainbiker

Post by goldfinger »

en wanneer gaan de helmloze strijder [-X [-X eens verplicht worden, om dit stukje luchtige disign van 100gr op hun hoofd te zetten.
Moest verplicht worden bij iedere TT. =D>
Niet alleen voor de verzekering, maar vooral voor hun eigen veiligheid.Misschien eens een bezoekje brengen aan iemand die door een fietsongeval, als plant aan een baxter hangt...ik wil ze altijd eens meenemen! :-?
Post Reply