Banden: Schwalbe

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Tomski
Mountainbiker

Post by Tomski »

Best de jimmy vooraan en de skinny jimmy achteraan
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

supper-G wrote:Best de jimmy vooraan en de skinny jimmy achteraan
100% akkoord, beste band met meeste controle moet vooraan. Achteraan volgt wel.
casper
Mountainbiker

Post by casper »

Ok boys,
Bedankt voor de info.
Kzal dus ne keer proberen met Jimmy voor en Skinny Jimmy achter!!

groeten,
Casper :lol:
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Op mijne mudbike ligt vooraan Jimmy en achteraan Big Jim. Zo wordt een hardtail wat comfortabeler.
Als het echt baggeren wordt, dan leg ik er achteraan een Skinny Jimmy op. Meestal rij je dan toch 'zacht' genoeg door de prut.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

In de prut is een zo dun mogelijke band een voordeel, zeker voor het achterwiel.
Een smalle band graaft tot hij vaste grond heeft, neemt veel minder kg modder mee en verzadigt minder snel.
VB van een modderband: de black shark mud 1,5
De skinny jimmy is iets meer alround.

Een brede band zal wat beter op de modder drijven en daardoor minder wegzakken, wat vooraan een voordeel kan zijn.
Verder hebben bredere banden meer grip op de hardere ondergrond en geven meer comfort.
Dus, voor een alround evt. skinny achteraan en jimmy vooraan.

De XLS doet het ook overal (ook op gladde rots) schitterend, maar niet in de klevende modder, hij verzadigt te snel.
Daar ofwel een black shark mud of net een band met weinig, open profiel, comps , jimmy, maar in de vlaanders heb ik ook met de fast fred gereden. Is een beetje als cyclocross rijden, maar je kan de cyclocrossers wel probleemloos volgen.

Aangezien ik regelmatig van fietsschoeisel wissel prefereer ik dezelfde band voor en achteraan, dan weet ik sneller waar ik aan toe ben.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

nothing 's impossible wrote:In de prut is een zo dun mogelijke band een voordeel, zeker voor het achterwiel.
Een smalle band graaft tot hij vaste grond heeft, neemt veel minder kg modder mee en verzadigt minder snel.
VB van een modderband: de black shark mud 1,5
De skinny jimmy is iets meer alround.

Een brede band zal wat beter op de modder drijven en daardoor minder wegzakken, wat vooraan een voordeel kan zijn.
Verder hebben bredere banden meer grip op de hardere ondergrond en geven meer comfort.
Dus, voor een alround evt. skinny achteraan en jimmy vooraan.

De XLS doet het ook overal (ook op gladde rots) schitterend, maar niet in de klevende modder, hij verzadigt te snel.
Daar ofwel een black shark mud of net een band met weinig, open profiel, comps , jimmy, maar in de vlaanders heb ik ook met de fast fred gereden. Is een beetje als cyclocross rijden, maar je kan de cyclocrossers wel probleemloos volgen.

Aangezien ik regelmatig van fietsschoeisel wissel prefereer ik dezelfde band voor en achteraan, dan weet ik sneller waar ik aan toe ben.
Als je zegt 'De skinny jimmy is iets meer alround dan een Black Shark Mud', dan kan ik je gelijk geven. Maar noem de Skinny aub geen alround band. Een alround kan je overal gebruiken en dat is met de skinny zeker niet het geval - daarvoor heeft hij veel te weinig zijdelingse grip.
Bijvoorbeeld in de Ardennen moet je de Skinny zeker niet als voorband gebruiken : op de eerste boomwortelpartij of gladde leisteen lig je gegarandeerd op je smikkel wegens geen grip op harde en natte ondergrond.
Bovendien is hij enorm snakebite-gevoelig.
R.E.M.
Mountainbiker

Post by R.E.M. »

jerommeken wrote:
nothing 's impossible wrote:In de prut is een zo dun mogelijke band een voordeel, zeker voor het achterwiel.

Daar ofwel een black shark mud of net een band met weinig, open profiel, comps , jimmy, maar in de vlaanders heb ik ook met de fast fred gereden.

Bijvoorbeeld in de Ardennen moet je de Skinny zeker niet als voorband gebruiken : op de eerste boomwortelpartij of gladde leisteen lig je gegarandeerd op je smikkel wegens geen grip op harde en natte ondergrond.
Bovendien is hij enorm snakebite-gevoelig.

Welke dikte van band gebruiken jullie vooraan en welke achteraan?
Wisselt dit afhankelijk van de ondergrond?
Epic
Mountainbiker

Post by Epic »

nothing 's impossible wrote:De XLS doet het ook overal (ook op gladde rots) schitterend
Daar ben ik nu eens totaal niet mee akkoord. Ik raad je aan om je stelling eens te testen, je kan dat bvb ideaal in Furfooz (vlakbij Dinant) na een weekje felle regen...
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Welke band is wel goed op die zeepsoprotsen, dat vraag IK me af #-o
Het zal in ieder geval een band met zacht rubber moeten zijn, dus zeker geen modderband.

Heeft er iemand de laatste Fiets gelezen, de Racing Ralph 2.25 vinden ze daar een prima modderband :drunk:
Nu is dat geen slechte band en in 2.25 zeker een goede allrounder, maar als modderband?
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Jerommeke, ik zal er van maken de skinny jimmy is een goede alroundband voor Vlaanderen, zo beter???

Epic, ik vind de xls de beste band voor onze ardennen, zowel nat als droog.
Ge gaat inderdaad hier en daar eens aan het schuiven, maar dat is met elke band het geval. Door de groef in de grote noppen valt de grip op zachte rots ferm mee ondanks de tamelijk harde rubber.

ADRI
In de plakkende modder zal de racing ralph het waarschijnlijk niet te slecht doen. Der blijft niets aan plakken en een 2.25 blijft bijna drijven op de modder. Zolang het redelijk vlak blijft zal hij het wel doen.

REM, ik gebruik meestal 2.0 vooraan en achteraan, in de echte modder ga ik naar smallere banden.
Post Reply