spinning...??

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
SOM epic ghost
Mountainbiker
Location: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon

Post by SOM epic ghost »

je mag daar ook gerust meezingen (of janken), vooral plezier maken en ondertussen wa afzien en zweten.

Er zitten daar alle typen "echte" renners en "echte" amateurkes.

Het voordeel van spinning is dat als het te zwaar wordt je altijd het knoppeke kunt terugdraaien.

Het kan ook best leuk zijn eens te "faken". (doen alsof ge wreed zwaar staat, maar eigenlijk moet ge freinen om nie te rap te gaan). Dan hebt ge rustig de tijd om eens links en rechts te kijken om te zien hoe sommigen aan het afzien zijn !!!!

allé moet afsluiten want m'n spinninkse staat te wachten.

PS als er zijn die zin hebben om te spinnen/rpm dan moet je eens in een passage fitness binnenspringen. Op 2 en 3 oktober is het introductieles van de nieuwe reeksen van Les Mills. Dit is gratis.
moet je zeker eens doen (buikspierkes, combat, pump(gewichtbar), attack, balance, jam, etc...)
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

Iegienie wrote:awel ik vroeg me dat daarjuist op de vlo ook af : wat train je eigenlijk juist met de spinfiets ?

is dat niet dezelfde soort afbeuling als samen met een pak maten over een zeer heuvelachtig mtb parkoers waar je je niet wil laten kennen ??? Is dit een intervaltraining ? een krachttraining ? wat brengt het eigenlijk op ?

ikzelf heb geen rollen (heb dat gehad maar na een keer of drie buiten gekieperd wegens oervervelend), maar ik kan in de winter wel terecht op de piste van Hulshout.
heb al eens van ie piste gehoord waar is die ergens in hulshout, moet men hiervoor betalen? andere info?
Guest

Post by Guest »

Ik heb vorige winter zelf mijn spinning fiets gekocht. Na 1 jaar in de fitness aan spinning gedaan te hebben. Want in de fitness moet je altijd reserveren en duurt die training maar 50 min. Nu rij ik thuis wanneer en hoe lang ik wil. Ik maak zelf de cd´s en trainingen.
Is idd vooral kracht en interval training. En die fiets kost niet veel meer dan 1 jaarabonnement in de fitness.
crazy ivan
Mountainbiker

Post by crazy ivan »

IK ken er een paar die dat ook doen, en altijd van achter gaan zitten, voor het zicht naar voor :drunk: ik zeg da ni da zeggen ze zelf #-o :lol: en dan 12 euro betalen #-o
Olibiker
Mountainbiker

Post by Olibiker »

mtbhurricane wrote:Ik heb vorige winter zelf mijn spinning fiets gekocht. Na 1 jaar in de fitness aan spinning gedaan te hebben. Want in de fitness moet je altijd reserveren en duurt die training maar 50 min. Nu rij ik thuis wanneer en hoe lang ik wil. Ik maak zelf de cd´s en trainingen.
Is idd vooral kracht en interval training. En die fiets kost niet veel meer dan 1 jaarabonnement in de fitness.
Ik overweeg om zelf ook een spinning fiets te kopen. Maar bij de Collishop zag ik dat er ook steppers zijn die een stuk goedkoper zijn. De beweging op de twee toestellen lijkt mijn niet zo spectaculair verschillend. Bovendien kun je zo'n step toeplooien en neemt hij dus minder plaats in. Is een step even efficiënt voor een MTBer of heb je echt een spinner nodig ?
Superkrisser
Mountainbiker

Post by Superkrisser »

Opgepast met spinning! Uit sporttests is gebleken dat mensen die aan spinning doen weinig conditie opbouwen! Dit omdat de lessen erg kort zijn en véél te intensief. Zonder goede uithoudingstrainingen gaan spinnen, is dus geen goed idee.

Voor de bikers die naast één tot twee spinningslessen ook voldoende aan hun basisconditie werken (wegtrainingen, lopen, zwemmen, ...) én hun spinning slim aanpakken (niet te veel in 't rood gaan), kan spinning natuurlijk wel helpen.

Eigenlijk is spinning eerder een alternatief op het biken (da's ook intensief), dus vermijd te veel intensieve trainingen in de winter.

Succes, Kris
Guest

Post by Guest »

Superkrisser heeft 100% gelijk.
Ik gebruik die spinning fiets enkel tijdens de winter als kracht en weerstands training. Tijdens de winter kan ik niet genoeg trainen op hellingen, dit probeer ik op te vangen met die spinning fiets.
Je bassisconditie bouw je op door enkele uren te rijden, wat niet mogelijk is op een spinningfiets. Ik train altijd 60 á 90 min op die fiets in de fitness is dat meestal maar 45min, dat vind ik te kort voor een goede training.
mcoen
Mountainbiker

Post by mcoen »

Je kan ook meerdere uren na elkaar spinnen en zorgen dat je wel conditie opbouwt. Je kan zelf controleren hoe zwaar je het maakt door met de weerstand te spelen. Lukt wel niet van de eerste les, maar na een paar keer lukt dat wel. Ik spin in de winter dikwijls 2 of 3 lessen na elkaar. Zo kom ik aan 1u50 tot 2u40 op een avond. Dat lukt niet meer in de winter om dit buiten te doen.
Soms houdt ik mijn hartslag laag, er zijn ook lessen dat ik 1 uur vollen bak geef. Kwestie van wat ik wil trainen, conditie of weerstand.

Heb ook al een aantal spinning marathons gedaan, 2 van 6 uur en 1 van 8 uur. Ook daar is doseren en met de weerstand spelen de boodschap.

Spinning zal wel nooit een lange duurtraining basisconditie met de fiets vervangen, maar ik zie mij in de winter 's avonds geen 3-4 uur gaan rijden met mijnen koersfiets.
fieldbiker
Mountainbiker

Post by fieldbiker »

Superkrisser wrote:Opgepast met spinning! Uit sporttests is gebleken dat mensen die aan spinning doen weinig conditie opbouwen! Dit omdat de lessen erg kort zijn en véél te intensief. Zonder goede uithoudingstrainingen gaan spinnen, is dus geen goed idee.
In de Schreef in Aalst geven ze nu Endurance Spinning op vrijdagavond en zondagmorgen , wat volgens de lesgever (een triatleet) meer gericht zou zijn naar Mtb-en of fietsen op de weg (om de uithouding te bevorderen). Ik ga dit wel 's proberen deze winter en zien of ik tijdens het marathonseizoen van 2005 betere tot betere prestaties zou kunnen komen.

Fieldbiker
crazy ivan
Mountainbiker

Post by crazy ivan »

mcoen wrote:Je kan ook meerdere uren na elkaar spinnen en zorgen dat je wel conditie opbouwt. Je kan zelf controleren hoe zwaar je het maakt door met de weerstand te spelen. Lukt wel niet van de eerste les, maar na een paar keer lukt dat wel. Ik spin in de winter dikwijls 2 of 3 lessen na elkaar. Zo kom ik aan 1u50 tot 2u40 op een avond. Dat lukt niet meer in de winter om dit buiten te doen.
Soms houdt ik mijn hartslag laag, er zijn ook lessen dat ik 1 uur vollen bak geef. Kwestie van wat ik wil trainen, conditie of weerstand.

Heb ook al een aantal spinning marathons gedaan, 2 van 6 uur en 1 van 8 uur. Ook daar is doseren en met de weerstand spelen de boodschap.

Spinning zal wel nooit een lange duurtraining basisconditie met de fiets vervangen, maar ik zie mij in de winter 's avonds geen 3-4 uur gaan rijden met mijnen koersfiets.
Dat zal wel een goei training zijn zoals gij dat doet, maar dat gaat volgens mij toch ne schone cent kosten :drunk: zoals ik een vorige post reeds opmerkte, die lessen van 50 min. zijn niet echt een hulp, een paar maten van mij doen dat ook, en ze beginnen het nu ook te beseffen #-o :lol:
Post Reply